galéria megtekintése

Az érem sokadik oldalán

0 komment


Csordás Lajos

Az érem klasszikus megkötések szerint kör alakú és nem terjed túl tizenötször-tizenötször-tizenöt centiméteren. Szlávics László ezt a tizenöt centis méretet már sokallja is, főleg a harmadik tizenötöt, amely a magassági kiterjedést jelöli, vagyis az érem harmadik oldalát.

Neki az érem mégiscsak egy kisebb és mindenképp lapos valami. No nem mintha annyira ragaszkodna a klasszikus megjelenési formához, mert amúgy eléggé szabadon kezeli e tárgy fogalmát. Százados úti műtermében a fiókok tele vannak különös kisplasztikákkal, amelyekkel megújította az érem műfaját.

Tényleg csodák kerülnek elő. Az éremnek olyan különös megjelenései, amelyekről a néző maga sem gondolná, hogy azok, ha amúgy nem ilyen környezetben találkozik velük. Üvegbetétes, mozgó, zenélő érmek, fa- és kagylóérmek. Egy egész sorozatot készített például a mobilszobrász Haraszty István tiszteletére, az ő fifikás műveinek lekicsinyítésével és egyszersmind újragondolásával.

Az egyiken az érem peremén egy acélgolyó gurul körbe-körbe: ez az Élenjáró. Parányi érementeriőrökben megmintázta Váli Dezső híres műtermét is. Legizgalmasabbak talán a Kultikus őspénzek, amelyek csupa olyan anyagból, tárgyból készültek, amelyeket a természetközeli népek pénzként használnak. Tollakból, kagylókból, pénz kauricsigákból, kőkorongokból. Tavaly vekkerek fogaskerekeiből komponált érmével nyerte meg az országos érembiennálé nagydíját Sopronban. Persze klasszikus érmeket is alkot, de azt mostanában inkább csak megrendelésre.

 
Ifj. Szlávics László műhelyében
Teknős Miklós / Népszabadság

A műtermet itt, a Százados úti művésztelep 1-es épületében még az apja kapta 1974-ben, idősebb Szlávics László szobrász, aki lakatos és baloldali múltja ellenére nem volt a rendszer dédelgetettje. Egyszer, amikor a művelődési miniszter helyettese, Tóth Dezső azt ajánlotta, hogy a művészek, akiknek megélhetési gondjai vannak, hét közben gyakoroljanak kereső foglalkozást és hétvégén művészkedjenek, szóval erre a gondolatra az idősebb Szlávics bátorkodott azt válaszolni, hogy talán a miniszterhelyettes elvtárs is próbálkozzon a politikával szabad idejében. Hát ezek után nem is lett köztéri szobra az idősebb Szlávics Lászlónak sehol, és hamarosan a festészet felé terelődött a munkássága. Pedig a fémek mestere volt. A honi lemezszobrászat egyik úttörője.

A fémekhez való értés családi örökség, valóságos lakatosdinasztia a Szlávicsoké. A nagypapa, Szlávics Ernő lakatosmester cégtáblája ott függ a Százados úti műhelyben, ahol ma ifjabb Szlávics László építi tovább az atyai tradíciókat a maga gondolataival. Mostanában az óraművek foglalják le. Ezekkel talán többet is foglalkozik, mint az érmekkel. Embermagasságú és kisebb óraszobrokat készít ready made, azaz talált tárgy stílusban. Műveit az idő varázsa kerítette hatalmába. Nemcsak az óraszerkezetek által, de azáltal is, hogy felettébb kedveli az olyan felületeket, amelyeken szándékolatlanul is meglátszik néhány évtizednyi emberi használat.

Táblaképeket, konstruktív harmóniákat is készít. Nem festmények ezek, hanem szerelt képek. Például használtan beszerzett, megviselt rajztáblák válnak műalkotássá mesterségesen utánozhatatlan faktúrájuk, azaz karcolásaik, elszíneződéseik révén és egy rájuk szerelt, biztosan kompozícióba helyezett szürke négyzetidom által. Szlávics László máskor égetéssel éri el az anyag öregbítését. Vajon milyen lehet ilyenkor a „lángoló műterem"? Fekete reliefsorozatán ilyen feketére égett, repedt képfelszínre kerülnek a két-három elemből álló fémkonstrukciók. Ezeket plaketteknek hívja. Ebből is látszik, hogy az éremművészet határai messzire tágíthatók, és az éremnek nem csak két oldala van.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.