galéria megtekintése

Csak a meccs előtt szimulálnak – itt az ötvenedik Super Bowl!

1 komment


Bodnár Zalán

Az év legnagyobb sportünnepére készülnek az Egyesült Államokban: vasárnap este (magyar idő szerint hétfő éjjel fél egytől, tv: Sport1, éjfél) rendezik meg a Super Bowlt, az amerikaifutball-bajnokság döntőjét, amelyben a Denver Broncos és a Carolina Panthers találkozik. Az 50. döntőt – stílszerűen – az arany államában, Kaliforniában, a San Franciscóhoz közeli Santa Clarában rendezik.

A megalomániától amúgy sem idegenkedő Amerika ilyenkor igazán önmaga: a Super Bowl a látványosság, a sport, a show-biznisz és a fogyasztás együttes kultusza. Az egész héten át tartó – egyebek közt médianappal, egyéni díjkiosztókkal fűszerezett – rendezvénysorozatot megkoronázó nagydöntő szinte már önálló iparág az amúgy is gigantikus üzletben.

Fotó: Lucy Nicholson / Reuters

A Super Bowl nem csupán a legfontosabb sportesemény évről évre az Egyesült Államokban, de a legjelentősebb társadalmi esemény és persze a legnézettebb tévéműsor is. Hogy mást ne mondjunk, az amerikai televíziózás történetében – a teljes lakosságot figyelembe véve – a nézettségi rangsor első huszonegy helyén csakis Super Bowl található (a listavezető a tavalyi döntő, amelyet 168 millióan láttak csak az Államokban, de a tavalyelőtti csúcstalálkozónak sem kell szégyenkeznie a 167 millió nézővel). Ennek tükrében nem csoda, hogy mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk a tévés reklámfelületre vágyó cégeknek: az idén 4,8 millió dollárba kerül a harminc másodperces hirdetés a meccs alatt, és a vállalatok valóságos presztízsharcot vívnak, hogy melyikük mutat be ütősebb reklámot.

 

Maga az NFL 120-150 millió dollárt kaszál az élőben ezúttal 180 országban látható Super Bowlhoz kötődő jogok értékesítéséből, de az irdatlan haszon természetesen „leszivárog" megannyi gazdasági szereplőhöz is. Csak néhány felfoghatatlan adat: 7,5 millió amerikai háztartásban vásárolnak új tévét a nagy alkalomra; a meccs alatt 1,25 milliárd (!) csirkeszárny tűnik el a szájakban; 5000 tonna burgonyaszirom fogy el; 12,5 millió pizzát visznek ki a futárok. Még véletlenül sem az inflációnak, sokkal inkább az esemény még mindig növekvő rangjának köszönhető, hogy míg 1967-ben, az első Super Bowlon 12 dollárba került egy belépőjegy, úgy most a San Francisco 49ers stadionjában átlagosan 2830 dollárért lehet megtekinteni a mérkőzést.

A helyszíni körítésnek szokás szerint megadják a módját: Lady Gaga énekli a meccs előtti himnuszt, mielőtt elzúgnak a magasban az F–16-os vadászgépek; a félidei show-n – amelyért nem a liga fizet a zenészeknek honoráriumot a fellépésért, hanem ők fizetnek a megtisztelő lehetőségért – színpadon lesz a Coldplay, és szerepet kap Beyoncé meg Bruno Mars is.

Ám a főszereplők a sportolók. A mostani meccs nagy kérdése, hogy a Denver kőkemény védelme a liga másik kimagasló támadósorát is meg tudja-e fékezni a címvédő New England Patriots után. Az ellenfél, az első bajnoki címére törő Carolina az alapszakaszban csupán egyszer talált legyőzőre, és még meggyőzőbb volt a rájátszásban: a múlt heti főcsoportdöntőben 49:15-re győzte le az Arizonát. Mivel a Panthersnek a védelme és a támadójátéka is kimagasló, a fogadóirodák szerint esélyesebb vetélytársánál, és az irányító, az élete szezonját produkáló Cam Newton az MVP (a legértékesebb játékost megillető cím) első számú várományosa. Ám senki nem meri „leírni" a Broncos legendás irányítóját, a szebb napokat látott, 2007-ben már bajnok, harminckilenc éves Peyton Mannin­get, aki viszont pályafutása utolsó nagy dobására készül. Ha nyerne, az igazi amerikai sztori lenne; ha drámaian elbukna, az nem kevésbé.

Fotó: Lucy Nicholson / Reuters

Az NFL-es számítógépes játékot gyártó EA Sports 2004 óta minden évben – több ezer szimuláció után – megjósolja a döntő végeredményét, és most 24:20-as Carolina-győzelmet prognosztizál, valamint azt vetíti előre, hogy denveri vezetés után Newton az utolsó fél percben egy futással szerzi meg a győzelmet a Párducoknak. Jövendölését már csak azért is érdemes komolyan venni, mert tavaly pontosan telibe találta a végeredményt, a félidei állást, a győztes touchdown szerzőjét, Tom Brady touchdownpasszainak számát, az MVP személyét, és csupán annyit tévedett, hogy 335 passzolt yardot jósolt Bradynek, akinek „csak" 328 jött össze.

Az amerikaiak azzal viccelnek: az idén kérnénk kicsit pontosabban, ha lehet...

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.