galéria megtekintése

A súlyos témákhoz is szükség van a humorra

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 20. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Az Életrevalók bombasztikus meglepetéssikere után Eric Toledano és Olivier Nakache bármit leforgathatott. Végül egy már régen megírt forgatókönyvet vettek elő egy Szenegálból érkezett illegális bevándorlóról, aki beleszeret egy kiégett üzletasszonyba. Komoly témákról humor nélkül nem lehet beszélni – mondta lapunknak Olivier Nakache.

Társadalmi egyenlőtlenségek, hatósági és hivatali bürokrácia, a bevándorlás problematikája. Komoly témák vígjátéki köntösben. Nem gondolja, hogy kár ezeket elviccelni?

- Nem, mert az életünk sem görög tragédia. Nap mint nap szembesülünk igen fontos és súlyos tényekkel, de nincs olyan ember a földön, aki ne tudna legalább néha iróniával tekinteni rájuk. Sőt, az lenne igazából a furcsa, ha likvidálnánk a humort, alapvető szükség van rá, hogy megértsük és képesek legyünk igazából mélyre tekinteni. Ugyanakkor be kell hogy valljam: eleinte úgy gondoltuk, hogy a Samba dráma lesz. A forgatókönyv, mely már az Életrevalók előtt megvolt, nagyon komor hangvételű volt. De amikor elkezdtünk anyagot gyűjteni, találkozni illegális bevándorlókkal és szociális munkásokkal, felbukkant a humor, mely tulajdonképpen mindig is az érzelmek forrása volt. Egyszóval, az élet felülírta az elképzeléseinket. A kérdésre konkrétan reagálva: egy cseppet sem vicceltük el a dolgot.

Mondjuk, az nem kifejezetten vicces tény, hogy az Életrevalók előtt francia filmben elvétve lehetett fekete színészt főszerepben látni.

- Ez sajnos igaz, de hiszek abban, hogy mára felnőtt és beért egy színészgeneráció, amelynek tagjai ugyan nem fehérek, de franciának vallják magukat. Ilyen művész Omar Sy és Tahar Rahim is: ők már Franciaországban születtek, bejutottak a legjobb iskolákba, és nem kevésbé számítanak franciának, mint bárki más. Omar Sy irodalmi franciát beszél, erre a szerepre meg kellett tanulnia a szenegáli akcentust! De annyit hangsúlyoznék: nem az járt a fejünkben, hogy politikai filmet készítsünk. Különböző emberek találkozásáról szerettünk volna mesélni. Arról is szerettünk volna szólni, hogy a munka mennyire határozza meg a személyiségünket.

 

Mennyire tartja dokumentaristának a Sambát?

- El sem hinné, mennyire. Az Életrevalók sikere előtt nem tudtuk volna leforgatni a Sambát. Igen érzékeny témákat érintünk, ezért szerettünk volna a lehető legvalóságosabb filmet készíteni. Megpróbáltunk bejutni olyan bírósági tárgyalásokra, melyeken a kiutasításokról döntenek. Páros lábbal rúgtak ki minket. Mint ahogy az általunk megkeresett bevándorlók is bizalmatlanok voltak velünk. Az Életrevalók sikere mindent megváltoztatott, hirtelen minden addig zárva tartott ajtó kinyílt. Hirtelen mindenki bízott bennünk, még a rendőrök is sorban álltak, hogy sztorizhassanak. Nagyon sok Sambával találkozhattunk, és át is kellett írnunk a forgatókönyvet.

„Az lenne furcsa, ha likvidálnánk a humort”
„Az lenne furcsa, ha likvidálnánk a humort”
Gonzalo Fuentes / Reuters

Kritikusai szerint a Samba nem fest túl barátságos képet Franciaországról.

- Erről nem tehetünk, amit a vásznon lát, az nagyon nagy százalékban igaz. Például Sambát úgy engedik ki a fogdából, hogy ki van utasítva, haza kell utaznia: ez konkrétan bevett gyakorlat. Ugyanakkor mi csak boldogok vagyunk, ha a filmmel párbeszédet tudunk generálni. Ez a filmrendezők felelőssége. Ha elfáradunk, akkor majd nyitunk inkább egy szusiéttermet.

Omar Sy és Charlotte Gainsbourgh igazi furcsa páros. Teljesen bizarr, hogy egymásba szeretnek a filmben.

- Igen, mivel fizikálisan is óriási különbség van a két színész között. Arra is nagy figyelmet fordítottunk, hogy a két karakter öltözködése is teljesen más legyen. Egy nagy gyerek és egy kiégett, koravén nő még szép, hogy másmilyen. Amikor megkerestük Charlotte Gainsbourgh-t, aki ugyan tényleg nagyon sokféle szerepet szokott elvállalni, az első reakciója az volt a csodálkozás mellett, hogy ő nem komikus. Azt válaszoltuk neki: ez a lényeg!

Mi lesz a következő téma, amire ráröppennek?

Az oktatásügy.

Névjegy

OLIVIER NAKACHE
A 42 éves francia rendező – Géraldine Nakache színésznő (Szerelmem New York) bátyja – 2005-ben készítette első filmjét (Csajozós páros, benne Annie Girardot és Gerald Depardieu), a következő évben a másodikat (Volt egyszer egy nyár), de igazából a 2011-es Életrevalókkal futott be. Kezdetektől együtt dolgozott Eric Toledanóval, közösen írták a filmek forgatókönyvét, és közösek az érdemeik a rendezésben is. A Volt egyszer egy nyárban már kisebb szerepet játszott Omar Sy, aki az Életrevalókat sikerre vitte, és a Sambában is főszerepet kapott.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.