galéria megtekintése

Tortát vágtak a Műcsarnokban, de nem egymás fejéhez

4 komment


Csordás Lajos

Kissé langyosra sikerült a Műcsarnok megnyitásának 120. évfordulóját ünneplő pódiumbeszélgetés. A jelenről érdemben nem esett szó, ehelyett a tehetséggondozás fontossága felé kanyarodott a beszélgetés. Viszont felvillant néhány érdekesség a múltból.

A Műcsarnokot százhúsz éve, 1896. május 4-én, az Ezredéves kiállítással egy időben nyitották meg. Műcsarnok persze létezett korábban is, mert az első épület, amelyet Műcsarnoknak neveztek – említette Sisa József művészettörténész, akadémikus -, az Andrássy úton nyílt 1872-ben, a második pedig 1885-ben a Városligetben. Az egyik ma a Képzőművészeti Egyetem épületeként funkcionál, a másikat pedig Olof Palme Házként ismerjük. Az új Műcsarnokot, a mait nagyban köszönhetjük Munkácsy Mihály erőszakosságának – említette Fabényi Júlia, a Ludwig Múzeum igazgatója, aki a „régi” Műcsarnok termeinek elrendezését demokratikusabbnak tartotta. Az új épület lényegében az Ezredéves Kiállítás képzőművészeti pavilonja volt, 268 festő 1350 képével.

A Műcsarnok mint intézmény létrejötte az erősen lemaradt magyar képzőművészet felzárkóztatásáért alakult Országos Magyar Képzőművészeti Társulat munkájának köszönhető. Ez állandó kiállítóhelyet szeretett volna teremteni a kortárs magyar képzőművészet rendszeres bemutatkozása számára. A Műcsarnok 1861-es megalakulásától előbb a Deák Ferenc utca 5.-ben tartott kiállításokat, majd az MTA helyiségeit is használta, s végül 1872-re épült fel az első önálló épülete, a már említett Andrássy úti „régi” Műcsarnok, a veronai Bevillaqua-palota másolataként. Érdekes, hogy a most 120 éves új Műcsarnok épületében is kimutathatók konkrét előképek: az előcsarnok például az esztergomi Bakócz-kápolnát utánozza, derült ki nem rég egy tanulmányból.

A kor, amelyben a mai Műcsarnok megépült, a historizmus és a realizmus festészetét ünnepelte, ami akkor modern volt. Ez a múltba tekintés, amelyet ma oly konzervatívnak látunk, egy modernizációs ívnek, a magyar festészet európai szintre emelésének része volt, mondta Sármány Ilona művészettörténész. Nemcsak kvalitásos művészeket kellett nevelni, hanem értő közönséget, műgyűjtő réteget is. Az első évtizedekben még árulták is itt a kiállított képeket. De a Műcsarnok hamarosan lemaradt a leghaladóbb irányzatok bemutatásában, főleg 1907 után, amikor olyan konkurenciája termett, mint az Erzsébet téri Nemzeti Szalon, vagy olyan magán-kiállítóhelyek, mint az Ernst Múzeum vagy a Tamás Galéria. Ekkor jelentkeztek először a magyar képzőművészetben erősen a generációk közti ellentétek is.

 

Néhány évig a nagybányaiakat sem hagyták itt bemutatkozni, említette Barki Gergely művészettörténész. De mint kiderült, nem igazán azért, mert annyira újításellenes volt a Műcsarnok, hanem mert kezdetben nem engedtek csoportokat kiállítani.

Érdekességként elhangzott:

itt rendezték viszont minden idők legnagyobb blockbuster impresszionista kiállítását Magyarországon,

mégpedig 1919 nyarán a főúri és nagypolgári gyűjteményekből elkobzott, hihetetlen gazdagságú anyagból, amely aztán nagyrészt hamarosan szétszóródott a nagyvilágban, a gazdáikkal együtt.

A két háború között a Műcsarnok a konzervativizmus szinonimája lett. De ekkor is rendeztek itt nagyszabású tárlatokat, például 1938-ban, az eucharisztikus kongresszus évében egy nagy egyházművészeti kiállítást.

A Rákosi-korszakban az intézmény a szocreál támadhatatlan bástyája volt, majd a levert 1956-os forradalom után megrendezték az 1957-es tavaszi tárlatot, amelyre a szocreálon kívül a kor más irányzatait, például az absztraktokat is beengedték.

A hatvanas-hetvenes években aztán már olyan nyugati alkotók is kiállítást kaptak, mint 1967-ben Henry Moore, vagy 1976-ban Paul Klee, bár nem a legjobb műveikkel. És kiállíthatott néhány nyugaton karriert csinált magyar képzőművész sztár, például Amerigo Tot és Vasarely.

A rendszerváltás után a Műcsarnok megpróbált felzárkózni a világ modern trendjeihez. Nem ment könnyen. Fabényi Júlia, aki a kilencvenes évek elején, Néray Katalin igazgatása dolgozott itt, felidézte, milyen közröhej kísérte Néray szándékát, hogy kurátorokkal akart kiállításokat rendeztetni. A kurátor szó még teljesen idegen volt, és viccesen hangzott.

A jelenlegi helyzetre Surcz János művészettörténész, esztéta reagált néhány szóban, amikor a beszélgetést vezető Inkei Péter, a Budapest Obszervatórium nevű kultúrakutató szervezet vezetője megkérdezte tőle: hogyan látja a jövőt? Öt éve még azt gondolta, hogy a Műcsarnok egy kiváló hely, mondta Sturcz. Azóta kataklizmaszerű átalakulások történtek a művészeti életben, és

a Műcsarnok sorsa nem a szakmától függ.

Szerinte egyébként fontos lenne, hogy felerészben nemzetközi kortárs alkotók jelenjenek meg itt. Nem rendezne továbbá életmű-kiállításokat, ami szerinte ellentéteket szül. És jónak tartotta a korábban összetartozó Műcsarnok, az Ernst Múzeum, valamint a Dorottya Galéria hármas rendszerét, amelyben sokféle alkotót el lehetett helyezni, bemutatni. De a most felállt intézményrendszer jövőjével, működőképességével kapcsolatban is optimista volt. És mint mondta, az, hogy mi lesz a jövő Műcsarnokában, attól is függ, hogy mi lesz az iskolában. Itt a beszélgetés a tehetséggondozás felé kanyarodott, a Műcsarnok körüli sérelmekről, vitákról pedig megfeledkeztünk, mert az előcsarnokban már felvágásra készen várt az ünnepi torta, amit egyenesben kapcsolt az M1. Tortadobálást nem láttunk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.