galéria megtekintése

Nem ilyen lovat akartak

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 15. számában
jelent meg.

Munkatársunktól
Népszabadság

A csapatvezető posztjába került a Ferrari elmúlt egy évben nyújtott szörnyű teljesítménye. Stefano Domenicalit Marco Mattiacci, a maranellói autógyár észak-amerikai igazgatója váltja az istálló élén.

Távozik posztjáról Stefano Domenicali, az évadot szörnyen kezdő Ferrari csapatvezetője. Amennyire váratlan a hír, annyira indokoltnak tetszik a lemondás annak fényében, hogy az olasz csapat csaknem egy éve nem nyert Forma–1-es vb-futamot. Sőt Fernando Alonso tavaly májusi spanyolországi diadala óta leginkább csak szenved...

Domenicali: lemondó tekintet
Domenicali: lemondó tekintet
Daniel Munoz / Reuters

„Mindannyiunk életében vannak különleges pillanatok, amelyekben kellő bátorság kell a fájdalmas döntések meghozatalához. Most eljött az idő a változásra. Ahogyan mindig is tettem, ezúttal is vállalom a felelősséget a kialakult helyzetért” – mondta Domenicali. Az elöljáró véleménye radikálisan változott az utóbbi fél évben: októberben még hosszasan magyarázta a médiamunkásoknak, miért nincs oka arra, hogy vegye a kalapját.

 

„Ha ma leváltod Domenicalit, attól még holnap nem nyersz” – említette. Mindemellett rögzítette azt is: képtelenség nála többet dolgozni az eredményekért, hiszen elsőként érkezik munkába, s utolsóként távozik onnan.

Ennek fényében még inkább figyelemreméltó, hogy az autógyárhoz több mint két évtizeddel ezelőtt szerződő elöljáró mára belátta: ez így nem mehet tovább. Ugyanakkor abban igaza van: távozásától még nem gyorsulnak fel a tűzpiros gépek...

Márpedig ha nem sikerül versenyképessé tenni a kocsit, akkor semmi sem változik, nincs remény az előrelépésre. A kilátástalanság és az esélytelenség mind jobban megviseli a két – egyaránt világbajnok – sztárpilótát.

A pontversenyben a negyedik helyen álló Alonsónak és a tizenkettedik Kimi Räikkönennek még csak sansza sem volt részsikerre a mostani évadban. A mélypontot a legutóbbi, Bahrei ni Nagydíj jelentette: a márka ászai a kilencedik és a tizedik helyet szerezték meg.

Nem csoda, hogy Luca di Montezemolo elnök a leintés előtt elviharzott Szahírból, majd komoly változásokat helyezett kilátásba. Tegnap pedig köszönetet mondott Domenicalinak azért, hogy a Ferrari érdekeit fontosabbnak tartotta saját karrierjénél.

A cég gyorsan reagált, máris megnevezte az utódot: Marco Mattiacci, a maranellói autógyár észak-amerikai igazgatója váltja a Jean Todt 2008-as leköszönése óta irányító Domenicalit. Az új főnök tapasztalatlan az autós sportban, ám fölöttébb rutinos menedzser: a Ferrari megannyi külföldi részlegét vezette.

Ugyanakkor a szakportálok éppen outsider volta miatt feltételezik azt, hogy a hűséges beugró átmeneti megoldás csupán. Többen azt jósolják: idővel a zseniális Ross Brawn, esetleg Flavio Briatore érkezhet a posztra. E forgatókönyvek egyelőre csak a fantazmagória birodalmába tartoznak.

A szakértők között konszenzus csupán abban van: Domenicali történelmi lehetőséget szalasztott el. Az alapvető szabályváltozások lehetővé tették a Red Bull sokéves egyeduralmának megtörését, elvégre mindenki tiszta lappal kezdett. Ám a Ferrari képtelen volt csúcsmasinát építeni, miközben a Mercedes újabban éppúgy dominál, ahogyan korábban a kék autók.

A Red Bull sokat vesztett, de a Ferrari nem kapott szárnyakat. Sőt az utóbbi időben mind lassabban közlekedő ágaskodó lovacska szinte teljesen lesántult...

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.