A fényképek néhány héttel az után születtek, hogy Cocteau hazatért a belga frontról. És ahogy az a kiállítás tájékoztató szövegében olvasható: „szinte bizonyos, hogy éppen a fotók készítése közben kérte fel Picassót az Erik Satie-val közösen írt darab, a Gyagilev-féle Orosz Balett által később nagy sikerrel játszott Parade vizuális arculatának megtervezésére, ami később a spanyol művésznek meghozta a végső elismerést.” Így tehát mégiscsak egy fontos nap volt ez, noha akkor még csak egy bolondozós-beszélgetős nyári délutánnak tűnt.
A képek jó ideig kallódtak, múzeumokban, gyűjtőknél, mígnem az elektronikus (azaz művészek és mérnökök által közösen létrehozott) művészet egyik úttörőjeként emlegetett Billy Klüver egy részükre rá nem bukkant, amikor a francia fővárosban, 1978-ban feleségével a Montparnasse-on élő művészeket ábrázoló felvételek után kutatott. Vadászni kezdték a sorozat többi fényképét, és összegyűjtöttek huszonkilencet. Billy Klüver tanulmányozni kezdte a széria darabjait, azok összefüggéseit.
Beszerezte a vonatkozó nap párizsi időjárási térképét, s a felvételen szereplő épületek, alakok fény-árnyék viszonyaiból kiderítette az egyes felvételek készítésének pontos időpontját, sorrendbe rakta őket, és számításai segítségével nyomon követhetjük a művészkompánia vidám bolyongását, valamint Jean Cocteau akkor már bontakozó filmes szemléletét. A Balatonfüreden rendezett kiállítást Európában eddig mindössze háromszor lehetett megtekinteni, Magyarországon éppen egy esztendeje a Kepes Intézetben.
Most a Vaszary Villában ráadásként egy Picasso-kiállítás is nyílt a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből. Május közepéig láthatók a többi közt Picasso Mutatványosok című sorozatának darabjai is, ezt követően más grafikák kerülnek a helyükre. De a Vaszary Villa ezeken kívül is helyet ad rangos kiállításnak, jelesül Robert Capa képeinek. A világhírű fotóriporter 1933 és 1954 között készített 44 felvétele között láthatunk képet a harmincas évek Párizsából, a spanyol polgárháború és a második világháború frontjairól, a háború utáni Kelet-Európában és Izraelben készített riportokból, valamint az ázsiai haditudósításokból is.
|
Amedeo Modigliani, Pablo Picasso és André Salmon 1916-ban Jean Cocteau fényképén Veres Viktor / Népszabadság |
Megfigyelhetjük, hogy Robert Capa kamerájával mindenekelőtt a mozgást, az akciót, a cselekvő embert pillantotta meg – békében és háborúban. És segít abban, hogy megérthessük, mit ragad meg a fotográfus szeme akkor, amikor a világ eseményeiről hírt adó állókép szerepét egyre inkább átveszi a mozgókép. Rövidesen nyaralók, kikapcsolódni vágyók lepik el a Balaton környékét, és ha a balatonfüredi Vaszary Villába is ellátogatnak, világsztárokkal találkozhatnak.
Találkozás Picassóval – Jean Cocteau fényképei és Picasso művei ROBERT CAPA / Mozgásban (A Magyar Nemzeti Múzeum kiállítása) Balatonfüred, Vaszary Villa. Nyitva: augusztus 9-ig