galéria megtekintése

Életveszélyes kerékpársávot építettek a Petőfi hídon

Évek óta váratott magára – a BKK tervei között már 2013-2014-ben is szerepelt –, most mégis olyan lett, amilyet kevés biciklis kívánhatott. Rosszul bevehető kanyarok, sűrű keresztirányú gyalogosforgalom, balesetveszélyes lehajtók, a kerékpársávot nagy sebességgel keresztező autók. Hivatalosan még nem adták át, de már elkészült a Petőfi hídon a biciklisáv.  

Amikor először megláttuk, hogy épül, megörültünk, amikor ráhajtottunk, már inkább a túlélésért küzdöttünk. Ez persze bátorságfüggő, de az bizonyos, hogy libasorba vezényelt gyereksereggel egy családi túrán inkább másik hidat választanánk, még akkor is, ha az áthaladásunk idejére leállítanák az autóforgalmat.

A szerző felvétele

A gondok már a budai felhajtónál kezdődnek, ahol nem lehet tudni, hogy az egyetem felé kanyarodó, majd a főút mellett újrakezdődő biciklisáv közötti 60-70 métert mi módon kell megtenni. (Jobb híján a járdán vagy a háromsávos úton.) Aztán egy kis cikk-cakk következik, amely a kezdő kerékpárosokat könnyen kibillentheti az egyensúlyukból, ráadásul a bicikliút egy forgalmas buszmegállót kerül meg, ahonnan iskolaidőben több tucat gyalogos keresztezi egyszerre a felfestett sávot.

 

A legnagyobb probléma mégis inkább a pesti lehajtónál van, ahol az autósoknak szóló figyelmeztető tábla a kettő helyett mindössze egy kerékpársávot jelöl. Itt a szalagkorlátot vágták át, hogy megoldják a biciklik és a lépcső nézeteltéréséből adódó évszázados problémát, és a kerékpárosok cipekedés nélkül tudjanak továbbhaladni. Egyből két irány is választható, bár ebből az autósoknak szánt tábla csak egyet jelöl.

Itt valószínű, hogy a tervezők is érezték, veszélyes, amit építettek, hiszen néhány napja kiraktak egy mobil elsőbbségadás kötelező táblát a kerékpársáv mellé. Az autósok ugyanis rutinból nem sávot váltanak, hanem átvágnak a Boráros tér felé haladó sávokba, így csak nehezen veszik észre, ha valaki előbukkan a szalagkorlát mögül kerékpárral. Az egyenesen haladó sáv a körútba fut, a kanyarodó pedig előbb egy buszsávba, majd egy járdaszigetnek.

A pesti északi oldal felhajtója is furcsára sikerült, hiszen a körúton tekerőket előbb átviszi a rakpartról a hídra kanyarodó autók előtt, majd a járdára tereli. A Magyar Kerékpárosklub szakértői itt megjegyzik, hogy az éles kanyar még normális sebességgel sem bevehető, a kerékpársáv ezen a szakaszon „használhatatlan”.

A hídon a gyalogosok és a járda szélességéből helyet foglaló lámpaoszlopok kerülgetése együttesen nehezíti meg a bicikliző dolgát. De a legbosszantóbb apróság mégis akkor következik, amikor a kerékpáros már átért a hídon: a bringasávról ugyanis nem lehet elérni a jelzőlámpák nyomógombjait, ráadásul az áthaladásra két és fél percet kell várni.

A Magyar Kerékpárosklub hosszú hibalistával és javítási tervezettel állt elő (pdf), amikor meglátták, mi épült a Petőfi hídon kerékpársáv néven. Kiemelik, hogy ha ez egy ideiglenes állapot is, a hídfelújításig hátralévő időre is tisztességes megoldás szükséges. A pesti lehajtóra úgynevezett fizikai terelőelemek, az úttest szintjéből kiemelkedő műanyag jelzőfülek építését javasolják, a felhajtón pedig az egyenes nyomvezetést.

A hídon eddig is csak a nagyon bátrak mertek áttekerni az úttesten, a mostani felfestés és kialakítás pedig azt sugallhatja, hogy ezentúl minden kerékpárosnak a járdán kell haladnia. Pedig ez nem igaz. A hídon csupán a járdán biciklizést tették lehetővé, de hivatalosan ott továbbra sem lesz kerékpáros infrastruktúra. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a budai fel- és lehajtók jogilag a járdán vezetett kerékpárútnak minősülnek. 

A kerékpárosklub a hibákat és veszélyforrásokat figyelembe véve azt javasolja, hogy ha valaki gyorsan és közvetlenül szeretne átjutni a hídon, akkor inkább válassza az úttestet. A fővárostól pedig azt kérik, hogy az autók sávjaiból vegyenek el a kerékpárosok számára helyet, és telepítsenek fix sebességmérőket is.  

A biciklisávval kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a BKK-nak is, de még nem kaptunk választ.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.