Egy időben minden iskolában énekelték, énekeltük: mi-fá-szó-mi-dó szó-mi-lá-fá-dó. Ez a Szerenád, Haydn műve – így tanították. Aztán Somfai László zenetudósnak feltűnt a darab furcsasága: nincsenek benne Haydn tipikus hibái, a mű túl szép. Neki lett igaza.
Akit nagyon érdekelt, utánanézhetett, az opus 3 vonósnégyes sorozatból való, de hát nem is ez volt a lényeg. Hanem hogy mindannyian, gyerekek, átélhettük azt, amit csak a zene tud adni, valami furcsa, misztikus betekintést egy másik világba. A másik világ a zenétől képpé is válik: parókás, térdnadrágos emberek, mesterkéltség és kifinomultság, de leginkább az ég kedves közelléte. Kimondhatatlan, viszont elénekelhető, szolmizálható. Ez az, amit csak a legnagyobb mesterektől, mondjuk egy Haydntól kaphat meg az ember.
Forrás: Népszabadság-grafika |
Legalábbis így tudtuk, körülbelül a hetvenes évek végéig. Addig így jelent meg a tétel, Haydn Szerenád. A nyolcvanas évektől azonban Haydn eltűnt, helyét egy bizonyos Roman Hofstetter vette át, akiről nem tudtuk, hogy kicsoda, hogy kerül ide, hogy lehet, hogy semmilyen más művéről nem tudtunk. Aztán lassan erről a művéről sem tudtunk, ez is érdekes adalék zenebarát önismeretünkhöz: ja, ha nem Haydn, akkor nyilván nem is olyan jó. Nem az első műalkotás, zenemű, festmény, amely így jár, nyilván van valaki tudós, aki kikutatja, ki hamisított, mikor, miért, és a remekmű árfolyama alászáll.