„A színpadot Oláh Gusztáv tervezte. Van itt egy uccai kép, amelyről bármilyen elragadtatással írunk is, mégis tátva marad ma este a közönség szája, a legművésztibb meglepetéstől" – írta a bemutató után Az Est. „Egy véleményen vagyunk Dombrowennel, aki az Operaház új Bohémélet-előadását betanította és vezényli, egy véleményen vagyunk abban, hogy ilyen megkapó és szívhezszóló keretet a világ egyetlen operai színpada sem tudott varázsolni Puccini műve köré" – rajongott Fodor Lajos az Esti Kurírban.
Az operaház különböző Puccini-jubileumokra vagy az előadás évfordulóira általában újabb, fiatal szereposztással frissítette fel a produkciót. A díszlet egyre kopott, de a komponista születésének közelgő 100. évfordulójára, 1957-ben az operaház szinte kivétel nélkül fiatal erőket vetett be. A parádés szereposztásban látható volt Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert, Palócz László, Koltay Valéria és Bende Zsolt is.
Később a legkiválóbb szopránok énekelték Mimit Budapesten Sass Sylviától Tokody Ilonán keresztül Kincses Veronikáig. Kincses játszott abban az előadásban is 1986-ban, amelyben Luciano Pavarotti vendégszerepelt. Az Esti Hírlap arról számolt be:
„a Pavarotti-láz egyetlen nagy hullámban tört elő, és vonult át Pest felett. Kétségbeesett futkosás jegyekért, rimánkodások, trükkök, kapcsolatkeresések. A műfaj krónikus megszállottjai kifogyhatatlan és cáfolhatatlan érvekkel bizonygatták, hogy kinek-kinek miért kéne ott lennie azon az egyetlen tegnapi előadáson."
A jelentkezők a tízszeresére emelt helyárak dacára vagy ötször annyian voltak, ahányan beférnek az amúgy sem kicsi Erkelbe. Kertész Iván a Magyar Nemzetben arról írt, hogy a magas hangokat milyen könnyedén szólaltatja meg Pavarotti, de kissé kiábrándító, hogy Rodolphe áriáját fél hanggal lejjebb transzponálta. Így a végén a kétvonalas c helyett csak egyvonalas h-t énekelt a magas c királya. Várnai Péter hozzátette kritikájában, hogy az ária másik magas c-je meg az intonációban nem volt egészen pontos. Ettől függetlenül nagy siker volt a produkció, és azt is megírták Pavarottiról, hogy helyenként átrendezte az előadást jobbnál jobb karakteres ötletekkel.
|
Lendvay Andor, Pataky Kálmán, Losonczy György és Székely Mihály 1937-ben |
Volt kritika, amelyben arról írtak, hogy a díszlet nyílt színi tapsot kapott, mások szerint a díszlet megtapsolása a tervező magamutogatásáról szól. Akadt, aki azt emelte ki, hogy az előadás három szünete több mint 70 percig tartott, ami a tiszta játékidő 110 percéhez képest nem túl jó arány. (Ma két részben játsszák.)
Versenyző szerzők
Ruggero Leoncavallo is írt operát Bohémélet címmel, sőt úgy gondolta, hogy bár az övét egy évvel Puccinié után mutatták be, riválisa tőle lopta a mű ötletét. Találkozásukkor Puccini úgy reagált a vádakra: majd a közönség eldönti, melyik művet kedveli jobban. Bár a kritikusok Puccini műve hallatán fanyalogtak, a lelkes közönség odáig volt a Bohéméletért – Leoncavallo verziója viszont a premier sikere ellenére elsikkadt. (Cs. A.)
Hiába levehetetlen egy előadás, a rendezői munkát a színészekkel – különösen egy ilyen hosszú szériát megélt produkció esetében – nehéz továbbörökíteni. Asszisztensek lemásolták az eredetit a külső jegyek alapján, de a színészvezetést nem lehet lemásolni, így megszűnt minden, ami élővé tehetné az előadást – áll a rendező Almási-Tóth András Az opera – egy zárt világ című színésztankönyvében.
Az ódon díszletek mellé most bekerül egy új is, Paolo Fantiné. A Bohémélet 2.0-t a Damiano Michieletto 2012-es salzburgi rendezése nyomán állítják színpadra. Michielettót Európa egyik legizgalmasabb és legkeresettebb fiatal operarendezőjeként tartják számon. Az Erkelben színpadra kerülő opera a XXI. századi Párizs fiataljai között játszódik, ám tradicionális felfogású. Ókovács Szilveszter, az operaház főigazgatója revelatív előadásra számít. „Az alkotók megértették, hogy különleges közegbe érkeznek produkciójukkal: olyan helyre, ahol az operaműveltség magas fokú, a Bohémélet rengetegszer ment és megy ma is, mindenki kívülről fújja – csak épp sosem látta másképp". A produkciót a premiert követően összesen négyszer játsszák. A következő évadban bekerül az OperaKaland programsorozatba, amely középiskolásokkal igyekszik megkedveltetni a műfajt.
Puccini: Bohémélet 2.0
Opera két részben, négy felvonásban, olasz nyelven, magyar felirattal
Erkel Színház
Premier: február 19., 19 óra
Negyvenkét éves ezüstérmes
Verdi Traviatája és Bizet Carmenje mellett a Bohémélet a leggyakrabban színre vitt opera a világon. Bár a Nádasdy-verzió a rangidős, akad azért koros darab a rangos operaházakban: a londoni Royal Opera House épp a múlt évben intett búcsút 1974 óta nagy sikerrel futó Bohéméletének, a New York-i Metropolitan Operában 35 éve fut a darab Franco Zeffirelli rendezésében. (Cs. A.)