– Remélhetőleg a Válótársaknak ízlésformáló funkciója is lesz. A kereskedelmi tévéknek is a minőség irányába kell mozdulni – ez a jövő. Az RTL korábban sokat segített nekünk a Fehér Isten kapcsán is.
|
„A nehezebb témájú műveket be kell építeni a mozinézők lelkébe és agyába” Móricz-Sabján Simon |
– Ha már szóba hozta Mundruczó Kornél filmjét: nemrég az Origo közölt egy toplistát a Vajna-korszakban készült nagyjátékfilmekről, és, mint a leggyengébbet, az utolsó helyre rakta a Fehér Istent.
– Ez szakmailag minősíthetetlen hozzáállás, színtiszta trollkodás.
– Ön hányadik helyre sorolta volna a listán a Fehér Istent?
– Az első ötben biztos, hogy benne lenne. Teszem hozzá: a másik filmünket, a Hajdu Szabolcs rendezte Délibábot is idesorolnám.
– A nézők messzire elkerülték a Délibábot.
– A karrierem legfájdalmasabb pontja. A Délibáb nehéz film, ugyanakkor Hajdu Szabolcsnak van Magyarországon rajongóbázisa, és ők sem nézték meg a filmet. Nem tudom, miért, tisztességes kampánya volt a filmnek.
– Nagyobb kampánya volt, mint a nemrég szintén nagyot bukó Veszetteknek?
– Nagyobb és látványosabb. A Veszettek nézőszáma egyértelműen a rossz és amatőr forgalmazásról szól. Együttérzek az alkotókkal, elképesztően sok munkájuk van a filmben.
– A komédiákon kívül minden zsánerfilm megbukott az utóbbi három évben.
– Nem kétséges: nagy nézőszámot csak vígjátékokkal lehet elérni. Mindazonáltal át kell gondolni a magyar filmek forgalmazását. Manapság már nem elég szervezni egy vörös szőnyeges bemutatót, és elengedni a filmet a mozikban. Ez csak az Üvegtigris és a Valami Amerika folytatásai esetében működne – ez pedig szomorú. A nehezebb témájú műveket be kell építeni a mozinézők lelkébe és agyába.
– Több fórumon állította: tényleg azt gondolja, hogy a kritikusok felelőssége az alacsony nézőszám?
– Határozotton így gondolom. A cinephile-ek is a kritika alapján döntik el, hogy épp melyik filmet nézik meg az adott héten ebben a túlkínálatban. Most nem a több százezer nézőt vonzó alkotásokra gondolok, hanem a kisebb, delikát művekre. Bizonyos körökben igenis véleményformáló a magyar újságírás.
– Tagja a Magyar Filmakadémiának?
– Nem, és nem is leszek soha. Ugyanolyan rossz felütéssel alakult meg, mint annak idején a Magyar Nemzeti Filmalap. Utóbbit a szakma lenyelte, teszem hozzá, joggal, mert működik és jól végzi a dolgát. A filmakadémia elkövette a tipikus szelekciós hibát, hogy első körben csak bizonyos embereket hívott meg – pedig ez egy vissza nem térő lehetőség lett volna a szakma egyesítésére.
Névjegy
Kovács Gábor Balázs Béla-díjas filmproducer, 1955. március 24-én született Budapesten. Hozzá köthető többek között Rudolf Péter és Kapitány Iván Üvegtigris-trilógiája, Hajdu Szabolcs sokszorosan díjazott Bibliotheque Pascal és Mundruczó Kornél szintén többszörösen kitüntetett Fehér Isten című filmje.