A nemzetközi meseirodalomból az derül ki, hogy az idő múlását tényként elfogadó, arra rásimuló öregek letisztult élettapasztalatokkal rendelkeznek, és összetartó erőként vannak jelen a családjukban. Odafigyelnek rájuk, meghallgatják őket, és nekik is van idejük arra, hogy másokat meghallgassanak.
Boldizsár Ildikó mesekutató legújabb könyvében így ír: meseterapeutaként kétféle módon vizsgálom a mesék és az emberek viszonyát. Amikor valaki azzal keres meg, hogy a benne lévő zűrzavart vagy betegséget szeretné renddé, egészséggé alakítani, az ő mintázatából kiindulva kutatom fel azt az egyetlen mesét, amely segítheti őt ebben az éppen aktuális folyamatban. Fordulnak azonban a mesékhez olyanok is, akik fejlődésbeli elakadásaikat, valamely szinten való megrekedtségüket szeretnék a mesék segítségével megoldani. Ilyenkor több (akár hatvan-hetven) mese mintázatából indulok ki: mit mondanak a történetek az adott életkorról, problémáról, netán életválságról? Ha utána ezeket a mintázatokat közösen feltérképezzük, és a mesék mintázataihoz alakítjuk a személyiségfejlődés irányát, a mese hősei mintegy „mintaként”, „mérceként” is funkcionálhatnak.
A mesebeli öregemberek, öregasszonyok, apókák és anyókák mind-mind nagyon szegények Oswaldo Rivas / Reuters |
A mesék boldog öregekről összeállításakor mindkét mintázattechnikával dolgoztam. Egyrészt alaposan megfigyeltem a környezetemben élő idős embereket, és sokat beszélgettem velük problémáikról, az életkorukkal járó fizikai, lelki és szellemi nehézségekről, hogy ezekhez kapcsolódva tudjam kiválogatni a több ezer meséből a kötetbe illőket. Másrészt a meséken keresztül is tájékozódtam erről az életszakaszról, hiszen kíváncsi voltam, mit őriztek meg számunkra az idő múlásával, a test és az elme változásával kapcsolatban.