galéria megtekintése

Ruhafogások

0 komment


Csepelyi Adrienn

Harminc év alatt tízezernél is több tárgyat juttatott közgyűjteménybe. Feltár, rendszerez, nyomoz, fejből sorol évszámokat, adatokat – közben pedig olyan szeretettel beszél műtárgyairól, hogy azok megelevenednek. Turnai Tímea szinte mindent tud a színházi jelmezekről, ami egyáltalán tudható.

„Egy megszállottat keresek, Turnai Tímeának hívják. Meg fogják ismerni: 150 centi magas, és húsz percen belül itt lesz, ha megtudja, milyen ruháról van szó" – hangzott a titokzatos telefon. Az ismeretlen hívó nem tévedett: Turnai Tímea negyedóra múlva a helyszínen volt. Így került Törőcsik Mari ­cannes-i fellépője az Országos Színháztörténeti Múzeumba.

„Timi, téged az Isten is muzeológusnak teremtett" – mondta dr. Kerényi Ferenc irodalom- és színháztörténész, amikor azzal szembesült, mekkora lavinát indított el egy ártatlan házi feladattal. A feladvány szócikkírás volt az ELTE magyar–történelem szakán, s a lelkes első éves lányra Nádasdy Kálmánt osztotta, mondván, zongora–hárfa szakon tanult, ismeri a kottát is. Tímea nem csupán felgöngyölítette a történetet, de jelentősen túl is teljesítette a feladatot: szócikkírás közben megismerkedett a családdal, s hamarosan látványterveket, skicceket, milánói vendégjátékok anyagát hordta be Kerényinek.

Ezután esztétika szak és újabb sorsszerű találkozás következett. „Az 1992-es életmű-kiállítás kapcsán ismerkedtem meg Márk Tivadarral, a Magyar Állami Operaház legendás, Kossuth-díjas jelmeztervezőjével. Ő vitt be az operaháznak abba a jelmezraktárába, amely olyan, akár egy elvarázsolt kastély: a díszletfestő műhely mögött falépcső vezet hozzá, faszekrénykékben sorakoznak a csodálatosabbnál csodálatosabb ruhák." És a zseniális Márk Tivadar nemcsak a jelmezeket mutatta meg neki, de azt is, hogy mire képes egy viselet az egyéniséggel: akár teljesen át is formálhatja azt. „Én, mondjuk úgy, egy jó eséllyel 150 centi magas nő vagyok, változó súllyal – nevet Tímea. – Tivadar azonban bármire képes volt. Timike, nem probléma, pattanj csak fel az asztalra, mondta, és szabad kézzel sötét vonalakat festett a ruhára, amitől az ember sziluettje olyan húsz centivel ment össze."

 

Korábban ehhez jóval fájdalmasabb megoldásokra volt szükség: Tímea már mutatja is gyűjteménye büszkeségeit, a kézzel készített fűzőket. „Ez itt 1780-ból való, a behúzói még fából készültek. Ennek köszönhetően igen erős: egy 90 centis derekat 60 centisre tudtak befűzni vele. Ennek azonban ára volt: a fa gyakran elpattant, és beleállt a viselő testébe. A tervezők később áttértek a halcsontra, műanyagra, szilikonra. Ma már egy leheletvékony csipkeruha alá is képesek szabad szemmel láthatatlan fűzőt beépíteni."

Szeleczky Zita Rozika-ruhája 1940-ből
Mesél? jelmezek

Tímea legújabb, Mesélő jelmezek című, gazdagon illusztrált kötetét április 7-én mutatják be a Centrál Színházban. „Szcenikai sorozatunk albumaiban egyenként mutatjuk be a jelentős tervezőket – Márk Tivadart, Vágó Nellyt, Nagyajtay Terézt és ­Vogel Ericet –, ám szerettem volna, ha nem csupán a tervek, skiccek válnak hozzáférhetővé, de a kész jelmezeket is láthatja a közönség." Márpedig az anyag lenyűgöző: Yves Saint-Laurent ruhák, Bécsben tervezett viseletek, a híres szalonok színésznők számára gyártott kis feketéi.

„Vannak állandó és időszakos tárlataink, különféle rendezvényeink, a kiállítás, divatbemutató azonban múló dolog. Ráadásul a jelmez ilyen keretek között néha nem tud annyira közel kerülni a látogatóhoz, hiszen leszakítjuk a színházi pillanatról, berakjuk egy vitrinbe, és így már nem azt jelenti, amit számomra. Emiatt inkább albumokban mutatjuk be ezt a rengeteg kincset." Tímea nem túloz: az egyik raktárban magunk is megcsodálhatunk ritkaságszámba menő fejdíszeket az operajátszás kezdeti időszakából, kiegészítőket Medgyaszay Vilma kabaréjából, de van itt minden Halassy Mariska selyem-, gyöngyös ruhájától Blaha Lujza kézzel festett, aranyfonállal hímzett rózsás főkötőjéig. A gyűjtemény legrégebbi műtárgya a soproni jezsuita iskola 106 darabos kollekciója az 1800-as évekből. Makay Margit fellépőcipője láttán úgy érzem magam, mint a gonosz nővérek a Hamupipőkében: elképzelni sem tudom, hogyan férhetett bele bárki lába a döbbenetesen keskeny lábbelibe.

Karády, Muráti, Blaha, Honthy – cikázik a szemünk a katonás rendben tartott dobozokra írt vezetéknevek között. „Valaha a színésznőt aszerint szerződtették, hogy mekkora volt a kellékes utazóládája – magyarázza Tímea, s közben meg is mutat egy hatalmas darabot. – Ez itt Vitéz Tolnay Andor direktor és Medgyesi Juci színésznő utazószínházának utazóbőröndje egyedi fafogasokkal, mély fiókokkal a ruhadaraboknak, titkos, dupla fedelű fiókkal a szerződéseknek.

A története is kalandos:

telefont kaptam egy átépítés előtt álló szentendrei házból, hogy fura dolgok kerülnek elő a pincéből. Köztük volt ez a láda is, de olyan siralmas állapotban, hogy hosszú ideig azt sem tudtuk, micsoda kincsre bukkantunk.

Hiába tisztogattam le, nem látszott a réz- és bőrbetét, sem a monogram. Földessy Péter, a Nemzeti Múzeum főrestaurátora tíz hónapig dolgozott rajta: amikor szétbontotta, közel 200 kalap, ernyő, kiegészítő került elő belőle." Ezt persze az teszi lehetővé, hogy a kiegészítők igen cselesen csak akkorák, amennyi a színpadon látszik belőlük: teljes ing helyett például ingelő és gallér, egy fodros csuklódísz. Az alapruhát a kiegészítők varázsolták mindig másmilyenné.

„Jászai Mari leírja naplójában – említi Tímea –: hónapokig éhezett, zsíros kenyéren élt, hogy megvehessen egy-egy viseletet. Veretes csizmát így is egyetlen egyet tudott csupán, emiatt számos előadáshoz ezt a piros lábbelit viselte." A múzeum 1952-ben jött létre Gobbi Hilda szervezésében. A legendás színésznő hírnevét kihasználva segítette a jó ügyet, például felhívást tett közzé a rádióban, hogy a Bajor Gizi Színészmúzeum számára szeretne ereklyéket felkutatni. Így került hozzájuk Fedák Sári különleges fellépője, amelynek hazaútja mára legendássá lett. A fekete bársony, fűzős, uszályos ruhára 25 kiló gyöngyöt varrtak kézzel, emiatt hagyományos módon, bőröndben nem szállítható.

„Fedák Sári Bécsben varratta a ruhát – ez óriási dolognak számított akkoriban, hiszen a színésznők megszállottan figyeltek fellépőik egyediségére. A Bécsben varrt darabok féltve őrzött kincsnek számítottak, gyakran a főpróbára sem vették fel, nehogy a premier előtt valaki lemásolhassa őket. Éppen ezért Fedák maga hozta Bécsből a bársony fellépőt. Hajóval közlekedett, de arra nem volt felkészülve, hogy a part és hajó közti rámpát nem a színésznők vonulására tervezték. A ruha beakadt két deszka közé. A korabeli lapok leírásai szerint kimaradt egy hajójárat, mert tízen térdeltek Fedák Sári körül, hogy az uszály beszorult gyöngyeit megmentsék, s a művésznő időben megérkezzen Budapestre a következő hajóval."

A fent említett Törőcsik-estélyinek is különös története van. A Körhinta főszereplője csak hosszas huzavona árán jutott ki az ­1956-os cannes-i filmfesztiválra, amikor azonban megkapta az engedélyt, kiderült, hogy nem tud megfelelni a rendezvény szigorú előírásainak az estélyi ruhát illetően. A Rotschild Szalon felajánlotta, hogy megvarrja a ruhát, a költségeket pedig a fesztivál szervezői állták: légies, selyem-tüll-szatén ruhát álmodtak meg a színésznőnek. Az estélyi hosszas hányattatás után került egy budapesti gyűjtőhöz, aki ragaszkodott hozzá, hogy közgyűjteménybe, pontosabban Tímea óvó felügyelete alá kerüljön.

Turnai Tímea Nagy Fruzsina Gangos kompozíció című, 2007-es kreációjával
Földi Imre / Népszabadság

Van, amikor hosszú évek alatt gyűlik össze egy kollekció, máskor nagy szerencsével jutnak értékes darabokhoz. Régebben remek beszerzőhely volt a lomtalanítás, de találtak műtárgyat turkálókban, színházi raktárakban, tervezők hagyatékában is. Ma már gyakori, hogy a leszármazottaknak fogalmuk sincs, hogy híres színészek vagy tervezők voltak a dédszüleik. Ha egy művész felajánlja tárgyait a múzeumnak, Tímea 24 órán belül digitalizáltatja azokat, s az adományozó ­DVD-n megkapja az anyagot, hogy bármikor tudjon vele dolgozni. Az intézmény emellett nemzetközileg hozzáférhető adatbázist épít. „A cél, hogy bekerüljön a köztudatba: a ruha, a díszlet, a látványterv számos esetben válik önálló műalkotássá. És persze, hogy ezek a csodálatos műtárgyak megmeneküljenek az enyészettől."

Mi tagadás: Tímea valóban megszállott. Ha egy kiállításhoz arra volt szükség, vitte a saját előszobatükrét – hónapokig nem volt rendes tükör a lakásukban. Máskor a lánya függönyeit kunyerálta el a nemes cél érdekében, s műtárgyügyben gyakorlatilag bármikor riasztható. A magyarázat szerinte pofonegyszerű: legyen szó muzeológusnőről vagy egy hároméves kislányról, a ruha az mindent felülír. Ő pedig gondosan katalogizálja a csodát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.