galéria megtekintése

Meztelen, mint a halál

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 07. számában
jelent meg.


Papp Sándor Zsigmond
Népszabadság

A súlynak mindenképpen van köze az Oscarhoz. Mind a gyors hízás ( Christian Bale), mind a gyors fogyás (Matthew McConaughey) kiválthatja az akadémikusok empátiáját, hüledezését, és ez már szoborban is mérhető.

Most persze igazságtalan vagyok, mert Bale volt a legjobb, ami az Amerikai botránnyal történhetett, ahogy McConaughey nélkül sincs meg az AIDS-dráma. Azt nem mondanám, hogy csak miatta nézhető, de az biztos, hogy ő tartja fenn az érdeklődést, a feszültséget, teszi próbára beleérző képességünket.

Ron Woodroof, ne szépítsük, egy déli tahó (eufemisztikusabban: texasi cowboy) a nyolcvanas évek közepén, amikor a tahók valahogy még tahóbbnak tűntek. Élete a kurvák, a fogadások és a rodeó szentháromságának jegyé ben zajlik, némi homofóbiával megspékelve. Az alapmámort sör és kokó biztosítja.

Aztán egy nap az élveteg villanyszerelőt sokkoló hír fogadja a kórházban: HIV vírussal fertőzött. Vagy az ő és kollégái szemszögéből: elkapta az új buzibetegséget. Harminc napja van hátra.

 
Matthew McConaughey – Ron Woodroof, a déli tahó, aki megkapta a buzibetegséget
Matthew McConaughey – Ron Woodroof, a déli tahó, aki megkapta a buzibetegséget

Akkor ezt valahogy nem is bánjuk, mégiscsak van valami isteni igazságszolgáltatás, suttogja a bennünk élő erkölcscsősz.

Aztán az életösztön és Jean-Marc Vallée rendező meglep minket egy olyan finoman építkező jellemfejlődéssel, amelyben McConaughey minden tehetsége kibontakozhat. Ne feledjük, ő színész volt, mielőtt kockahas-világbajnok lett volna feledhető vígjátékokban. Ráadásul saját karrierjét is olyan szívósan, finom jelzésekkel tette helyre, ahogy az életéért küzdő, egyre öntudatosabb, alkalmi gyógyszerkereskedő utolsó éveit tárja elénk. Azt, ahogy zörgő csontú muszáj-Herkulesként megvívja harcát az önfejű és ostoba hatóságokkal.

És épp ettől lesz több a Mielőtt meghaltam az édesbús Philadelphiánál (szintén Oscar, Tom Hanksnek). A karcosságától, és hogy semmin sem akar szépíteni. Nem hősökről szól ugyanis ez a történet, még csak nem is áldozatokról, hanem túlélőkről, akik megnyertek egy-két csatát a halállal és az adóhatósággal meg a gyógyszerfelügyelettel szemben.

Amelyek néha egymás szinonimái tudnak lenni, mármint az érzékenységüket tekintve. A méltóságról, amely olyan illékony tud lenni, ha infúzió lóg ki az ember karjából.

És persze még le kellene borulni a szintén Oscarral jutalmazott Jared Leto teljesítménye előtt, aki a transzvesztita Rayont alakítja, s bár többet képes kihozni a nőnek öltözött férfi kliséjéből, mégiscsak elvész McConaughey mellett. Mert a jó most még jobbal találkozott, és akkor a jó már természetesnek tűnik. Pedig nem, most sem az. Jennifer Garner orvosalakítása éppen ezért már szinte egyáltalán nem is látszik, igaz, ő itt csak a szükséges jó, a tiszta, hatósági lelkiismeret szerény megtestesítője.

A film legnagyobb erénye, hogy végül úgy rendülünk meg, hogy nem akarunk megrendülni. Nem akarjuk közel engedni magunkhoz ezt a szűk látókörű tesztoszteronherceget, főként nem akarjuk megszeretni. Aztán mi is odasodródunk a vásárlói klub előtt álló sorba, hogy hozzájussunk a szerhez, ami egy héttel, hónappal meghosszabbíthatja az életünket.

Odaállunk, mert inkább mi kísérleteznénk magunkkal otthon, mint az orvosok velünk a kórházban. És megint azon tűnődünk el, hogy vajon a jog van-e az életért, vagy fordítva; meg miért csak az egészséges, pirospozsgás életet gondoljuk megvédendőnek, ideálisnak, szépnek. Pedig lehet, hogy minden egy szörnyű diagnózissal kezdődik el igazán. Akkor találkozik Ron Woodroof Ron Woodrooffal, és a találkozás éppúgy megviseli őt, ahogy minket. Mert nem lehet kegyesen félrenézni. Kiugrani az optika fókuszából. Meztelenebbek vagyunk az újszülötteknél is, mert rég lekopott rólunk a cukiság minden álarca.

Kevés az olyan mozi, amely terheket tesz ránk, és nem leveszi azokat, könnyű kézzel egy délután. A Mielőtt meghaltam az előbbiek közé tartozik, és igen, nagyon hálásak vagyunk érte.

Mielőtt meghaltam
Forgalmazza a Pro Video Film

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.