galéria megtekintése

Placc és placcs

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 18. számában
jelent meg.


Csordás Lajos
Népszabadság

Nem tudom, van-e annak valami szimbolikus jelentése, hogy épp a tihanyi révnél rendezik a nyári Balaton új kortárs művészeti fesztiválját. Az ugyanis biztos, hogy nem révbe ért művészek állítanak ki itt, legfeljebb arról van szó, hogy a képzőművészet köré szerveződik a fesztivál.

Nyáron ugyanis Pesten szinte meghal a galériás élet. Az a tehetős, szűk vásárlói réteg, amely kortársak iránt érdeklődik, a balatoni nyaralójába húzódik ilyenkor; nyilván ezért, hogy az utóbbi időben a tó északi partján minőségi galériás jelenlét érzékelhető: letelepült Tihanyba, az apátságtól néhány háznyira a Kogart, Füreden megnyílt a Vaszary-villa, Veszprémben látogatható a László Károly-gyűjtemény, és immár négy éve a révhez költözik egy hosszú hétvégére az Artplacc, idén most vasárnapig.

A szivacsemberkéket Péli Barna készítette
A szivacsemberkéket Péli Barna készítette
A szerző felvétele

A nyitónapon, amikor ott jártunk, még a berendezkedés fúróhanggal, kopácsolással és mobiltelefonhangokkal aláfestett akciója zajlott, de már körvonalazódtak a helyszínek, a sátrakban lényegében elkészültek a standok, projektterek. Az idén nemcsak a galériások települnek ki, hanem – Német Szonja válogatásában – kortárs projektek is, amelyek működés közben mutatják meg magukat.

 

Például a Bécs–Budapest székhellyel működő Brody Art Yard műhely, amely a risográf nyomtatással készült műlapjait és funzinjait, azaz kis példányszámú művészkiadványait mutatja be, napi printelési akciókkal egybekötve.

Az FFS, vagyis a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója pedig a manapság divatos szelfi fotózás útjait, lehetőségeit, eszközeit, megjelenési formáit demonstrálja, például az Amerikából hozatott selfie-sticket, vagyis szelfibotot amely a műfajnak azt a bénaságát küszöböli ki, hogy mindig látszódik az önmagát fotózó szelfiművész telefont vagy tabletet tartó keze.

Ennek az eszköznek egyébként van magyar változata is: az egyszerű, lecsupaszított fűzfabot.

Egy másik magyar fejlesztés, Faragó Balázs 3D-s vizualizációs szoftvere, amelynek segítségével egy plazmatévén mozgathatjuk avatárunkat, virtuális megszemélyesítőnket a digitálisan modellált kiállítási térben, azaz egyetlen egérrel is bejárhatjuk az Artplacc kiállítóhelyeit.

Mindez egy úgynevezett white cube térben van berendezve, amely itt lényegében egy kocka alakú fehér ponyva (sátor a sátorban). A másik ilyen jelképes, modern kiállítói típustér, a black box, amely vetítéseknek ad majd helyet. Laczkó Juli videoművész és ökodizájner épp épít valamit legóból.

Ő volt az, aki korábban hajléktalanok számára talált ki műanyag hulladékból dizájnolt túlélősátrat, két éve pedig a nevadai sivatagban, a Burning Man fesztiválon mutatta be sikeres reOnion nevű, fokhagyma alakú vetítőjét, melynek hat gerezdjében egy-egy néző lélegzete és szívverése alapján vetítődtek a falra különböző hangulatképek.

Itt most a legófal szintén vetítés céljából készül: erre vetíti majd este a világ különböző városaiban gyűjtött street art alkotásainak fotóit.

Szintén erős szociális ihletettségű a Collective Plant projekt, amely a közterek ehető növényeivel ismertet meg, s itt a Balaton-parton is szervez gyűjtőtúrát a fesztivál alkalmából: engem például körömvirággal és vöröshere-virágzattal kínáltak.

Ezen a ponton, a projektsátor teljes kínálatának felsorolását mellőzve, áttérünk a galériás sátorra, amelyben ismert és kevésbé ismert budapesti galériák, alkotóműhelyek vonulnak fel egy-két általuk képviselt művésszel, köztük az eseményt szervező Mono Galéria.

A helyszínen találkozunk Makláry Kálmánnal (Kalman Maklary Fine Arts), aki nem az általa különösen preferált párizsi magyarok közül állít ki, hanem két koreai felfedezettjét hozta el. Amúgy a standokon érthető módon dominálni látszik a balatoni tematika.

Az Erdész Galéria Regős István szocializmus kori, balatoni típusnyaralókról festett sorozatát, Pályi Zsófia a Magyar tenger című fotóanyagát állítja ki, melynek egyik darabja a fesztivál programfüzetének címlapjára is került.

A szerző felvétele

A paravánok közt sétálva egyebek mellett Péli Barna szivacsembereivel, a Borsos Lőrinc néven alkotó párosnak a művészeti élethez kritikusan viszonyuló műveivel és a Klauzál téri Chimera Projektet képviselő Koós Gábor hatalmas, fába metszett városlenyomatával is találkozhatunk.

A fesztivált számos kísérőprogram színesíti, filmvetítések, író-olvasó találkozók, koncertek, workshopok, gyerekfoglalkozások, köztük a Képzőművészeti Egyetem tihanyi alkotóházában vendégeskedő Moholy-Nagy Művészeti Egyetem nyári táborának termése Artplaccs címen: például az a vízparti sárkánymű, mellyel sikerül az égre írniuk az „időjárás” szót.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.