galéria megtekintése

Utáljuk az apokaliptikus meséket

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 27. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

A kétszeres Arany Pálma-díjas Jean-Pierre és Luc Dardenne a Két nap, egy éjszaka című drámában az Oscar-díjas Marion Cotillard-ra osztotta annak a nőnek a szerepét, aki csak akkor tudja megtartani az állását, ha a cégnél minden munkatársát meggyőzi, hogy adja vissza a karácsonyi prémiumot. Cannes-ban beszélgettünk.

„Idealistának tűnünk azzal, hogy a szolidaritás fontosságát hangsúlyozzuk”
„Idealistának tűnünk azzal, hogy a szolidaritás fontosságát hangsúlyozzuk”
Yves Herman / Reuters

– A Dardenne-életmű többi darabjához képest ez egy igazi feel good mozi.

– Jean-Pierre Dardenne: Hát még nem tartunk ott, hogy vígjátékot készítsünk, egyszerűen egy olyan drámát akartunk elmesélni, amelyben egy nő képes létrehozni a szolidaritást. Ehhez nagy utat kell megtennie: a történet elején Sandra egy teljesen magára hagyott, önbizalomhiánnyal küszködő ember. Azzal, hogy kényszerhelyzetbe kerül, és végig kell járnia a munkatársait, hogy mondjanak le a karácsonyi a bónuszról annak érdekében, hogy megtartsa az állását, fokozatosan szembesülnie kell a félelmeivel. Tehát minket nem a konkrét cselekmény érdekelt, hanem a belső emberi folyamatok. Ebből a szempontból a Két nap, egy éjszaka nem lóg ki az életművünkből.

 

– Nem gondolják, hogy hitelesebb lett volna a történetük, ha nem a csodaszép Marion Cotillard játssza a főszerepet?

– Luc Dardenne: Miért zavarja, hogy „csodaszép”?

– Mert hihetőbb lett volna a karakter, ha nem egy olyan színésznő alakítja, aki a legmenőbb női kozmetikumok reklámarca lehetne.

– Luc Dardenne: Azt gondolja, hogy a szegények nem lehetnek gyönyörűek? Még egy fotómodell alkatú embernek is lehetnek harcai a rendszerrel és önmagával. Bárki érezheti úgy, baj van a világgal. A film az emberi méltóságról szól. A felszín minket kevésbé érdekel.

– Jean-Pierre Dardenne: Az átlagnézőknek készítünk filmeket, nem célunk a politikai manifesztáció, de tény, hogy ez a rendszer versenyre és embertelenségre kényszeríti a munkásokat. A cél, hogy az emberek azonosulni tudjanak a karakterekkel, így elkezdjenek gondolkozni a saját helyzetükön. Marion vonzereje ebben sokat segíthet.

– A meglátogatott családok sztorijait is empatikusan ábrázolják.

– Luc Dardenne: Első körben a mese nekünk egy kislányról szólt, aki a farkasok között próbál túlélni. Aztán rájöttünk, hogy mindenkinek az álláspontját érthetővé kell tennünk. Ha ítéletet hoznánk valaki felett, akkor propagandafilm lett volna a Két nap, egy éjszaka.

– Jean-Pierre Dardenne: A dramaturgia terén igyekeztünk igazodni a film címéhez, noha nyilvánvaló, hogy valójában a történet túlnő az előre elképzelt időkereten. A trükk, amelyet alkalmazunk: a suspense (a néző beavatása a feszültség fokozása érdekében, ilyenkor a film több információt ad a nézőnek, mint a főhősnek – a szerk.). Szóval egy kicsit thrillert készítettünk.

– Európában számos művész rendszerellenes.

– Luc Dardenne: Ez igaz, de mi tényleg nem szeretnénk állást foglalni. Csak intelligens módon feltenni a kérdéseinket. Persze értem, hogy idealistáknak tűnünk azzal, hogy a szolidaritás fontosságát hangsúlyozzuk. A filmben azt is kiemeljük: ha valaki sugallja az ember szavazatának következményeit, az akár zsarolásnak is felfogható. A világ úgy van megalkotva, hogy egymás ellen harcoljunk, ne a hatalom ellen. Sandra felveszi a harcot a rendszerrel szemben, de nem ő a Vasember. Nem tudja megváltoztatni a világot.

– Hajlandók lennének képregényfilmet rendezni?

– Jean-Pierre Dardenne: Áh, utáljuk az ilyen apokaliptikus tündérmeséket. A mindennapok félelmei sokkal izgalmasabbak. Például ha nem tudsz ételt tenni az asztalra, az igazi horror.

Jean-Pierre és Luc Dardenne

Jean-Pierre Dardenne 1951-ben született a Belgiumban lévő Liége-ben, öccse Luc Dardenne három évvel fiatalabb nála. Filmjeiket közösen írják és rendezik, és ők a producerek is. A testvérpár a 70-es évek végén kezdett el narratív és dokumentumfilmek készítésével foglalkozni. Világhírűvé 1999-ben váltak, amikor Rosetta című filmjükkel elnyerték Cannes-ban az Arany Pálmadíjat. Az elismerést 2005-ben másodszor is megkapták L’Enfant (A gyermek) című alkotásukkal. Hat évvel később a Le gamin au vélo (Srác a biciklivel) című mozijuk a cannes-i fesztiválon megkapta a zsűri nagydíját. Legújabb, Deux jours, une nuit (Két nap, egy éjszaka) című alkotásukat Arany Pálmára jelölték az idei cannes-i fesztiválon.

Kapcsolódó cikkek

Bónusz, horror, szorongás

.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.