Az év legnagyobb sportünnepére készülnek az Egyesült Államokban: vasárnap este (magyar idő szerint hétfő éjjel fél egytől, tv: Sport1, éjfél) rendezik meg a Super Bowlt, az amerikaifutball-bajnokság döntőjét, amelyben a Denver Broncos és a Carolina Panthers találkozik. Az 50. döntőt – stílszerűen – az arany államában, Kaliforniában, a San Franciscóhoz közeli Santa Clarában rendezik.
A megalomániától amúgy sem idegenkedő Amerika ilyenkor igazán önmaga: a Super Bowl a látványosság, a sport, a show-biznisz és a fogyasztás együttes kultusza. Az egész héten át tartó – egyebek közt médianappal, egyéni díjkiosztókkal fűszerezett – rendezvénysorozatot megkoronázó nagydöntő szinte már önálló iparág az amúgy is gigantikus üzletben.
Fotó: Lucy Nicholson / Reuters |
A Super Bowl nem csupán a legfontosabb sportesemény évről évre az Egyesült Államokban, de a legjelentősebb társadalmi esemény és persze a legnézettebb tévéműsor is. Hogy mást ne mondjunk, az amerikai televíziózás történetében – a teljes lakosságot figyelembe véve – a nézettségi rangsor első huszonegy helyén csakis Super Bowl található (a listavezető a tavalyi döntő, amelyet 168 millióan láttak csak az Államokban, de a tavalyelőtti csúcstalálkozónak sem kell szégyenkeznie a 167 millió nézővel). Ennek tükrében nem csoda, hogy mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk a tévés reklámfelületre vágyó cégeknek: az idén 4,8 millió dollárba kerül a harminc másodperces hirdetés a meccs alatt, és a vállalatok valóságos presztízsharcot vívnak, hogy melyikük mutat be ütősebb reklámot.