Szinte bármely két érzékszerv között létrejöhet, a leggyakoribb a betű-szín és a hang-szín típus. Előbbi esetében egyes betűkhöz és számjegyekhez különböző színek kapcsolódnak, melyek vagy az illető lelki szemei előtt, de akár projektív - vagyis észlelhető – módon jelennek meg, utóbbinál pedig bizonyos hangok váltanak ki színérzetet, ami függhet a hangmagasságtól, a hangszíntől vagy éppen a hangerőtőtől.
Több neves személyiségről is tudunk, akik képesek voltak szinesztézia érzékelésére, ilyen volt például Liszt Ferenc zeneszerző, Jimi Hendrix, a legendás rockgitáros és énekes, Vladimir Nabokov orosz-amerikai író vagy Richard Feynman, a 20. század egyik legnagyobb hatású amerikai elméleti fizikusa.
Az ízek szimfóniája
Ezt a különös jelenséget idézi két cég, a Schwartz és a Grey London Sound of Taste (Az íz hangja) névre keresztelt kampánya, amely maga a megtestesült szinesztézia: a fűszerguru és a neves marketingcég tizenhat csodás fűszerhez társított hangot, zenét komponált belőlük, majd a muzsikához videót és Bluetooth-kompatibilis alkalmazást is készítettek. Az eredmény pedig egyszerre fület és szemet gyönyörködtető lett.
A két cég szakembereinek együttműködése egy olyan izgalmas témát járt körül, hogy vajon milyen hangja lehet a fekete borsnak, a kardamomnak, a kurkumának, a paprikának, a köménymagnak, a gyömbérnek, a chilinek, a koriandenek, az édesköménynek vagy éppen a fokhagymának.
A látványos videóban lassított felvételben látjuk, amint hatalmas, fűszerekkel teli zsákok explodálnak egymás után, óriási szín- és hangorgiát hagyva maguk után. A kömény például az E-dúr, a chili az A-dúr, míg az édeskömény az F-moll hangnemébe tartozó hangon vagy akkordon szólal meg.
A legjobb, hogy az egész nem pusztán ügyes trükk eredménye, a készítők ugyanis több tonnányi fűszert "robbantottak fel", majd némi digitális utómunka segítségével az egészet egy káprázatos fűszer-tűzijátékká hangolták össze.
|
A kurkuma fanyar hangon szólal meg
|
A projekthez készült egy megérinthető, interaktív plakát is. A grafikáért egy Billie Jean művésznevű alkotó felel, aki egy vidám, tarka és kacskaringós növény összességeként ábrázolta a tizenhat fűszert, az adott részletet megérintve pedig megszólal a hozzájuk tartozó hang.
"Ez tulajdonképpen egy papírból készült applikáció, ami mobiltelefonra vagy tabletre is letölthető. Tizenhat gyógynövényhez és fűszerhez rendeltünk zenei akkordokat, melyek a posztert érintve megszólalnak. Úgy gondoltuk, ez nagyszerű módja annak, hogy az amúgy csendes és láthatatlan ízeket kicsit másképp is megmutassuk" – mondta el a Grey London kreatív igazgatója, Andy Lockley.
A Sound of Taste méltán felidézhet egy másik igényes és szép munkát: a Sony Bravia 2005-ös reklámfilmjében San Francisco meredek utcáit 250 ezer élénk színű gumilabdával árasztották el, melyek a slow-motion technikának köszönhetően káprázatos látványt nyújtottak.