galéria megtekintése

Stoppal a Balaton felé

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 12. számában
jelent meg.


Kelen Károly
Népszabadság

A fenébe is! 1970 augusztusában ment ki a Népszabadság fotóriportere a már valamennyire elkészült M7-es autópályán a budaörsi benzinkúthoz, hogy stopposokat találjon. Ha nem egészen egy évvel később jut – neki vagy a szerkesztőnek – eszébe, akkor esetleg Tamás barátomat és engem fényképez le.

Mert 1971. július 9-én, pénteken volt a szóbeli felvételim az Eötvös Loránd Tudományegyetem magyar–népművelés szakára (Tamás már néhány napja túl volt rajta a Műegyetemen), másnap pedig már indultunk is a Balatonra, pontosabban Káptalanfüredre, ahol egy ismerős kertjében felállíthattuk a sátrunkat. Onnan gyalogoltunk aztán minden délután Almádiba, hogy a Tulipán Szálló udvarán begyötörjük magunkat a rockot hallgató tömegbe. Ki játszhatott? A Meteor és az Olympia már feloszlott, talán a Ferm vagy a Wastaps? Szégyellem, hogy nem emlékszem már.

Szóval korán reggel kimentünk a benzinkúthoz, ketten fiúk, mert úgy gondoltuk, várnak ránk a lányok a Balaton mellett. Vittük magunkkal a kétszemélyes sátrat, néhány váltás ruhát hátizsákban, egy flaska vizet, ha sokáig nem vesz fel bennünket senki, nálam egy kitépett menetrendoldal is volt a balatoni vonatokkal, ha délig sem sikerül fuvarost találni, és szégyenszemre vissza kell jutnunk Kelenföldig.

 

Bár erre nem volt semmi szükség, Tomi fejből tudta az egész menetrendet, világéletében mozdonyvezető akart lenni, a gimi alatt végig kijárt a Nyugatiba vonatnézőbe-hallgatóba. Ez aztán jól is jött, mert lenyűgözte a csajokat, hogy hang után megmondta, vajon 424-es jön-e vagy dízel, meg hogy hány kocsit vontat. Csak a fizikatanárunk könyörgésére adta be jelentkezését az egyetemre, és ha már a maximális húsz pontot érte el, hát el is végezte.

Tilos volt, de mindenki csinálta
Tilos volt, de mindenki csinálta
Mikó László / Archív

Az autópályán nem volt szabad stoppolni, de a benzinkútnál oda lehetett menni a tankoló autókhoz, és bekéredzkedni vagy inteni nekik, miután már eljöttek az oszloptól. Jó eséllyel indultunk, mert három stoppos pár is volt előttünk, az illem szerint kivártuk a sorunkat, de negyedórán belül elvitték mind a négy lányt és két fiút. Aztán ott sütött bennünket a nap egész délelőtt. Volt, aki idegesen utasított el, volt, aki kedvesen panaszkodott, hogy kevés a hely a kocsijában, a kutasok is kezdtek rossz szemmel nézni ránk. Na jó, a vonaton aztán csatlakozott hozzánk két lány. Az egyikük még be is társult hozzánk harmadiknak a sátorozásba.

Nálunk nem volt olyan stoppos kultúra, mint például Lengyelországban, ahol még szövetségük is alakult, tagsági igazolványt mutattak az autósoknak. De azért később elég sokszor sikerült stoppal eljutnom valahova. Amikor meg már autóm is lett, próbáltam visszaadni, amit kaptam: akit csak lehetett, befogadtam a Skoda 120-asba. Egyszer három megállással négy stoppost is összegyűjtöttem a 71-esen, és Zánka előtt nem messze megláttunk egy defektes skodást az út mentén.

– Kiszállás, segítünk rajta! – parancsoltam, és nagy nevetések között cseréltük ki a kerekét.

Aztán úgy tíz éve megcsappantak a stopposok. Elmúlt a divatja, leginkább már csak a Művészetek Völgyében megy a dolog, ott bármelyik kocsi elvisz bárkit az egyik faluból a másikba. Más kérdés, hogy a gyalogosok között óvatoskodva alig tud nagyobb sebességet elérni.

A képről meg csak annyit, hogy arra sem emlékeztem, már 70-ben is léteztek BP-kutak. Meg a kocsi márkáját sem tudom megmondani, pedig készült egy másik kép is, amelyiken ez a nyilván nyaralni induló két srác meg a lány még integet, míg ez az autó közeledik feléjük. Látható a fotón egy lány-fiú páros is. Vajon miért nem ültek be hozzá? Nem egyezett az irányuk? De hiszen akkoriban minden út a Balatonhoz vezetett.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.