E párost sem véletlenül választották ki a szám megírására.
Jackson 1982-ben megjelent, Thriller című albumából nem kevesebb, mint 65 milliót adtak el széles e világon, Richie 1983-ban közreadott Can’t Slow Down című nagylemeze pedig 20 millió példányban kelt el, és persze ugyanúgy első volt a Billboard magazin LP-listáján, mint Magic Jackson mérföldköve. (A felkavaró fogadtatásra jellemző, hogy a relatíve – értsd: Jacksonhoz képest – kisebb sikert arató Richie korongja is ötvenkilenc hetet, azaz több mint egy évet töltött az amerikai top tenben.)
Annyi bizonyosan állítható: a We Are the World sem sikerült gyengébbre, mint „innen” a Billie Jean vagy „onnan” a Hello...
|
Az album egy esztendő alatt 50 millió dollárt hozott az afrikai éhezők megsegítésére easymix.com.au |
Hogy aztán hasonló revelációt keltett volna-e, ha Jackson vagy Richie egyedül énekli lemezre, az akadémikus kérdés. A dalnak persze nem ártott a rengeteg csillag együttes előadása, továbbá az a kampány, amely a nemes célú, különleges vállalkozást kísérte. A USA for Africa fogalommá vált, jóllehet a földkerekség több helyén nem is sejtették, hogy kettős tartalmat hordoz az elnevezés: a három nagybetű nem csupán az Egyesült Államokat, hanem művészektől származó közös támogatást (United Support of Artists) is jelentette.
Mindenesetre a levegőbe hasított: „There comes a time when we heed a certain call”... A kislemezt 1985. március 7-én dobták piacra, és három nap leforgása alatt 800 ezer példány kelt el belőle. Egy hónappal a megjelenése után, április hetedikén – magyar idő szerint – 10.25-kor a világ nyolcezer rádióállomása játszotta le egyszerre a több mint hétperces felvételt. A korong utóbb az esztendő legkelendőbb kislemeze lett, s egy év alatt 50 millió dollárt hozott Afrika megsegítésére. A szám négy Grammy-díjat nyert, Bill Clinton pedig végképp az Egyesült Államok emblematikus dalává avatta, amikor 1993-ban, elnöki beiktatásán együtt énekelte feleségével, Hillaryvel, lányával, Chelseavel, továbbá – nem mellesleg – Diana Rosszal, Michael Jacksonnal, Kenny Rogersszel.
Ám voltak, akik fanyalogtak a negyvenhármak nótázása kapcsán. A kritikusok azt emlegették:
„Olyasmiről énekelnek, amit sosem élnek át,
ráadásul olyan népek nevében dalolnak, amelyek képviselőivel egész életükben nem találkoznak.” A bírálatok nem hatottak: noha Michael Jackson 2009 júniusában meghalt, abban az évben szervezni kezdték a We Are the World negyedszázados jubileumának megéneklését.
|
FORRÁS: IDEALISTICAMBITIONS.WORDPRESS.COM idealisticambitions.wordpress.com |
Aztán 2010. január 12-én földrengés pusztított Haitiban, mire 28-án hetvenöt előadó –köztük Natalie Cole, Miley Cyrus, Celine Dion, Jamie Foxx, Jennifer Hudson, Enrique Iglesias, Janet Jackson, Gladys Knight, Carlos Santana, Barbra Streisand – részvételével létrejött a We Are the World 25 for Haiti produkció. A felvételt ugyanott rögzítették, ahol 1985 januárjában az eredetit. A 2010-es változat pedig felhangzott Vancouverben, a téli olimpia megnyitóján is.
Ha valami, ez a dal szó szerint világszám volt. Elvégre előadó és hallgató 7 perc 14 másodpercig azonosult azzal: mi vagyunk a világ.