galéria megtekintése

Megszomjazott, s enne tán?

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 07. számában
jelent meg.


Trencsényi Zoltán
Népszabadság

Az utasellátás története a Közlekedési Múzeumban.

Áll egy hetyke bajuszos ember a kiállítóterem sarkában, kissé lötyög rajta a sötétkék egyenruha, amelyet a bordó szegélyek mellett egy mellényzsebre hímzett Utasellátó felirat díszít. A Tenkes kapitányára emlékeztető alak egy nagyjából élethű panoptikumfigura, csónaklakkal fényesített tekintete mintha ismerős volna a Közlekedési Múzeum korábbi kiállításairól. Ezúttal az utasellátós kolléga archetípusaként mutatkozik, nézzük, milyen volt egy utasellátós, hát nem szép. Miképpen magára az Utasellátóra sem úgy emlékezünk, mint a gasztronómia fellegvárára, és így volt ez, akárhol botlottunk is bele: mozgó vonaton, hajón, autóbusz-pályaudvaron vagy vasútállomáson úgynevezett resti formájában, egyre megy.

Az Utasellátó sajátos világa erősen jellemzi a kort. Milyen a bajszos archetípus, hát nem szép
Az Utasellátó sajátos világa erősen jellemzi a kort. Ilyen a bajszos archetípus, hát nem szép
Kurucz Árpád

Rém sajnos, de az Utasellátó kapcsán a fagyos időben is olvadó csokiroló jut elsőként eszünkbe, amelynek java részét, az édes rudat burkoló celofánról nyalogattuk le szorgosan. A langyos csapolt sör, amelyről úgy véltük akkoriban, hogy egyenesen az állatkerti víziló medencéjéből került a söröshordókba. A csatos üveges üdítők, amelyek bizonyára gyógyszerkísérletek melléktermékei voltak, továbbá azok a rugalmas állagú szendvicsek, amelyek vagy piros színű, szovjet gépzsírban reszkető fasírtot rejtettek, vagy olyan vékony kétdimenziós turista szalámit, amelyen keresztül lehetett fújni a cigarettafüstöt.

 

Végül néhány, az Utasellátó emblémájával ellátott számla is eszünkbe jut, amelyeken egy viszonylag szerény fogyasztást követően akkora összegek szerepeltek, amilyeneket addig csak számtanpéldákban láttunk. Most azonban nyílt egy kiállítás a Közlekedési Múzeumban, amely bebizonyítja, hogy az emlékeink alaposan megcsalnak bennünket, mert az Utasellátó a fentiekkel szemben (ez egyben már a helyreigazítás is) príma ételeket kínáló, utasbarát, olcsó vendéglátóegységek sokasága volt, ahol gyakorta szolgálták fel az ennivalót herendi porcelán készségekben.

A kiállítás pedig annak apropóján nyílt, hogy az Utasellátót ért annyi viszontagság, át- és kiszervezés után a MÁV-START Zrt. a jövőben egyrészt saját üzemeltetésben működteti a nemzetközi vonatok étkezőkocsijait, valamint júliustól a balatoni vonatokon is üzembe állít ilyeneket. A jövőt majd megismerjük tehát a nemzetközi és a balatoni vonalakon, a múltat pedig megismerhetjük most a múzeumban. A MÁV-START Zrt. saját emlékei, magángyűjtők, köztük főleg Nehéz György kollekciója segítségével. Előbb a nagyobb installációkat tekintjük át. Azokat a tablókat, amelyeken néhány mondattal bemutatják az utasok ellátása érdekében, Amerikában, 1858-ban tett első lépéseket, szerezhetünk aztán néhány információt arról, miképpen terjedt el Európában, és milyen utat járt be hazánkban.

Az igazi érdekességekről már Nehéz György mesél, aki elsőként megmutatja a Herendi Porcelángyár Utasellátó által használt étkészleteit. Kiderül: eleinte a vonatokon is ilyenekből fogyaszthattuk a paprikás csirkét. Rákukkantunk aztán az Utasellátó írógéppel írt korabeli étlapjaira is, amelyek egyikén azt olvassuk, hogy az egyes számú menüsor: erőleves tojással, hideg fogas zöldmártással, tűzdelt fácán rizzsel és almapürével, valamint narancskrém, mindez 83 forintért. De ugyanott: ropogós malacsült pezsgős káposztával, burgonyával 35 forint 60 fillér. És, hogy a kételyeinket végképp eloszlassák, látunk néhány ételfotót is, gyönyörűen installált vesepecsenyéről, magyaros szűzérmékről, különféle édességekről. Hirtelen nem is értjük, miért nem kapott Michelin-csillagot annak idején az Utasellátó, a tárlat láttán erősen esélyes lett volna…

Nehéz György előbb elmondja, hogy anno a banánt és a narancsot is az Utasellátó hozta be Magyarországra, miként az első kisüveges bort is az Utasellátó megrendelésére palackozták. Mutat aztán egyéb érdekességet is. Egyebek mellett az Utasellátó saját receptkönyveit, az Utasellátó munkatársai által használt többnyelvű (például: magyar–cseh–szerb–horvát vagy magyar–német–lengyel) Utas-szótárait.

Jónős kártyanaptárakat, muzeális és legendás csokiszeleteket, úgymint: Útravaló, Úttörővasút és Utas csemege, kávéblokkot, törzsgárdajelvényt, és megmutatja a Magyarországon elsőként használt éppen 66 éves utasellátós papírpoharat is, amely állítólag teljességgel beszerezhetetlen gyűjtői darab, és amelyen még a kávéfolt is látszik. Ezen ugyan csodálkoztunk egy kicsit, mert az Utasellátó presszókávéi emlékeink szerint olyan szerény mennyiségben tartalmaztak kávét, hogy az nem hagyhatott nyomot egy mégoly nedvszívó papírpoháron sem, de lehet, hogy az emlékeink már megint lóvá tettek minket.

Végezetül egy afféle brigádnaplót is megtekintünk, amelyben az Utasellátó-induló olvasható. „Ha útrakel, ha éhezik, / Vigye bár vonat vagy hajó, / Nyáron vagy télen mindegy az / Talál itt mindent, ami jó. /Megszomjazott, s enne tán? / Bármit kaphat, mit kíván. / De sok minden jó van / Utasellátóban!” Imígyen szól a költő, és mert teljesen a hatása alá kerülünk, már magunk sem tudjuk, mit gondoljunk a múltról.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.