Céljuk, hogy miután kialakul a 70 produkcióból álló új repertoár, kisebb bemutatószámra kapcsoljanak. A régi előadások közül huszonötöt megtartanak, ehhez jönnek az újak.
|
Ókovács Szilveszter számára nemcsak a hazai opera- és balettjátszás fontos, hanem az is, hogy értelmet adjanak a művészeti felsőoktatásnak Soós Lajos / MTI |
Hogy kerül két musicalpremier az Opera műsorába? Tudjuk, Bernstein művéről, a West Side Storyról azt mondják: operai igényű. De mi a helyzet a Billy Eliottal? Sir Elton John művére ez kicsit sem jellemző. Az Operán belül működő Nemzeti Balett reménybeli utánpótlása miatt mutatják be, a történet ösztönözheti a szülőket arra, hogy merjék táncosnak engedni gyermekeiket.
Ókovács – ahogy eddig minden magyar operaigazgató – hangsúlyozza, bár a többi színházhoz képest kiugró az állami támogatásuk, jóval magasabbak a kiadások is. Az Othellót prózai színpadon 16-an játsszák, míg az operai Otello 200 művésznél kevesebbel megoldhatatlan. És nincs más magyar színház, amelynek a hiányszerepekre külföldi művészeket kellene szerződtetnie, az ő gázsijuk 10-15 ezer euró is lehet.
Arra a felvetésünkre, hogy az operaház jegyárait javarészt a külföldiek képesek megfizetni, azt feleli a főigazgató, hogy a nézők alig 30 százaléka külföldi, de épp azért nyitották újra az Erkelt, hogy a hazai közönség is megfizethető előadásokhoz jusson. Ókovács Szilveszter cáfolja azokat a pletykákat, miszerint nem tudják megtölteni az Erkel Színházat, azaz vattázzák (olcsóbb jegyekkel vagy ingyenes belépővel engednek be sok embert). A hétvégi klasszikus darabokra telt ház van és megszüntették a tiszteletjegyes rendszert. Modern balettre vagy rétegoperára nem telhet meg az Erkel, de itt a jó félház, ezer néző is négy-öt Radnóti színháznyit jelent.
Folytatódik az OperaKaland sorozat, amelynek célja, hogy minden kilencedikes évente egyszer legalább eljusson operát nézni. A jegy 300 forint, és 90 százalékos közlekedési kedvezmény jár mellé. Nem érti a főigazgató, mi a baj azzal, ha bő félmilliós nézői tömegben diákok is operaélményhez jutnak. A West Side Story volt az őszi 6. Kaland programja, már a meghirdetés napján elérték a 28 ezres nézőszámot – és senkit sem az akarata ellenére cipeltek oda.
Örökös tagok és díjazottak
Erkel Ferenc, a nemzeti romantikus opera megteremtője születésnapját, november 7-ét két éve ünneplik a magyar opera napjaként. Ebből az alkalomból a Magyar Állami Operaház örökös tagja lett Barlay Zsuzsa magánénekes, Hágai Katalin balettművész, Misura Zsuzsa magánénekes és Volf Katalin balettművész, valamint posztumusz megkapta a címet Korondi György magánénekes és Laczó István magánénekes is.
Az idei évtől ezen a napon adják át azokat az elismeréseket, amelyeket azelőtt szokásosan az évadnyitó társulati ülésen, szűk körben vehettek át az intézmény művészei és munkatársai. A Mándi Andor és felesége által alapított díjat Zavaros Eszter magánénekes vehette át, a fiatal tehetségeket elismerő, Ádám Tibor és felesége által alapított Juventus-díjat Kristóf Szabina énekkari művész és Novák András Péter klarinétművész, a Ráday Sári Alapítvány díját Németh Mónika énekkari művész kapta. Az év énekkari művésze Leszkovszki-Tóth Éva és Fátrai János, az év kartáncosa Starostina Kristina és Babácsi Benjamin Zoltán balettművész, az év zenekari művésze címet pedig Hartenstein István fagottművész viselheti. (Fidelio.hu)