galéria megtekintése

Kampánymédia

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 15. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

Mielőtt jobboldali olvasóink ellapoznának, szögezzük le: az Orbán-rendszer azért élte túl sértetlenül az április 6-i szavazást, mert az ellenzék „ajánlata” nagyjából nyolcszázezerrel kevesebb választó tetszését tudta csak elnyerni – ez tény. Ám a dolog úgy áll, hogy élő politikust közelről legalább kilencmillió honfitársunk még soha nem látott, és a kormányzati intézkedések döntő többsége is csak a lakosság kisebbségét érinti közvetlenül; politikai állásfoglalásainkat ezért leginkább a média által közvetített információk alapján alakítjuk ki. Abban, hogy a kormány által kínált alternatíva a valós tartalmánál vonzóbbnak, az ellenzék a tényleges teljesítményénél is elfogadhatatlanabbnak látszott, a sajtónak kulcsszerepe volt.

Nem véletlen, hogy a Fidesz első nagyszabású törvényhozási csatáját a média elfoglalásáért vívta. A 2010-ben megszületett médiatörvény olyan sajtókörnyezetet teremtett az Orbán-kormány számára, amilyennel utoljára a Kádár-rezsim rendelkezett.

Magyarországon az elsősorban az internetről tájékozódó polgárok száma csak százezrekben mérhető. Tömegbefolyásoló, közvélemény-alakító hatása döntően a köztévének, a Kossuth rádiónak és a kereskedelmi televízióknak van. E szférában pedig négy éve átütő fölénnyel a Fidesz uralja a hírszolgáltatást.

 

Aki ezt vitatná, idézzen egyetlen (!) kellemetlen, a kormányzati teljesítmény reális értékeléséhez nélkülözhetetlen kérdést, amelyet ebben a választási kampányban a magyar média Orbán Viktornak, a kormánypárt miniszterelnök-jelöltjének feltett, illetve feltehetett.

A választás nem a kampányban dőlt el (bár azért a Simon- és a Rogán-ügy eltérő médiakezelése is megérne egy misét), hanem már sokkal előbb. A Fidesz–KDNP-t kiszolgáló, a politikai hírtermelésben monopolhelyzetű, négy évig kampányüzemmódban működő hírgyár egy olyan mesterséges valóságot közvetített, amelyben a kormány a lúzerekből és bűnözőkből álló ellenzék gáncsoskodása közepette érte el egyik fényes sikerét a másik után.

Ez a „közsajtó” elérte, hogy a felsőoktatás, az egészségügy vagy a munkahelyteremtés kudarcainak tapasztalatai nem álltak össze egységes képpé. Sokan vélhették azt, hogy csak azzal a területtel van probléma, ahol ők éppen szembesültek vele, de máshol minden rendben. A tipikus példa erre a jobboldali csodafegyver, az „elmúltnégyév” legnagyobb vívmánya, az ún. rezsicsökkentés. Hiába írta meg (többek között) a Népszabadság adatokkal alátámasztva, hogy a rezsi ma drágább, mint 2010 tavaszán, ilyen elemző, értékelő, a rendszerhazugságokat leleplező anyagok a tömegmédiába egyszer sem kerültek be.

Egy közepesen szabad sajtójú demokráciában ez a rendszer nagyjából 2012 végéig élt volna. A mi médiaviszonyaink között viszont a csapnivaló kormányzati teljesítmény ellenére is kapott egy újabb ciklust. Aki eddig nem hitt a média hatásában, most újragondolhatja az álláspontját, azon is eltöprengve: legyőzhető-e egy radikálpopulista hatalom a sajtó felszabadítása nélkül.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.