galéria megtekintése

Rák és tükör

2 komment


Horeczky Krisztina


„Jön a halál, megy a halál, az én lelkem hosszú árok, abban akar szántani. / Az én szívem pitypangvirág hosszú árok közepibe, nem tudsz véle játszani”. Szentesi Éva 2014 áprilisában publikálta a föntieket egy ötmondatos fohász befejező soraiként. Négy hónapja diag­nosztizálták III. stádiumos méhnyakrákkal, áttéttel a vastagbélre, húsz százalék esélyt adtak a teljes gyógyulásra. Májusban átesik a Wertheim-műtéten, októberben egy uré­ter­operáción, 2015 januárjában megkapja a második halálos kórismét. Harmincéves. Eltervezi a temetését: a zongoránál „a bárzene utolsó mohikánja”, Fűzy Gábor, felcsendül a Csárdáskirálynő, gyászbeszédet mond D. ­Tóth Kriszta. Utóbbi írta az ajánlót a Rúzs és Tükör blog alapítójából lett újságíró, a női glossy magazinok ellenében működő WMN.hu főmunkatársa első, sikerlistás könyvéhez.

Hazánkban évente ötszázan hunynak el méhnyakrákban, amely a 45 év alatti nők köré­ben a második leggyakoribb, és mint az életrajzíró-aktivista is példázza, az egyik legtöbbször félrediagnosztizált daganatos betegség. Az elbeszélő eleinte harcként, sőt, háborúként fogja föl, éli meg a kórt. Beint neki („Fuck you, cancer!”), majd elindítja kampányát „Egyedül te vagy felelős a testedért!” jelszóval. Úgy küzd a laptopjával is a valós és az online térben, akár Tarantino Kill Billjének Menyasszonya. Csakhogy olybá tűnik, ő a Halál jegyese, míg napjai központi férfialakjává egyre inkább Kiarash Bahrehmand („Kia”) perzsa onkológiai sebész lép elő.

A Hamvaimból fejlődés- és identitástörténet, ugyanakkora magány, méltóság, mint szabadságfaktorral. A halál gondolatát fokozatosan elfogadó, ám a fehér zászlót meg nem lobogtató szerző ráébred, fel kell nőnie, meg kell érnie a betegségéhez. Hátat fordít addigi hedonista életmódjának, amit operettnek minősít, a paróka viselését pedig bohózatnak. Ezzel párhuzamosan újra gyerekké válik, mivel legfőbb támasza a megtalált anya („KisAnya”) lesz. Felülbírálja az egykor általa ünnepelt Angelina Jolie emlőeltávolító műtétje kapcsán, a Style.hu főszerkesztőjeként deklarált véleményét: a betegségek pszichés eredetében a bolondok hisznek.

 

A megfelelési, konformitási kényszertől mentes krónikás nyers tárgyszerűséggel leltározza a testé(be)n végbement radikális változásokat abban az ifjúságfetisiszta, szépségfasiszta korban, amelyben a test miatti megszégyenítés (body shaming), frusztráció világjelenség. Emancipált hangon, meghökkentő fesztelenséggel számol be a szenvedésről, tükröt tartva annak a feudális, hímsoviniszta, prűd társadalomnak is, amelyben bátorság megmutatkozni retusálatlanul egy olyan karakán, vérmes, autonóm egyéniségnek, mint amilyen ő.

Van, aki azt közölte vele: a betegsége a „brandje”.

2014-ben jelent meg a Librinél az árnyékvilágot abban az esztendőben, harminchárom évesen elhagyó Mittelholcz Dóra pőre önvallomása, a Tündérmese kis szépséghibával – Egy méhnyakrákos lány négy éve. Az újságíró utolsó napjait az Index stábja rögzítette. Túl a hitelen, a társadalmi felelősségvállaláson, a nyilvánosság elé tárt betegségen, az íráson mint létszükségleten-terápián: Mittelholcz, Szentesi és a Hasnyálmirigynaplót jegyző Esterházy Péter a Struggle for life nevű, koedukált liga örökös tagja. A legkevésbé a brandépítés jegyében vívott, hősi csatákra gyakorta úgy tekintenek még a sorstársak is, mint egy focimeccsre. Drukkolnak, rajonganak vagy pfujolnak-(ki)fütyülnek; épp csak a szotyit nem köpködik.

Szentesi Éva: Hamvaimból Athenaeum, 2016  167 oldal, 2990 forint

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.