galéria megtekintése

Portrékba festett életmű

1 komment


Csordás Lajos

Magyarországon először láthatóak nagyszabású tárlaton az olasz mester művei, holnaptól a Magyar Nemzeti Galériában.

Modigliani művészete korántsem volt annyira radikálisan a múltat lerázó, mint Picassóé, akinek tárlata július végéig szintén látható az MNG-ben. Az olasz származású művész festészetét nem tördelte szét az avantgárd, megmaradt a klasszikus formáknál, és ennek képtípusainál, a portrénál és az aktnál, mégis újszerűen használta azokat. Első párizsi éveit két portré illusztrálja a kiállításon, amelyeken a fauve-izmus és Picasso kék korszakának befolyása is érződik. És az is, hogy szegény volt, így olykor a vászon mindkét oldalára festett. Az egyik korai portrén akkori mecénásának, Paul Alexandre öccsét, Jeant láthatjuk. A kép hátulján pedig egy fauve-os hatású ülő aktot.

A tárlat külön termet szentel Modigliani különös kitérőjének, amikor 1909 és 1914 között arra szánta magát, hogy szobrász legyen. Kőbe faragott művein a Picassóra is ható afrikai törzsi művészet hatása éppúgy megfigyelhető, mint az ősi kikladikus szobrok, az egyiptomi, a román kori és gótikus szobrászat hatása vagy olyan kortársaké, mint Brancusi és Lipsitz. A szobrászatában alkalmazott formai jegyekből sok mindent átvett festészetében is, miután 1914-et követően visszatért az ecsethez. Például azt a nyúlánk arcformát, amely később portréinak jellegzetességévé vált.

Modigliani legnépszerűbb alkotásai a barackosan bársonyos hatású női aktok
Teknős Miklós / Népszabadság

 

Ahogy a kiállítás egyik szekciócíme is mondja, az avantgárd arcképfestője lett. Mindenkit lerajzolt vagy megfestett, aki a korabeli párizsi művészvilágban számított. Max Jacob, Diego Rivera, Kisling, Zadkine, Jean Cocteau, Chaim Soutine a legismertebbek talán a magyar néző számára. Paul Guillaume azért kapott nagyméretű portrét, mert ő volt új festői korszakának galériása és Modigliani életének vezérlő csillaga. Rá is írta a képre a festő: Novo Pilota.

Ugyanilyen fontos lett számára pár év múlva utolsó galériása, a lengyel származású Léopold Zborowski. Róla is több portrét készített, s ezek közül több is itt van most. Zborowski beszélte rá Modiglianit 1917 táján, hogy fessen újra aktokat, amelyek talán a legjellegzetesebb alkotásai. E mesterművek, a barackosan bársonyos hatású női testek a kiállítás legszebb termét töltik meg, köztük a Tiziano Urbinói Vénuszát idéző Fekvő akt kibontott hajjal.

Gaston Modot portréja

Szintén a lengyel pártfogó volt az, aki a tüdőbeteg festőt 1918-ban leköltöztette Nizza környékére, ahol cezanne-os hatású portrék sorát alkotta a déli fény igézetében. Köztük a festő Leopold Survage-ról és a filmszínész Gaston Modot-ról. És néhány – nála ritkaságnak számító – tájképet is, amelyek közül sajnos egyet sem sikerült kölcsönkapnunk a kiállításra, pedig szerettünk volna, árulta el Kovács Anna Zsófia kurátor.

A délről való visszatérés után született meg Modigliani kislánya. Egyik utolsó művén, miközben maga már az élettől búcsúzott, az anyaságot ünnepelte. A fiatal feleségét és egyéves kislányát megjelenítő festmény a kiállítás záróképe, egy remek tárlat szomorkás fináléja.

Magyar kapcsolat

Modigliani magyar kapcsolatai közül talán Czóbel Béla a legismertebb, mindkettejüknek Paul Alexander volt a pártfogója egy időben, de ismeretségüknek sajnos képzőművészeti lenyomata nem maradt. Mint ahogy nem ismerjük képzőművészeti lenyomatát Bálint Rezső és Modigliani ismeretségének sem, pedig egy időben közösen béreltek műtermet. Maradt viszont egy Modigliani-rajz Karinthy Frigyes nővéréről, Adáról, 1912-ből, de ennek a kapcsolatnak a részleteit nem ismerjük. A rajz egyébként a tárlaton is látható.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.