galéria megtekintése

Mindent Nurejevről

0 komment


Horeczky Krisztina

Az Angol Királyi Balett iskolájában végzett, majd rangos magazinok balettkritikusaként, újságíró-szerkesztőjeként működő Julie Kavanagh hivatalos bálványrombolását az európai és az amerikai Nurejev Alapítvány támogatta. A 2007-es Szent Szörnyeteg-tabló gondos imázsápolás is. Merthogy a zsigeri lázadó Rudolf Nurejev (1938–1993) státusza egykor olyan volt, akár egy rock 'n' roll-héroszé. Sőt! 1967-ben fejest ugrott két hatalmas, elnyíló, skarlátvörös díszletajak közti résbe Roland Petit az Elveszett Paradicsom című pop-art darabjában a Covent Garden deszkáin.

Ez ihlette meg a Rolling Stones logóját; Mick Jagger pedig szűkebb körben unásig hajtogatta: bárcsak olyan lehetne, mint Nurejev. Ehhez az Ufából a kínai határhoz közeli Razdolnojéba tartó vonaton kellett volna világra jönnie muszlim vallású tatár szülők negyedik gyermekeként, átvészelve – egyebek közt – az éhínséget is.

„Rudimánia": így nevezik az 1960-as években Nagy-Britanniában, Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban tomboló, korszellemet megtestesítő divatjelenséget, amellyel a The New York Times hajdani balettkritikusa, Clive Barnes szerint olyan időszak köszöntött be, amikor „a művésziesség jóformán másodlagossá válik a karizma mögött". Ezt a karizmát Nurejev koreográfus-eszménye, ­George Balanchine a szó legprofánabb értelmében „izgató" erotikus kisugárzásnak minősítette, kinyilatkoztatva: „A színpad kizárja ­a ­szexet... Színtiszta technika az egész". Kavanagh a kielégíthetetlen étvágyú szexuális ragadozó megjegecesedett mítosza jegyében csócsálja az AIDS-ben elhunyt művész nemi életét, extrém szokásait, szügyig merülve a legintimebb ­altáji részletekbe. Ezzel azt az angolszász bulvárhagyományt folytatja, amely Peter Watson, Otis Stuart és Diane Solway 1990-es évekbeli Nurejev-köteteinek sajátja. Azonban ugyanilyen alapossággal taglalja, hogy földünk ­legismertebb balett-táncosa miként vált intézménnyé Nyugaton, egymaga változtatva meg a publikum véleményét egy művészeti ágról.

 

A kulturális pionír 1962-ben debütál az Angol Királyi Balett állandó vendégművészeként, amikor a nálánál tizenkilenc évvel korosabb, nőként és ikonikus művészként egyaránt kiselejtezésre ítélt Margot Fonteynt (1919–1991) választja ­partneréül. Az 1959-ben vendégművésszé lefokozott prímabalerinával, akiről akkoriban azt írták, hogy „a múlt dicsőségének nosztalgikus árnya" (értsd: kivénhedt nyanya) eleven tömegszórakozássá tett egy naftalinos elit műfajt. Öt évig volt övék a világ. Richard ­Buckle brit tánckritikus ­szavaival: „a molyrágta pézsmabundát viselő, kettyent vénlányok" tipikus balettközönségét miattuk váltották fel a „sikongató bakfisok" rohamcsapatai.

A „Balett Brandója" nonkonformista, gondolkodó danseur noble-ként korszakos újító. Sokakat megrázó reformváltozásokat idézett elő a harmincéves brit balett-tradíciót féltőn óvó royalista társulatnál, aztán 1983-tól 1989-ig koreográfus, tanár, művészeti igazgató (is) a XVII. században alapított viperafészek, a Párizsi Opera Balettjénél. Újraértelmezte a romantikus balettirodalom kanonikus és pormacskás opusait (Giselle, A dió­törő, A ­hattyúk tava, A szilfid etc.). Sztárokat formált át és fedezett fel. Táncosokat emelt ki a karból és tett étoile-lá. Olyan modern-kortárs alkotókkal dolgozott együtt és építette be a repertoárba a munkáikat, mint Mar­tha Graham, Rudi van Dantzig, Forsythe, José Limón, Maguy Marin, Petit, Jerome Robbins, Robert Wilson, és a majd ellene Párizsban puccsot szervező Maurice Béjart.

A Galamb Zoltán tisztes fordításában kiadott, első magyar nyelvű Nurejev-biográfia szövege szakmailag is gondozatlan, a balett-terminológia zűrzavaros. Többször és/vagy mindvégig helytelenül írják például Rudolf Nurejev (és nem Nureyev), Zizi Jeanmaire, Léonide Massine, Alla Seleszt, Alla Szizova, Galina Ulanova (és nem Uljanova) nevét. Fonteyn eredetileg Hookham, s nem Hookman. A Gogol-kisregény és balettadaptációja Bulyba Tarasz helyett Tarasz Bulba. A Béjart-mű címe Egy vándorlegény dalai, és nem dala stb. A magyar operabalett legendás, világhírű csillagáról azt olvasni a 299. oldalon: „Róna Viktor, a budapesti Állami Balettintézet nyúlánk, karizmatikus első táncosa". Nurejev 1961-ben a Kirov Balett turnéján, a párizsi Le Bourget reptéren kért krimibe illő körülmények között politikai menedékjogot. A 180. oldalon az áll: „Elsőként disszidáló orosz művészként (...) mintegy »Gorbacsov előhírnöke volt.«" Év­tizedekkel korábban disszidált két pálya­társa, George Balanchine és Broniszlava Nizsinszka is.

A föntiek dacára: a közel tízéves kutatómunkán alapuló, komoly tánc- és kultúrtörténeti értékkel bíró, monumentális munka érzelmileg felkavaró, lenyűgöző teljesítmény. Középpontjában „a sztyeppék Rimbaud"-ja, az orosz menekült, akit többek szerint a Nyugat pusztított el, akár egy filléres ponyvában. Nurejev katasztrófája és diadala egy tőről fakadt. A nárcisztikum tankönyvi eseteként, valamint – Andy Warholt idézve – „a táncbirodalom leghíresebb ágyéka"-ként egyaránt érdektelen fenomén sorsa a korlátlan kiteljesedésről és az önfelszámolásról szól. A tánctörténet kulturális értelemben is legkíváncsibb, és vélhetőleg legműveltebb balett-táncosa nem szex­idolként kívánta láttatni magát a színpadon. Ellenben Shakespeare, Milton, Byron, Goethe elátkozott héroszaként. A patetikus tragédiához vonzódó, csak a haláltól félő Nurejev az akart lenni a balettszínpadokon, aki valójában volt.

Julie Kavanagh:
Rudolf Nureyev
Európa Könyvkiadó, 2015
981 oldal, 7990 forint

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.