- Szerencsére számos műfajban kipróbálhattam már magam és mindig azt nézem, hogy az adott szituáció mit kíván. Már csaknem húsz éve, 1998-ban a Trafó nyitásakor hoztuk létre Mándy Ildikó koreográfussal közösen az első több projektoros, vetített képet, élő zenét és színpadi játékot egyidőben alkalmazó produkciót, az XYZ-t, 2005-ben, a MÜPA nyitására is élő zenét és vetített képet egyszerre alkalmaztunk a Csodálatos mandarinban. De volt több hasonló tapasztalatom, úgyhogy megtanultam, hogy az efféle alkalmazásoknál törekedni kell rá: a vetített mozgókép ne filmként akarjon működni. A vetített kép a zenével erős szinkronban lévő állandóan mozgó vizuális közeget hoz létre a szereplők körül.
|
M. Tóth Géza Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
- Az opera világában a rendezőnek a karmesterrel szorosan együtt kell működnie. Ez is megy? - Korrekt a viszonyom Halász Péter dirigenssel. Azon túl, hogy a karmester fő feladata az, hogy jól szóljon, nekem meg, hogy jól nézzen ki a produkció, mindkettőnknek az egészre is figyelnie kell, folyamatosan kompromisszumokat kell tennünk. Ha egy rész akusztikai szempontból nagyon kényes vagy fontos, akkor az énekes nem állhat tíz méterre a súgólyuktól, tehát ezt akkor „képileg" is úgy kell megoldani, hogy zeneileg működjön. Ugyanakkor a karmesternek el kell fogadnia a színpadi műfajból adódó sajátos hangzásokat.
- A Rajna kincse kapcsán azt mondta: Wagner művében egyfajta társadalomkritikát lát.
- Arra, ami a tizenkilencedik században inspirálta Wagnert, és ezért a komponálás során belekerült a darabba, nem a társadalomkritika a legjobb szó. Inkább szkeptikus, aggódó hangnak mondanám, amely az elmúlt kétszáz éve folyamatosan jelen van a fogyasztói társadalom fenntarthatóságával kapcsolatban. Ennek a kételynek az alapjai benne vannak a teljes tetralógiában.
|
„A szívek szörnyű viharzása, amely csak fokozatosan nyugszik le Brünnhilde csodás álmáig" – írta Wagner apósának, Liszt Ferencnek a partitúrájáról. Siegmund szerepében Kovácsházi István Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
- Külföldi énekesek is szerepelnek A walkürben.
- Ez a produkció óriási élmény mindenkinek, a magyar és a külföldi énekeseknek egyaránt. A Wotan szerepét alakító Tomasz Konieczny és a Brünnhilde szerepét megformáló amerikai szoprán, Linda Watson a világ legjobb Wagner-énekeseinek számítanak. Már nagyon sokszor léptek színpadra A walkürrel, de volt olyan jelenet, melyre a próbák során azt mondták, most kerültek hozzá igazán közel. Például, azt a részt, amikor Brünhilde találkozik Wotannal a 2. felvonásban, eddig mindig sok pátosszal kérték Linda Watsontól, én inkább értetlenséget, sőt, az ebből eredő tehetetlen dühöt kértem tőle. Egyetértett a javaslattal, sőt, azt mondta: most értette meg igazán ezt a részt. Ezek nagy pillanatok a számomra. Majdnem olyanok, mintha Bruce Willis félrehívna egy forgatáson és azt mondaná: végre érti, hogy is kell hitelesen tartani a pisztolyt a kamera előtt.
Névjegy
M. Tóth Géza Oscar-díjra jelölt filmrendező, a KEDD Animációs Stúdió alapítója és vezetője, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora.