A Twitteren és a Facebookon is rengetegen tiltakoztak amiatt, hogy Brazília magának vindikálja a repülés feltalálását, miközben világszerte azt tanítják az iskolákban - így Magyarországon is -, hogy a Wright fivérek 1903-as észak-karolinai repülése volt az első.
Az olimpiai megnyitón Alberto Santos-Dumont emléke előtt tisztelegtek, aki 1906-ban teljesítette első repülését.
|
Santos-Dumont első motoros gépe, a 14-BIS Wikipédia |
A brazilok szerint ugyanis a Wright fivérek találmánya nem is volt igazi repülő, csak egy "ugráló gépezet", amit katapulttal lőttek ki, míg a Dumont-gép saját erőből emelkedett a levegőbe.
Több sem kellett a repülőszakértőknek:
"Szinte hallani, ahogy egymillió szemüveget tolnak fel egymillió orra"
- ironizált az első repülés körül kiújult vitára célozva a Wired. És valóban, szakértők és okostojások sokasága szólalt meg az ügyben.
A vitában nehéz igazságot tenni. Tény, hogy a Wright-féle légcsavaros, biciklilánccal meghajtott motoros gép, a Kitty Hawk 1903. december 17-én repült először, még ha katapult segítségével is. A Nemzetközi Légügyi Szövetség (FAI) is ezt tartja az első, levegőnél nehezebb géppel végrehajtott, irányított repülésnek, nem pedig Alberto Santos-Dumont három évvel későbbi debütálását.
|
A Wright-fivérek 1903-ban repültek először a Kitty Hawk fedélzetén Wikipédia |
Kétségtelen ugyanakkor, hogy a brazil repülőmérnök 1906. október 23-án egy párizsi versenyen 5 méteres magasságig jutott, 50 métert tett meg 14-BIS jelzésű motoros gépével. Repülését a FAI szintén hitelesítette. Egy hónappal később Santos-Dumont világrekordot állított fel, amikor 220 métert tett meg gépével.
A vita nem újkeletű. 2006-ban Henrique Lins de Barros fizikus is azzal érvelt, hogy 14-BIS volt az első igazi repülőgép, mivel a légügyi szövetség összes követelményét teljesítette, köztük azt, hogy "önerőből kell felszállnia", ami a katapulttal levegőbe bocsátott Kitty Hawk-ra valóban nem teljesen igaz.
|
Brazíliában Alberto Santos-Dumont-t tartják a repülés atyjának Wikipédia |
Peter Jakab, a Smithsonian repüléstörténeti múzeum főkurátora viszont - akit az Associated Press idézett - nevetségesnek nevezte, hogy Santos-Dumont lett volna az első.
"A Wright testvérek már 1905-ben végrehajtottak egy 40 perces repülést a mai modern repülőgépek elődjével (katapult nélkül - a Szerk.). Vitathatatlan, hogy mindez jóval azelőtt történt, hogy Mr. Dumont megépítette volna a maga gépét."