galéria megtekintése

A pH-értéktől a mennyországig

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 11. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Tíz rövid szerelmes történet a brazil fővárosból – röviden így foglalható össze a mozikban már futó Rio, szeretlek! című szkeccsfilm, melyet nem meglepően tíz rendező hozott össze. Az viszont már szokatlan, hogy egyikük eddig csak animációs alkotóként volt ismert. Az Oscar-jelölt Carlos Saldanhát telefonon értük utol.

Saldanha a Rio, szeretlek! Pas de deux című epizódját rendezi Cassi Abranches koreográfussal, Bruna Linzmeyer és Rodrigo Santoro táncossal
Saldanha a Rio, szeretlek! Pas de deux című epizódját rendezi Cassi Abranches koreográfussal, Bruna Linzmeyer és Rodrigo Santoro táncossal
Fotó: Vertigo Média

- Animációs rendezőként miért érezte kihívásnak, hogy egy élő szereplős szkeccsfilmben kipróbálja magát?

– Alapvetően: imádom a filmeket. Legyen az animált vagy élő szereplős, nekem mindegy. Élveztem animációs filmeket rendezni, de nagyon kíváncsi voltam, milyen lehet húsvér színészekkel forgatni. Így amikor megkerestek a Rio, szeretlek! producerei, noha totál be voltam rezelve, isteni jelként tekintettem a lehetőségre. Rövidfilm, melyben azt csinálok, amit akarok, a szülővárosomban? Ez visszautasíthatatlan ajánlat. Aztán rájöttem, hogy az élő szereplős film előkészítése sokkal egyszerűbb, mint az animációsé. Egyeztetsz a stábbal és a színészekkel, felveszed az anyagot, megvágod, és kész a film. Ugyanakkor nem is tudsz változtatni már semmin. A színészeket nem lehet újra-, illetve átrajzolni. Azzal kell kreatívnak lenned, amid van.

 

– A Rio, szeretlek! klasszikus szkeccsfilm. Tudta, hogy a többi rendező mivel készül? Egyeztetniük kellett a sztorikat?

– Nem igazán. Minden rendező ment a saját feje után. Egy szabály volt: mindenkinek Rióban kellett forgatni, de senki nem használhatta ugyanazt a helyszínt kétszer. Amikor beültem a kész filmre, az izgatott a legjobban, hogy a többi rendező „mit kezdett magával”.

– Pályafutását indie animátorként kezdte, szkeccseivel bejárta a világot, a Gone Nuttyt Oscarra jelölték,majd egyszer csak a világ egyik első animációs filmrendezőjeként tartottuk számon a Jégkorszak és a Rio mozik miatt.

– Első animációs filmjeimet középiskolásként készítettem el, és ezeken keresztül, autodidakta módon tanultam meg, hogyan lehet, illetve érdemes elmesélni egy sztorit. Ez a szabadság kitartott még az egyetemen is. A diplomázás után a kreativitásomat az üzleti világgal kellett összeegyeztetni: amíg a reklámiparban dolgoztam, csak álmodoztam a filmkészítésről. Aztán 1998-ban a cégünk kapcsolatba került a Twentieth Century Foxszal és pillanatok alatt megszületett a Jégkorszak ötlete. Elképesztő öröm volt pH-értékek után ismét karaktereket alkotni, történetet mesélni, és szinte sokkolt, hogy most már azért kapom a fizetésem, hogy kiélhessem az alkotói szabadságomat. Ez maga volt a mennyország. A Rio, szeretlek! pedig azért is különleges volt, mert visszahozta a diákéveimet. Amikor a profit még szóba sem került.

– Animációs rendezőként a karakterteremtés a legfontosabb, amikor egy animált figura életre kell egy emberi lény érzéseivel és problémáival. Mesélne az alkotófolyamatról?

– Amerikai filmes vagyok, nem tudok kiugrani a bőrömből: először is találd ki és írd meg a történetet, melyet el akarsz mesélni. Ezek után jöhetnek a figurák és a személyiségeik megalkotása: azzal, hogy megrajzolod és kitalálod a tulajdonságait, megtanulsz a fejükkel gondolkodni. Olyan, mintha csak családtaggá válnának, számolnod kell velük, éjjel-nappal. Ezek után a történetet sokszor már nem is te alakítod, hanem megy magától.

– Az animációs mozik esetében gondosan választják ki a figurák hangját adó színészt. Mivel Magyarország szinkronos terület, ebből mi nem sokat érzékelünk.

– Nem hiszem, hogy ezzel sokat veszített volna a magyar néző. Művészileg inspirálónak találom a szinkront. Azzal, hogy az egyik karakterünk magyarul beszél, immár kicsit más lett, a helyi kultúra egy darabját is magáévá tette. Ezért lehetséges, hogy számos animációs mozi jobb eredményeket ér el szinkronos országokban, mint az Egyesült Államokban. Nemrég láttam a Riót olaszul, és ritka jót röhögtem rajta. Sőt, az olasz közönség is – így talán gondolhatom azt, hogy a nyelvi korlátokon is sikerült túllépnünk.

Névjegy:

 CARLOS SALDANHA brazil születésű animációs rendező, ugyanakkor Hollywood egyik legsikeresebb és legkeresettebb filmese.

Független szkeccsekkel kezdte a pályafutását, a 2002-ben készült Gone Nutty című művét Oscar-díjra jelölték. Dolgozott a reklámiparban, majd a Blue Sky Studios animátoraként a Twentieth Centrury Foxnak kezdett el egész estés animációs mozikat fejleszteni. Olyan bombasikerek rendezőjeként vált ismertté, mint a Jégkorszak és a Rio animációs franchise-ok. A Rio, szeretlek! az első élő szereplős produkciója.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.