galéria megtekintése

Káosz, tízmilliárdok: hallgat a kormány a Munkácsy-trilógiáról

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 28. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

Nyár végére ígérte Kósa Lajos a Kanadába szállított híres Munkácsy-kép, a Krisztus Pilátus előtt visszaszerzését. Ma már senki nem mer időpontot mondani, noha elvileg minden rendelkezésre áll az üzlet megkötésére. Az egyre zavarosabbá váló ügyben érdemben senki sem nyilatkozik. Bizonyos jelekből úgy tűnhet, hogy valójában nem történik semmi.

Nyár óta nem látható egymás mellett Munkácsy Mihály híres trilógiájának három képe, a Krisztus Pilátus előtt, az Ecce homo és a Golgota. Amíg egymás mellett voltak a falon, a debreceni Déri Múzeum legismertebb, legkeresettebb műtárgyai voltak, a Munkácsy-terem az intézmény honlapja szerint a leglátogatottabb kiállítótér Magyarországon.

Július 14-én emelték le a Krisztus Pilátus előtt című festményt a debreceni Déri Múzeum faláról
Július 14-én emelték le a Krisztus Pilátus előtt című festményt a debreceni Déri Múzeum faláról
Balázs Attila / MTI

A 2012-ben újranyílt főépületben a tavalyelőtti, csonka évben 8800, tavaly 49 ezer látogató járt (ez utóbbi kicsit több mint tízmillió forintos jegybevételt hozott). Azt nem lehet pontosan tudni, közülük hány érdeklődőt vonzott a trilógia, mert a legtöbben az egész múzeumra szóló belépőjegyet vásároltak. A Krisztus Pilátus előtt egy kanadai galéria tulajdonában van, csak kölcsönben volt öt évre a múzeumnál. Júliusban el is szállították a képet. Kósa Lajos, a város akkori polgármestere azonban jelezte, semmi ok aggodalomra. Nem csak az elvitt kép érkezhet vissza pár héten belül, de a trilógia harmadik részét, a Golgotát is meg fogja vásárolni a magyar állam Pákh Imrétől, a New Yorkban élő magyar műgyűjtőtől, és a képek örökre együtt maradnak.

 

Azt is tudatta, hogy rendelkezésre áll három megalapozott értékbecslés, a szükséges pénzt pedig elkülönítették a Magyar Nemzeti Bank januárban létrehozott, műkincsek visszavásárlását célzó Értéktár programjában. Az egyetlen megoldandó nehézség az volt, hogy „kiderült”, nincs olyan jogszabály, amely lehetővé tenné a vásárlást.

Mindez azután „derült ki” tehát, hogy az MNB létrehozta 30 milliárd keretösszeggel az Értéktár programot egy olyan tevékenység végzésére, amelyet Kósa szerint nem tettek lehetővé a jogszabályok. Jogszabályi felhatalmazás nélkül rendelték meg az állami szervek az értékbecslést is. Így tárgyalt Halász János még kulturális államtitkárként kétszer is Kanadában a képek sorsáról, és a Szépművészeti Múzeum lapunknak küldött tájékoztatása szerint az ügyben már évek óta zajló tárgyalások szintén mindenféle jogszabályi háttér nélkül folytak.

Pedig idő lett volna a jogalkotásra: a kanadai galéria vezetője novemberben jelezte, nem adják még egyszer kölcsön a festményt, ha a Déri Múzeum meg akarja tartani, vételi ajánlatot kell tennie. Azért is jó lett volna bő fél év alatt lebonyolítani a szükséges rendeletmódosítást, mert a szállítás a szakértők szerint súlyosan veszélyezteti a sérülékeny műalkotás épségét.

A módosítás végül, pár nappal a kép elszállítása után megszületett, bár felettébb meglepőre sikerült. Azt írja elő, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter által kijelölt állami múzeumnak fel kell kérnie három független értékbecslőt a műkincsek értékének megállapítására, és a becsléseik átlagából születő összegnél többet semmiképpen sem fizethet értük az állam. A háromból két becslőnek magyarnak kell lennie, legfeljebb egy „a nemzetközi műkincskereskedelem területén tevékenykedő” szereplőt lehet „indokolt esetben” kiválasztani.

A tekintélyes nemzetközi cégek, aukciósházak értékbecsléseit a magyar állam nem veheti figyelembe. Ha ezek ellentmondanak az általa, tehát a reménybeli vevő által megrendelt, magyar számításokon alapuló áraknak, akkor nem fogunk tudni műkincset vásárolni. Mintha ezt mutatná a trilógia esete is: noha az egyetlen dolog, ami Kósa szerint hiányzott, vagyis a jogszabály, már régen megvan, mégsem történt hónapok óta előrelépés.

A miniszter mindenesetre az Értéktár program tanácsadó testületében is helyet foglaló Baán László vezette Szépművészeti Múzeumot kérte fel, hogy végeztesse el az értékbecsléseket. Ha hihetünk Kósának, akkor immár másodszor mérték föl a képeket. Hogy az általa hivatkozott, régebbi becslésekkel mi történt, nem tudni. Az újabb szak értői vélemények augusztusra megszülettek ugyan, de a puszta létükön túl semmit sem szabad elárulni róluk. A minisztérium ebben a kérdésben éppen úgy, mint az összes többiben, saját intézményéhez, a Szépművészetihez irányított minket, a múzeum a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz.

A trilógia még egészben. Az átlagból születő összegnél többet semmiképpen sem fizethet értük az állam
A trilógia még egészben. Az átlagból születő összegnél többet semmiképpen sem fizethet értük az állam
Czeglédi Zsolt / MTI

Ott végül világossá tették, nem tudhatjuk meg, mire jutottak az értékbecslők, mert ez veszélyeztetné az állam alkupozícióit. Egészen addig nem adnak ki semmilyen információt, amíg nem sikerül a képeket visszavásárolni. Hogy ez mikor lesz, „jelenleg nem állapítható meg” a minisztérium szerint. Addig pedig rejtélyes okból még annak is titokban kell maradnia, kik készítették a becsléseket, milyen szempontok alapján választották ki őket. Kénytelenek vagyunk tehát lényegében az idők végezetéig elhinni a kormánynak, hogy tényleg folynak valamiféle tárgyalások a képek megszerzéséért, ellenőrizni semmit sem áll módunkban.

Ebben a hitben azonban erősen megingathat Pákh Imre: ő arról számolt be lapunknak, hogy a trilógiának az ő birtokában lévő, jelenleg még a Déri Múzeumban látható darabjáról senki még csak nem is tárgyalt vele a Krisztus Pilátus előtt elszállítása és Kósa ezt követő, magabiztos bejelentése óta. Vételi ajánlatot végképp nem tettek neki. Vagyis a folyamatban lévő tárgyalások, amelyek miatt semmit nem tudhatunk semmiről, valójában, úgy tűnik, nincsenek folyamatban.

Képenként tízmillió dollár

Lapunk birtokába jutott a Baán László által az egyik legkomolyabb nemzetközi cégtől, a Fine Art Asset Managementtől rendelt, a Golgotára vonatkozó értékbecslés, amely tízmillió dollárra, mintegy két és fél milliárd forintra becsüli a festmény értékét, nagyjából összhangban a Pákh rendelkezésére álló további három, tekintélyes forrásokból származó becsléssel, amelyek két és fél és hárommilliárd forint közé teszik. Vagyis ezekből kiindulva nem lenne lehetetlen megegyezni. Azt azonban, hogy ezt a sokadik értékbecslést Baán kinek a megbízásából, milyen célra rendelte, szintén nem tudhattuk meg: ez is veszélyeztethetné az ügy sikeres lezárását.

A kulturális államtitkárságtól hiába vártunk bármire választ, ők a jelek szerint Halász János kudarcából okulva illetéktelennek nyilvánították magukat a kérdésben. A fejlesztési minisztérium válaszában szemet szúrt, hogy „a festmények hazakerüléséről” beszélnek, miközben csak a Krisztus Pilátus előttöt szállították el egyelőre. A tájékozatlanságnak ez a foka azt a sejtést erősíti, hogy ez a tárca sem fejt ki különösebb erőfeszítéseket az ügyben.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.