A Grazia magazin nyolc évvel ezelőtt írt először arról, hogy Hollywoodban a dupla nullás ruhaméret vált etalonná – aki nem fér bele, az kövér, tehát ne álmodjon jó szerepekről. S bár időközben felbukkantak és a mai napig ünnepeltek az olyan dús idomú nők is, mint Beyoncé vagy Kim Kardashian, a csontsoványság kultusza nem hogy eltűnt volna, hanem tovább erősödött a hírességek és követőik körében.
Már nem csak dupla, hanem triplanullás ruhaméret is létezik az egyesült államokban. Ez öt számmal kisebb, mint a brit szabvány szerinti tízes, vagyis az európai szabvány szerinti 38-as méret, ami M-nek felel meg. A tripla nullához valamivel több, mint 58 centiméteres derékbőség tartozik, ami még nem is fér bele a felnőtt konfekcióméretekbe.
|
Nicole Richie neve egybeforrt a nullás ruhamérettel Max Morse / Reuters |
A magazin főszerkesztője a Jane Bruton a június 24-ei lapszámban azt fejtegeti, hogy egyes szakértők szerint a szelfi-őrület épp úgy rombolja az emberek önképét, mint a magazinok agyonretusált fotói, vagy még azoknál is jobban, hiszen míg a divat és reklámfotókról tudni lehet, hogy alapos utómunka eredménye a tökéletesség látszata, addig a mobiltelefonokkal készített képek valóságnak tűnnek. Holott egy-egy előnyös képet különféle szűrőkkel látnak el, például, hogy a bőrhibák ne látszódjanak, de létezik már olyan applikáció is, amivel egyszerűen soványabbra alakíthatja bárki a profilképét.
James Duigan A-listás tréner szerint is csalókák ezek a képek, hisz a hírességek mindenféle trükkökhöz folyamodnak (behúzzák a hasukat, előnyös pozícióba fekve kattintanak), melyeken jóval soványabbnak is tűnhetnek a valóságnál. Teszik ezt azért, mert tisztában vannak azzal, hogy az ilyen képek megosztása révén biztosan beszélni fognak róluk. Ezek azonban nem pillanatfelvételek, hanem beállított fotók, még ha mobiltelefonnal készítették is őket és amatőr munka látszatát keltik.
Az edző úgy véli, éppen az a legnagyobb veszélye ennek a csalásnak, hogy a fiatal lányok és nők nincsenek tudatában a megtévesztésnek, a trükköknek, így elhiszik, hogy ezek a nők valóban ennyire soványak, és maguk elé is ezt állítják fel célként.
Ezzel többek közt az a probléma – így a tréner –, hogy a közönség csak az egészségkárosító koplalás végeredményét látja, azt is csupán beállított fotókon, de mit sem tud arról, hogy mennyi fájdalomnak és szenvedésnek teszik ki magukat ezek az ismert nők a mindennapokban, hogy ilyenek lehessenek és maradjanak, hisz ezek a nők minden csalás ellenére is nagyon vékonyak.
A Jane Bruton szerint ruhaméret-ügyben van egy nagy adag hiúsági faktor is. A nők azért fogyókúráznak megszállottan, hogy beleférjenek az ideálisnak tartott ruhaméretbe, még akkor is, ha az összkép beteges. A 0-ás ruhaméret, amit az USA-ban használnak csak, a törékenység, az abszolút karcsúság szimbóluma lett. Aki elmondhatja magáról, hogy nullás, duplanullás vagy triplanullás mérettel rendelkezik, arra az elhízottság árnyéka sem vetülhet.
|
Isabelle Caro modell 2007-ben lett egy anorexiaellenes kampány arca, melyben végre felvállalhatta magát, és utolsó éveit arra áldozhatta, hogy másokat megóvjon attól a betegségtől, mely tönkretette az életét. Caro 2010-ben öngyilkos lett Stefano Rellandini / Reuters |
A méretezés terén amúgy is nagy a zűrzavar, mert nem elég, hogy egy 38-as ruhákat viselő nőnek Nagy-Britanniában a 10-es, Olaszországban pedig a 6-os jelzésű darabok után kell nyúlnia, az egyes gyártók méretezése között is nagy különbségek lehetnek, így ami az egyik márkánál M-es (közepes), az a másiknál már L-es (nagy). Ezt bárki tapasztalhatja Magyarországon is, ha bevásárlókörútra indul egy átlagos plázában: a fiatalabbakat megcélzó üzletek gyakran nem is tartanak L-es méretet, s ha mégis, akkor az valójában M-es lenne, míg az idősebb korosztályt célzó márkáknál a kicsi is nagy.
Emellett felmerül a kérdés, hogyha nemzetközileg egységesítenék a ruhaméretek jelölését, és mondjuk a 34-es méret lenne az új nulla, akkor vajon az tűnne kívánatos méretnek?