galéria megtekintése

Brutális edzőtábor volt a kultmusical próbája

0 komment


Csepelyi Adrienn

Szeged, Dóm tér, tűző nap. Bemikrofonozott lábak kopognak a színpadon: az operettszínház tánckara az egyik szteppbetétet gyakorolja. – Úgy tippelem, 40-50 fok lehet itt a napon – mondja Gömöri András Máté, aki a főszereplő Don Lockwoodot alakítja. – Az egyik legfontosabb dolog, hogy legyen jó szteppcipőm. Összetehetem a két kezem: elkészült egy egészen kiváló a minap. Csakhogy a délutáni próbán annyira forró volt a színpad, hogy amikor lenéztem, azt láttam: a ragasztás egy helyen kezd szétcsúszni. Megfogtam a vasat: tűzforró volt. A cipőm megolvadt.

Megidézi Hollywoodot az operettszínház és a Szegedi Szabadtéri Játékok közös produkciója – Kerényi Miklós Máté otthon is sztepplépéseket gyakorol
Megidézi Hollywoodot az operettszínház és a Szegedi Szabadtéri Játékok közös produkciója – Kerényi Miklós Máté otthon is sztepplépéseket gyakorol
Veres Viktor / Népszabadság

Az extrém körülmények ellenére a munka vidáman folyik. – Édes teher ez – mondja Gömöri a megjegyzésre, hogy Gene Kelly legendás szerepében kell helytállnia. – Amikor az ember elindul az El Caminón, tudja, hogy hosszú és kemény lesz, de a végén büszkeség tölti majd el. Na, most értünk el ahhoz a szakaszhoz, amikor már látjuk a végét, tudjuk, hogy nagyon jó lesz boldognak lenni a pillanatban, de az utolsó kilométerek a legnehezebbek.

 

Különösen a zenekarnak: mivel a szervezőknek stílszerűen fel kell készülniük az esőre, a muzsikusok egy zárt konténerben játszanak, nehogy a víz tönkretegye hangszereiket. Így viszont üvegházban érezhetik magukat.

– Ancsa, hát pont olyan legyél, mint amikor hat éve beléptél a színházba! – Ezt az iránymutatást kapta Dancs Annamari, amikor elkezdte megformálni Kathy Selden, a feltörekvő hollywoodi színésznő karakterét. – És tényleg: ugyanaz a lelkesedés, tűz van Kathy lényében! Hálás karakter, tele tettvággyal, lendülettel, sugározza magából, hogy igenis én valaki akarok lenni, alkotni szeretnék. Gyerekkoromban apukámnak videotékája volt, úgyhogy nagyon sok régi hol­lywoodi filmet láttunk. Amikor tavaly kiderült, hogy castingot tartanak a szerepre, teljesen belelkesedtem: újranéztem a hasonló filmeket, és elkezdtem szteppórákat venni. Kedvencemet, a Good Morning című dalt már énekeltem is angolul egy müncheni gálán. Ha tudtam volna, hogy egyszer eljátszom Kathy Seldent!

Gömöri András Máté is gyermekkora óta szereti Don Lockwood leghíresebb dalát. – Édesapám, a klasszikus vágású, katona- és mérnökember egy délután értem jött az iskolába, és boldogan mesélte, hogy egy vásáron talált egy kétkazettás, díszdobozos kiadványt klasszikus musicaldalokkal, köztük a filmből kivágott Singing In The Rainnel – magyarázza. – Tízéves koromkörnyékén gyakran kimentem, beindítottam az autót, és mosolyogva hallgattam meg.

Gömöri imádja Don életigenlését, azt a képességét, hogy mindig győztes tud lenni: – Ez a kaszkadőrből lett világsztár a sármjával, mosolyával, jó hangulatával hódít, és bánatában is boldog.

Dancs és Gömöri: hollywoodi vallomás
Dancs és Gömöri: hollywoodi vallomás
Veres Viktor / Népszabadság

A sztepp – vágják rá mindketten, amikor a munka legnehezebb részéről érdeklődünk. – Fáj a lábunk, lejön a bőr a lábujjunkról, kimegy a bokánk. Mi, zenés színházra tenyésztett színészek, bírjuk az ilyesmit, de egy Szegedi Szabadtéri-előadás a mi szakmánkban mégiscsak olyan, akár egy olimpiai részvétel – magyarázza Gömöri nevetve. – Igazi kultfilm ez, világklasszis táncosokkal, akik hamarabb tudtak szteppelni, mint járni – mondja Dancs Annamari. – Felülmúlni, megközelíteni nem lehet. A filmben nagyon sok trükk megvalósítható vágással, egy pillantással varázsolni lehet. Itt mások a paraméterek. Elképesztő egyébként, mi mindent kellett tudniuk a kor színészeinek. Van egy minta, ahhoz fel kell nőni.

A legnyaktörőbb mutatvány – Donald O'Connor Make 'Em Laugh című száma – a Cosmót alakító Kerényi Miklós Mátéé: – Nyaktörés? A színpadon sokkal könnyebb összehozni, mint filmvásznon – nevet a színész, akiről kollégái megsúgták: amikor megkapta a szerepet, elment egy barkácsáruházba, vágatott magának egy falapot, hogy otthon is gyakorolhassa a sztepplépéseket. – Ez egy nagyon jó szám, az ereje abban is rejlik, hogy a filmen lehet szuperközelit adni, a mimikával, grimaszokkal játszani. Csakhogy ezen a négyezres nézőtéren ennek vajmi kevés hatása lenne. De nem is reprodukálni akarjuk a filmet, hanem önmagunkat adni, a mi Ének az esőbenünket, egy olyat, ami most, itt érdekes, izgalmas és vidám tud lenni. A színház a most művészete: ha minden összejön, akár olyan különleges pillanatok is létrejöhetnek, amilyenek még a filmben sem voltak.

Könnyed, de kőkemény

Az Ének az esőben című filmet 1952-ben mutatták be. Gene Kelly társrendezőként zsarnok volt: a Good Morning-dal felvétele után elégedetlenkedett Debbie Reynolds amúgy tökéletes sztepphangjaival, úgyhogy a hangstúdióban Kelly letáncolta a szerepet, hogy azzal utószinkronizálják a jelenetet. A színésznő azt mondta: a szülés és ez a forgatás volt a két legfájdalmasabb dolog az életében. Donald O’Connor bevallotta: rettegett, hogy hibázik, mert olyankor Kelly üvöltött. Az ikonikus esőben táncolást egy hétig forgatták, Kelly tüdőgyulladást kapott, végig magas láza volt. A Make ’Em Laugh felvételei után O’Connor kimerültség miatt kórházba került. A szőnyegen csúszkálástól testét horzsolások és kisebb égések borították. És ekkor jött a legrosszabb: egy baleset miatt a felvétel megsemmisült, az egészet újra kellett venni.

Fotók: Veres Vikor

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.