galéria megtekintése

Régi sebeket tépett fel az olimpiai megnyitón bemutatott gépmatuzsálem

3 komment

NOL

Meggyalázták a riói olimpia megnyitóján a Wright fivérek, az első repülőgép megalkotóinak emlékét - méltatlankodnak sokan a közösségi médiában azt követően, hogy a Brazíliában nemzeti hősként tisztelt, a repülés atyjának tartott Alberto Santos-Dumont első repülőgépének replikáját mutatták be a Maracana-stadionban.

 

A Twitteren és a Facebookon is rengetegen tiltakoztak amiatt, hogy Brazília magának vindikálja a repülés feltalálását, miközben világszerte azt tanítják az iskolákban - így Magyarországon is -, hogy a Wright fivérek 1903-as észak-karolinai repülése volt az első.

Az olimpiai megnyitón Alberto Santos-Dumont emléke előtt tisztelegtek, aki 1906-ban teljesítette első repülését.

Santos-Dumont első motoros gépe, a 14-BIS
Santos-Dumont első motoros gépe, a 14-BIS
Wikipédia

A brazilok szerint ugyanis a Wright fivérek találmánya nem is volt igazi repülő, csak egy "ugráló gépezet", amit katapulttal lőttek ki, míg a Dumont-gép saját erőből emelkedett a levegőbe.

Több sem kellett a repülőszakértőknek:

"Szinte hallani, ahogy egymillió szemüveget tolnak fel egymillió orra"

- ironizált az első repülés körül kiújult vitára célozva a Wired. És valóban, szakértők és okostojások sokasága szólalt meg az ügyben.

A vitában nehéz igazságot tenni. Tény, hogy a Wright-féle légcsavaros, biciklilánccal meghajtott motoros gép, a Kitty Hawk 1903. december 17-én repült először, még ha katapult segítségével is. A Nemzetközi Légügyi Szövetség (FAI) is ezt tartja az első, levegőnél nehezebb géppel végrehajtott, irányított repülésnek, nem pedig Alberto Santos-Dumont három évvel későbbi debütálását.

A Wright-fivérek 1903-ban repültek először a Kitty Hawk fedélzetén
A Wright-fivérek 1903-ban repültek először a Kitty Hawk fedélzetén
Wikipédia

Kétségtelen ugyanakkor, hogy a brazil repülőmérnök 1906. október 23-án egy párizsi versenyen 5 méteres magasságig jutott, 50 métert tett meg 14-BIS jelzésű motoros gépével. Repülését a FAI szintén hitelesítette. Egy hónappal később Santos-Dumont világrekordot állított fel, amikor 220 métert tett meg gépével.

A vita nem újkeletű. 2006-ban  Henrique Lins de Barros fizikus is azzal érvelt, hogy 14-BIS volt az első igazi repülőgép, mivel a légügyi szövetség összes követelményét teljesítette, köztük azt, hogy "önerőből kell felszállnia", ami a katapulttal levegőbe bocsátott Kitty Hawk-ra valóban nem teljesen igaz.

Brazíliában Alberto Santos-Dumont-t tartják a repülés atyjának
Brazíliában Alberto Santos-Dumont-t tartják a repülés atyjának
Wikipédia

Peter Jakab, a Smithsonian repüléstörténeti múzeum főkurátora viszont - akit az Associated Press idézett - nevetségesnek nevezte, hogy Santos-Dumont lett volna az első.

"A Wright testvérek már 1905-ben végrehajtottak egy 40 perces repülést a mai modern repülőgépek elődjével (katapult nélkül - a Szerk.). Vitathatatlan, hogy mindez jóval azelőtt történt, hogy Mr. Dumont megépítette volna a maga gépét."

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.