Kult hősnek, a magyar pop-rock egyik úttörőjének, sőt, a magyar Janis Joplinnak nevezi Zalatnay Saroltát a Guardian egy az énekesnő munkásságát bemutató és méltató cikkében.
hirdetés
A cikk szerzője emlékeztet rá, hogy a kommunista érában, a 60-as, 70-es években a magyar könnyűzenét egy szűk, de a mai napig meghatározó zenészközösség uralta, s ennek a társaságnak egyik kiemelkedő alakja volt az eredetileg operaénekesnek szánt Zalatnay Sarolta.
Volt ő a könnyed pop üdvöskéje, bőrbe öltözött rocker, éteri hippi és filmcsillag. Világsztár lehetett volna, mégsem lett az, mert bár nagy hal volt egy kis tóban, anyanyelve és hazájának kormánya elzárta őt – és kortársai közül másokat is – attól, hogy a „dekadens nyugaton” is elismerhessék következetesen magas színvonalú munkásságát.
Még akkor is, ha a nyugati zenei stílusokat folk elemekkel ügyesen vegyítő magyar zenészek sokkal könnyebben jutottak nagyvonalú nemzetközi utazási lehetőségekhez a hidegháború idején, mint a kommunista éra más országainak előadói. Zalatnay is két évet tölthetett ösztöndíjjal Nagy-Britanniában a 60-as évek végén, egy tanulmányúton. Így Cini legendás brit zenészekkel köthetett közelebbi ismeretséget, a Bee Gees-es Maurice Gibb házassági ajánlatát még vissza is utasította.
A lap kitér arra is, hogy az utóbbi évtizedekben Zalatnay elsősorban nem zenei karrierje miatt került a bulvárlapok címlapjára. Említik, hogy csalás miatt börtönbe került, hogy harmadik házasságát Márton Csaba pornóproducerrel kötötte, és hogy 2001-ben erotikus fotósorozata jelent meg a magyar Playboyban. Azt is megjegyzik azonban, hogy az utóbbi években az állatvédelemben és az árvák és idősek támogatásában találta meg újra magát, ám sajnálatos tény, hogy lenyűgöző, 70-es évekbeli munkásságát a világ mind a mai napig alig ismeri, korabeli albumai pedig „sértően alacsony áron” kelnek el az online közösségi piacokon.