galéria megtekintése

Fűszer a fülnek

1 komment

Puskás Anikó

Nem csak az étel, de az élet ízét is a fűszerek adják: tüzes chili, füstös kardamom, kesernyés gyömbér, harsogóan friss koriander. Egy több mint 140 éves múltra visszatekintő, gyógynövényeket és fűszereket forgalmazó cég azonban nemcsak elképzelte pompás aromájukat, hanem hangot is adott nekik.

A szinesztézia nemcsak a költészetben létezik, hanem egyben egy mentális jelenség is: az egyik érzékszerv által keltett benyomás automatikusan aktivál egy másik érzetet, például egy betűhöz vagy számhoz az illető akaratlanul is színeket társít. Ez a különleges összeérzés nem akaratlagos, inkább reflexszerű, viszonylag stabil, mert hosszabb idő alatt is csak nagyon keveset változik és teljesen egyedi, azaz minden érintett számára más.

koriander
Vajon milyen hangja van a jellegzetes ízű koriandernek?

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és a szakemberek szerint nem betegségről van szó, úgy vélik, ez az érzékelés egy szokatlan formája. Csak becslések vannak a gyakoriságára, nagyjából 2000-25 000 emberből egyet érint, nőknél és balkezeseknél valamivel gyakoribb a jelenség. A szinesztézia oka nem ismert, egyes feltevések szerint a különböző területekhez tartozó idegsejtek keresztaktiválása okozza. Bizonyos típusú drogok is kiválthatják, de amint a szer kiürül a szervezetből, az érzetek is eltűnnek.

 

Szinte bármely két érzékszerv között létrejöhet, a leggyakoribb a betű-szín és a hang-szín típus. Előbbi esetében egyes betűkhöz és számjegyekhez különböző színek kapcsolódnak, melyek vagy az illető lelki szemei előtt, de akár projektív - vagyis észlelhető – módon jelennek meg, utóbbinál pedig bizonyos hangok váltanak ki színérzetet, ami függhet a hangmagasságtól, a hangszíntől vagy éppen a hangerőtőtől.

Több neves személyiségről is tudunk, akik képesek voltak szinesztézia érzékelésére, ilyen volt például Liszt Ferenc zeneszerző, Jimi Hendrix, a legendás rockgitáros és énekes, Vladimir Nabokov orosz-amerikai író vagy Richard Feynman, a 20. század egyik legnagyobb hatású amerikai elméleti fizikusa.

Az ízek szimfóniája

Ezt a különös jelenséget idézi két cég, a Schwartz és a Grey London Sound of Taste (Az íz hangja) névre keresztelt kampánya, amely maga a megtestesült szinesztézia: a fűszerguru és a neves marketingcég tizenhat csodás fűszerhez társított hangot, zenét komponált belőlük, majd a muzsikához videót és Bluetooth-kompatibilis alkalmazást is készítettek. Az eredmény pedig egyszerre fület és szemet gyönyörködtető lett.

A két cég szakembereinek együttműködése egy olyan izgalmas témát járt körül, hogy vajon milyen hangja lehet a fekete borsnak, a kardamomnak, a kurkumának, a paprikának, a köménymagnak, a gyömbérnek, a chilinek, a koriandenek, az édesköménynek vagy éppen a fokhagymának.

A látványos videóban lassított felvételben látjuk, amint hatalmas, fűszerekkel teli zsákok explodálnak egymás után, óriási szín- és hangorgiát hagyva maguk után. A kömény például az E-dúr, a chili az A-dúr, míg az édeskömény az F-moll hangnemébe tartozó hangon vagy akkordon szólal meg.

A legjobb, hogy az egész nem pusztán ügyes trükk eredménye, a készítők ugyanis több tonnányi fűszert "robbantottak fel", majd némi digitális utómunka segítségével az egészet egy káprázatos fűszer-tűzijátékká hangolták össze.

gyömbér
A kurkuma fanyar hangon szólal meg

A projekthez készült egy megérinthető, interaktív plakát is. A grafikáért egy Billie Jean művésznevű alkotó felel, aki egy vidám, tarka és kacskaringós növény összességeként ábrázolta a tizenhat fűszert, az adott részletet megérintve pedig megszólal a hozzájuk tartozó hang.

"Ez tulajdonképpen egy papírból készült applikáció, ami mobiltelefonra vagy tabletre is letölthető. Tizenhat gyógynövényhez és fűszerhez rendeltünk zenei akkordokat, melyek a posztert érintve megszólalnak. Úgy gondoltuk, ez nagyszerű módja annak, hogy az amúgy csendes és láthatatlan ízeket kicsit másképp is megmutassuk" – mondta el a Grey London kreatív igazgatója, Andy Lockley.

A Sound of Taste méltán felidézhet egy másik igényes és szép munkát: a Sony Bravia 2005-ös reklámfilmjében San Francisco meredek utcáit 250 ezer élénk színű gumilabdával árasztották el, melyek a slow-motion technikának köszönhetően káprázatos látványt nyújtottak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.