galéria megtekintése

Aki erőt adott a nőknek

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 07. számában
jelent meg.

Dávid Máté
Népszabadság

Ballon-, tengerész- és szafarikabát, nadrágkosztüm, szmoking. Ruhadarabok, amelyek a francia divattervező, Yves Saint Laurent vakmerősége nélkül nem válhattak volna a mai modern nők ruhatárának alapelemeivé.

Az öntudatos és erős nő, ahogy 1967-ben Yves Saint Laurent, s ahogy 2012-ben egyik utódja, Hedi Slimane megalkotta
Az öntudatos és erős nő, ahogy 1967-ben Yves Saint Laurent, s ahogy 2012-ben egyik utódja, Hedi Slimane megalkotta
www.ysl.com / AFP/archív

Az 1936-ban, az algériai Oránban született kreátor nemcsak a divatról, de a nőiességről alkotott koncepcióinkat is újraírta a XX. század második felében. Elsőként alkalmazott színes bőrű modelleket a kifutón, mutatott be fedetlen kebleket, merített ihletet az egzotikumból. – Míg a szabadságot Coco Chanel, addig az erőt ő adta a nőknek, nyilatkozta a 2008-ban elhunyt mesterszabóról élettársa és mecénása, Pierre Bergé, akinek oldalán Saint Laurent demokratizálta a divatot. 1966-ban ő nyitotta meg a világ legelső luxuskonfekció butikját, a Szajna bal, a párizsi nagypolgárságtól akkor még messze eső partján, a Rive Gauche-on.

Hat évvel a mester 2008. június elsején bekövetkezett halála, és számtalan dokumentumfilm után idén Franciaországban két életműfilmet is forgattak a zseniális, azonban roppant ellentmondásos karakterű tervezőről. Míg a Jalil Lespert rendezte, Pierre Niney főszereplésével készült Yves Saint Laurent a befolyásos Bergé áldásával és hetvenhét (!) eredeti kosztümmel készült el, addig a Saint Laurent-t az egykori élettárs élesen bírálta. Szerinte a Gaspard Ulliel megformálta főhős távol áll a valóságtól, s ezért Bergé nem hezitál pert indítani a Bertrand Bonello által rendezett film alkotói ellen. Bár a két produkció két különböző irányból közelíti meg a kreatív személyiséget, mindkét film ugyanazt a kérdést teszi fel: mekkora árat fizet a zseni zsenialitásáért? – Megkoronáztatok, pedig tudjátok, hogyan jártak a francia királyok – reagált töretlen sikerére a már súlyos alkohol- és kábítószer-problémákkal küzdő Saint Laurent az 1980-as években.

 
Yves Saint Laurent búcsúzó divatbemutatóján, 2002 januárjában, Párizsban
Yves Saint Laurent búcsúzó divatbemutatóján, 2002 januárjában, Párizsban
Jean Pierre Muller / AFP

Közel négy évtized alatt YSL minden évben négy kollekciót tervezett, valamennyi kreációja közül kétségkívül az 1967-ben született szmoking kavarta a legnagyobb port. Férfi ruhadarabokat már korábban is hordtak a szüfrazsettek, mégis Saint Laurent volt az első, aki a szmokingot a női testhez igazította. – Észrevettem, hogy a férfiak sokkal magabiztosabbak ruháikban, mint a nők – mesélte a szenzációról, amellyel akarva-akaratlanul lökést adott a női egyenjogúságért küzdő mozgalmaknak. – Az androgünitás a fantázia szüleménye, a tökéletes állapot – kommentálja az egykori barátnő és múzsa, Betty Catroux, aki Loulou de la Falaise és Catherine Deneuve mellett testesíti meg az YSL-nőt. Platinaszőke frufru és extra karcsú sziluett, nem csoda, hogy a visszavonuló Saint Laurent mellé lépő texasi születésű tervező, Tom Ford is odáig volt érte. Bár a természetfölötti eleganciájáról híres amerikai eleget tett a divatházat 1999-ben megvásároló PPR-konszern követeléseinek, az eladások emelkedésének ellenére szerződését nem hosszabbították meg. A Fordot követő főtervező ugyan frissességet hozott, és a táskák ismét a vállon átvetve lógtak, Stefano Pilatinak is mennie kellett.

www.ysl.com / AFP/archív

– Egy nagy tradícióval bíró divatház élén vagy forradalmat, vagy evolúciót csinál az ember – nyilatkozta a házat bár csak egy évig, de ugyancsak irányító Alber Elbaz. Gyors távozása ellenére ő az, aki nem pusztán merít YSL szellemi hagyatékából, de tovább is építi azt. A tizenhárom éve a Lanvin főtervezőjeként működő Elbaz folyamatosan játszik a maszkulin-feminin arányokkal. Legnagyobb kérdése: hogyan tudja láthatatlanná tenni a ruhát. „A nőt akarom látni, aki egyszerre szeret és szorong.” A szmokingok is új életre kelnek kezei között: füstből, pengével szabva.

A divatházhoz 2010-ben érkező Hedi Slimane radikális változást hozott. Első lépése az Yves levágása volt a Saint Laurent elől, így pozicionálta a márkát a Rivé Gauche, az egykori luxuskonfekció mellé. A párizsi bázist új otthonába, Los Angelesbe költöztette, a kollekciók hangulatát pedig a szabad és nyers Amerika hangulata kezdte áthatni.

– A stílus számomra egyenlet. Azaz divat egyenlő fiatalság, szabadság és szex – nyilatkozta, mellyel a néhai alapító is egyetértene. A Slimane-korszakra jellemző, görbe hátú, szedett-vedett öltözetű új modellekkel aligha. Bár a világ és a sikk jelentése sokat változott.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.