– Erre szükség is van, különösen azoknál a huszonéveseknél, akik épp kikerültek a közoktatásból, és például az értelmi sérültek nappali otthonában kevésbé mozgósítják energiáikat – meséli a színészmesterséget tanító Márton Gábor Csaba, aki az egyik haladó csapattal a Pinokkiót próbálja. Bakonyvári Krisztina színész-drámatanárral hármasban beszélgetünk, ő fizikai színházi előadásra készül a Hófehérkéből, amúgy mesterdiplomáját írja színháztudomány szakon.
|
Nem törekednek profi működésre, hibátlan előadásokra Koncz György |
A MáSzínház és a mögötte álló AppArt Egyesület szándéka nemcsak a többségi társadalom érzékenyítése, hanem a másság láthatóvá tétele. – Nem kell sajnálni őket, csak tudomásul venni, hogy vannak – mondják a társulat vezetői, akik szerint nem igaz, hogy minden sérült ember jó fej, és az sem, hogy duplaakkora a szeretetük, mint a hétköznapi embereknek. Van, aki egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen tudja kifejezni a szeretetét.
A színház segítői rendszerrel működik, hivatásosakkal és önkéntesekkel. Vannak középiskolások is, akik itt töltik a kötelező 50 órányi közösségi szolgálatot. A próbák alatt külföldi önkéntesekkel is találkoztunk, ők az Európai Önkéntes Szolgálat keretében vannak Magyarországon. Az enyhe értelmi sérült tagok közül páran beszélnek is angolul.
A készülő előadásokban is fontos szerepet kap a másság. A Pinokkióban – a Parti Nagy Lajos fordította szövegét elkérték a Katona József Színháztól – a fabábu speciális, másként gondolkodik, mint a többiek, és szeretne normális, ép emberré, valódi kisfiúvá – ezúttal lánnyá – válni, a Hófehérkében a törpék másságát domborítják ki. A fizikai színházi előadásban egy ép színészlány játssza a címszerepet, a törpék mindig máshogy táncolnak, mint ahogy Hófehérke szeretné. Mégis, mikor megmérgezi a gonosz mostoha, nem a herceg hozza vissza az életbe, hanem a törpék tánca.
A próbafolyamatokat szeptemberben kezdték, de azért itt nem a hagyományos két hónap alatt készülnek el az előadással. Nem sürgeti őket semmi, ha nem lesznek kész az előadással tavasz végére, akkor sincs baj, halasztják a bemutatót.
A lényeg úgyis a kihívásban van.
Hivatásos Baltazár
Nagykorúvá vált az 1998-ban indult Baltazár Színház, az egyetlen magyarországi hivatásos társulat, amely értelmi sérült színészekből áll. Azaz tagjai a tehetségükből élnek meg. Elek Dóra művészeti vezető meggyőződése: a színház óriási szerepet játszik a fogyatékosok „másságának" elfogadtatásában, és ez egy lehetséges út arra, hogy az értelmi sérültek az össztársadalomba integrálódjanak. A Baltazár – amellyel több ismert színész, mint Kecskés Karina, Varga Klári, Müller Péter Sziámi is együtt dolgozott – eddig 17 előadást hozott létre. Először az idén kapcsolódtak be színészei egy másik társulat munkájába: a Miskolci Nemzeti Színház Liliom című előadásának az égi képeiben a baltazárosokat is láthatja a közönség.