MAGAZIN: Nézzünk egy konkrét példát: László, emlékszik például, mit látott meg annak idején Lajkó Félixben?
HORVÁTH LÁSZLÓ: Az övé, mondjuk, speciális eset, mert Lajkóval nekünk – hogy úgy mondjam – külön kis világunk van. Ugyanabba az iskolába jártunk, ott voltam, amikor hatévesen a kishegyesi asszonykórus citerása lett. Apám tanította zenélni, s tulajdonképpen az öcsém hangszerén kezdett el játszani, amikor úgy döntött, megismerkedik a hegedűvel. De még így is megvolt az a bizonyos bűvös pillanat: az első koncertjeinek egyikére mentem el Szegeden, és egyszerűen nem hittem el, amit hallottam – hogy ez lett a kisfiúból. Azonnal éreztem, mekkora jövő áll előtte.
MAGAZIN: Itthon nő az igény A játékkészítőhöz hasonló, nagyszabású színpadi show-kra?
ILLÉS GABRIELLA:Igen, érezhetően. Tárgyak helyett élményt adni: a mai világban ez a legfontosabb. A válság óta felerősödött az emberekben az igény arra, hogy együtt nevessenek, a családok szívesebben töltenek együtt minőségi időt. A múlt évi tizenkét előadásunkat négy nap alatt összesen negyvenötezer ember látta – a leglátogatottabb hazai színházban, a Madáchban egy évad során százezren fordulnak meg. Ez óriási felelősség.
MAGAZIN: Magyarországon mégis sokan lenézik a szórakoztató műfajokat. Ön találkozik ilyesfajta reakciókkal?
ILLÉS GABRIELLA: A kultúrsznobizmus valóban felfedezhető, pedig csupán azt kellene látniuk a pályatársaknak, hogy az egyes produkcióknak más és más a célja. Attól, hogy ma operába megyek, holnap este nyugodt szívvel beülhetek egy könnyed amerikai vígjátékra a moziba, nem? A mi feladatunk a szórakoztatás, az, hogy feltöltsük az embereket. Amikor Rúzsa Magdi kiállt a Megasztár színpadára, és mezítláb elénekelte az Ederlezit, az úgy volt tökéletes, ahhoz nem kellett semmi több. A játékkészítő viszont egy show, amivel szemben komoly elvárások vannak: ha a bejutástól a ruhatárig a néző háromszor idegesíti fel magát valamilyen hiányosság miatt, akkor lőttek az élménynek. Mivel a mi előadásaink december 26. és 29. között lezajlanak, egyszerűen nem hibázhatunk. Nincs olyan, hogy majd összecsiszolódunk a sokadik alkalomra, az első előadás közönségének ugyanazt az élményt kell kapnia, mint az utolsó este közönségének. Folyton azt keressük, miként nyűgözhetjük le az embereket: az idei előadásokban például Bordos László Zsolt világhírű, háromdimenziós vetítési technológiájának is fontos szerep jut majd, ami egyszerre nyűgöz le és repít el egy csodákkal teli mesébe.
ILLÉS GABRIELLA
SZÜLETETT: 1979. június 4-én Vácott.
FOGLALKOZÁSA: producer. A Szegedi Tudományegyetem bölcsészkarán volt elsőéves, amikor bejutott a Nap TV Riporter kerestetik című tehetségkutatójának döntőjébe. Az RTL Klubhoz került gyakornokként, majd a ranglistát végigjárva előbb főszerkesztő, végül producer lett. 2006-tól a TV2-t erősítette, 2012-ben a Pro7/ Sat1 megbízásából a csoport kreatív vezetője lett, a TV2 Akadémia képzési igazgatója volt hat évig. Olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Megasztár és A Nagy Duett. 2013 óta saját álmát váltja valóra: a Tulipán Tündér Produkcióval létrehozta A játékkészítő című pop-show-musicalt.
AJÁNLJA
Könyv - Seneca: A nagylelkűségről
Film - Folyó szeli ketté
Élmény - Cirque du Soleil: O
MAGAZIN: Hogy áll a modern kor kihívásaival a nép- és világzenei közeg?
HORVÁTH LÁSZLÓ: Persze kell a máz, mi viszont a show részét nem merjük és nem is tudjuk a technikára bízni: a népzenében még mindig a művész vállán nyugszik minden. Egyszerűen túl nagy vagányság volna a Muzsikást 3D-ben bevilágítani, de azért a világzenei előadóknak muszáj volt belátniuk, hogy nem elég öt hangszerrel kiállni a színpadra, kell a fénytechnika. A minőségi kiadványok mellett az internetes jelenlét is elengedhetetlen. Menedzser nélkül pedig gyakorlatilag esélye sincs egy zenekarnak.
MAGAZIN: Ahogyan a műfajok között is megvan a hierarchia, úgy az underground művészek is gyakran nézik le befutott pályatársaikat. „Eladta a lelkét” –szokták hangoztatni. Hogyan lehet megtalálni az egészséges egyensúlyt a tartalom és csomagolás közt?
HORVÁTH LÁSZLÓ: Ha a belső értékrendünknek meg tudunk felelni, akkor hitelesek maradunk. Néha megkérdezik tőlem: hogy a fenében nincsenek a folkzenének celebjei? Egyszerű: a közeg kitolja a hírességeket magából, mintha a sikerrel legalábbis csökkenne az értéke.
ILLÉS GABRIELLA: A celeb szó egyébként idehaza kifejezetten pejoratív, nem úgy, mint angol nyelvterületen, ahol nagyjából a híresség szinonimája.
HORVÁTH LÁSZLÓ: Igen, a celeb nálunk nem más, mint egy lufi. Szerencsére vannak hírességeink, akik megőrizték a hitelességüket: Sebestyén Márta például, de Félixet is említhetném. Neki egyébként is van egy sajátos művészi hozzáállása, nehéz volna azt állítani róla, hogy eladta magát.
MAGAZIN: A világzene egyik fontos vonása a hagyományőrzés, ennek ellenére jól kivehetők az aktuális divathullámok, amelyek – többéves csúszással bár, de – begyűrűznek a popba, sőt akár az elektronikus zenébe, a hiphopba is. Hogy látja, mi jön most divatba?
HORVÁTH LÁSZLÓ: Abszolút megfigyelhetők a trendek, amelyek, most úgy tűnik, hogy a magyar népzenének kedveznek majd. Tizenöt évvel ezelőtt a balkáni muzsika, aztán pedig az afrikai zene futott fel, a jelek szerint most a közép-európai kerül majd középpontba.
HORVÁTH LÁSZLÓ
SZÜLETETT: 1971. március 6-án, a vajdasági Topolyán.
FOGLALKOZÁSA: 1997-ig építészettel foglalkozott, aztán Budapestre költözött, és menedzserként kezdett dolgozni. Lajkó Félixszel, a Boban Markovic Orkestarral és a Muzsikással dolgozik már két évtizede, és olyan művészekkel van napi kapcsolatban, mint Dresch Mihály, a Csík zenekar vagy Herczku Ágnes. Nevéhez fűződik a Budapest Folk Fest és a Héttorony Fesztivál megalapítása. 2010 óta az idén Prima Primissima díjra jelölt Fonó ügyvezetője. A Fonót már harmadik éve Top Label elismerés illeti, azaz a világ 20 legjobb folk-világzenei kiadója közt tartják számon.
AJÁNLJA
Könyv - Mirko Kovac: Bevezetés a másik életbe
Koncert - Huun-huur-tu (november 29., Fonó) Hagyományos Tuvai Torokének
MAGAZIN: Kulcsmomentuma lehet-e ennek az október 21–25. között Budapesten zajló világzenei expó, a WOMEX?
HORVÁTH LÁSZLÓ: Persze, óriási dolog, hogy első kelet-európai országként mi rendezhetjük meg az eseményt. A 2010 óta a Fonóval végzett munkánk most kezd beérni. Ahhoz, hogy a kiadónk a nemzetközi rangsorban előrébb kerüljön, foglalkoznunk kellene szlovén, cseh, szlovák népzenével is, mi azonban nem a listák miatt csináljuk, hanem a magyar zene szeretete miatt. Ezt fogjuk a WOMEX-en is megmutatni.
MAGAZIN: Gabriella, önök mire készülnek a nagy a játékkészítő-őrület után?
ILLÉS GABRIELLA: Partnercégünkkel külföldi franchise-okat hozunk be Magyarországra. Régi vágyunk egy interaktív filmes kiállításmegalkotása – ennek kövezi ki az útját a Gateway To Space elnevezésű, a NASA-val közös űrkutatási kiállításunk a Millenárison.