galéria megtekintése

„Tar Sándor kimondottan túlbuzgó jelentésíró volt”

6 komment


Kácsor Zsolt

Ménes Attila többek között egykori mesteréről, Tar Sándor íróról mintázta Bihari című színdarabjának hősét, akit a hatalom megzsarol, és arra kényszerít, hogy besúgó legyen. A darabot szombat este mutatta be a Katona József Színház Máté Gábor rendezésében. A szerzővel Tar Sándorról és a besúgás társadalmi lélektanáról beszélgettünk.

– Bihari ügye mennyiben szimbolikus a magyar társadalom egészére, úgy értem, az író-besúgó élete mennyiben lenyomata a Kádár-kornak, amelyben tragédiája gyökerezett?

– Annyiban, hogy egy diktatúra társadalma mindig kitermeli a ­maga áldozatait és bűnöseit, s olykor ezek a szerepek egybecsúsznak, hiszen vannak olyanok, akik egy személyben bűnösök és áldozatok is. De léteznek színtiszta áldozatok és színtiszta bűnösök is.

Mesteréről mintázta a fő alakot
Mesteréről mintázta a fő alakot
Teknős Miklós / Népszabadság

– Ezt ki dönti el?

– A véletlen dönti el, hogy ki hová tartozik. Véletlenül téged szemelnek ki a bűnre, és nem tudod meg soha, hogy miért éppen téged, miért nem a másikat.

 

A rendszer különféle zsarolásokkal elérte, hogy az emberek jelentéseket írjanak a saját barátaikról és szeretteikről, s az ilyen kényszer hatására a személyiség fejre állt. Akadtak persze bátrak, akik a beszervezés után azonnal dekonspiráltak, a legbátrabbak pedig egyenesen a szemébe nevettek a hatalomnak, és nem írtak alá semmit. Tar Sándor viszont kimondottan túlbuzgó jelentésíró volt.

A darabom főhősét, Biharit több figurából gyúrtam össze, mivel több egykori ügynököt megismertem az akkori ellenzéki társaságból. Tiszta tekintetű emberekről utólag derült ki, hogy spiclik voltak, akik a tiszta tekintetű ember szerepét csak megjátszották. Bihari gerince ugyanakkor Tar Sándoré, még ha az ő beszervezési neve nem is ­Bihari volt, hanem Hajdu. A darabban a főhőst a homoszexualitásával zsarolják, amire Tar eseté­ben semmilyen hiteles forrás nincs. A dokumentumok szerint ő hazafias alapon ­vállalta az együttműködést, a jelentései alapján valóban a rendszer elkötelezett hívének tűnik, aki küzdött a demokratikus ellenzék ellen. E szegényparaszti származású ember számára a párttitkári és brigádvezetői poszt nagy társadalmi emelkedést jelentett, s ezért ő hálás volt a rendszer iránt.

Más kérdés, hogy az írásaiban tökéletesen pontos és korrekt társadalomábrázolást láthatunk.

Ha létezne az értékes szocialista realista próza kategóriája, hát az övé az. A munkásság gyári világában megtalálta az otthonát, s belülről élte meg azt a szlogent, hogy vannak még hibák, elvtársak, de az irány jó.

Tar Sándor
Tar Sándor
Oláh Tibor / MTI

– A darabot Tar személye vagy a besúgás témája inspirálta?

– Az a figura érdekelt, aki álarcot hord. Erősen munkált bennem az is, hogy az ember, akit szerettem, miképpen volt képes a spicliségre. Közöttünk szoros emberi, mester–tanítványi viszony volt. De az a Tar, akit én ismertem, a lebukással meghalt, és ezzel a darabbal őt gyászoltam meg. A gyászmunkát végeztem el, hogy megértsem őt, a kettősségét, az ellentmondásosságát.

– Mire jutott?

– Semmire. Illetve tudomásul vettem: mindegyikünkben él egy Teréz anya és egy Goebbels,

s az adott történelmi szituációtól függ, hogy melyikük tesz próbára. Talán könnyebben ellenáll a hatalomnak az, aki polgári háttérrel rendelkezik.

– De a tanult, kulturált polgárok ­között is voltak ügynökök.

– Ez igaz, de nekik válsághelyzetben van mibe kapaszkodniuk. Tar semmibe és senkibe nem kapaszkodhatott. Az is mennyire szomorú és kellemetlen, hogy a lebukása után azon méltatlankodott, hogy minden kiderült róla.

Ő volt megsértődve.

– A romlott emberek tették romlottá a rendszert vagy az amorális rendszer korrumpálta az állampolgárt?

– Minden elnyomó rendszer megrontja az embert, a bűnbe esett társadalom pedig tovább roncsolja a rendszert. Ez tragédia, amiről műfajilag tragédiát írtam, de a próbákat elnézve az előadás szerencsére megrendítően nevetősre sikerült.

Konstruált világ konstruált szereplői

A rendszerváltás után az irodalmi élet számos szereplőjéről kiderült a beszervezése: köztük volt Bartos Tibor, Sükösd Mihály, Szokolay Zoltán, Örsi Ferenc. Beszervezték ugyan Csurka Istvánt, Pomogáts Bélát és Takáts Ferencet is, de ők megtagadták az együttműködést. A témáról Szőnyei Tamás írta az eddigi legátfogóbb tudományos munkát, címe Titkos írás – Állambiztonsági szolgálat és irodalmi élet, 1956–1990. A mű nem botránykeltő szándékú, célja a kor irodalmi „alvilágának" rekonstruálása, amelynek hősei – Rainer M. János történész szavaival – egy „konstruált világ konstruált szereplői".

Az ügynökkérdés a kortárs prózában is eleven téma, regényt írt róla Bán Zoltán András (Keserű), Esterházy Péter (Javított kiadás), Forgách András (Élő kötet nem marad), ­Györe Balázs (Drága barátaim, akik besúgóim is voltak), Lőrincz György (Besúgó voltam, szívem).

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.