|
Az utolsó mű: Szél támad - Cirko Film / Forgalmazó |
Ez a film is attól jó, mint Miyazaki összes többi műve, hogy ott rejlik benne a fantázia és megannyi álomszerű jelenet, a képkockákat áthatja a finom líraiság és egy nagy művész életszeretete. A zsáner által megkívánt elbeszélésmódot, a való világ realitását Miyazaki talán csak Jiro álmaiban tudja túlszárnyalni, itt kap alkalmat arra, hogy a rá jellemző abszurd és varázslatosan fantáziadús vizuális szabadságát kellőképp szabadon eressze.
A Szél támad főhőse olyan férfi, aki nem tud élni kedvese, Naoko nélkül: nincs Miyazaki-mozi erős női karakter nélkül. Gyakran említi a japán mondást, miszerint a férfi cselekszik, a nő pedig gondolkodik. A két nem tehát kiegészíti egymást.
A Szél támad világpremierje tavaly a velencei filmfesztiválon volt, ahová a mester nem ment már el, írásban üzente meg, hogy visszavonul az aktív filmkészítéstől.
|
Kiegészítik egymást - Cirko Film / Forgalmazó |
Egyszer már bejelentette, 2001-ben, amikor a Mononoke hercegnő kapcsán felfigyelt rá a nyugati média. Végül meggondolta magát.
|
Hayao Miyazaki |
Jól tette, ezután készítette el az Arany Medvével és Oscar-díjjal elismert Chihiro szellemországbant, A vándorló palotát, illetve a Ponyo a tengerparti sziklán című filmjét.
Hayao Miyazakit sokszor a japán Walt Disney-ként említik, de ő ezt nem kedveli: animációs filmjei sokkal mélyebbek, nem pusztán a felhőtlen szórakozást célozzák meg, és nem is feltétlenül gyerekeknek valók.
Igaz, Walt Disney-hez hasonlóan Miyazaki művei is bőséges hasznot hoztak készítőjüknek, és az ő neve mögött is van saját alapítású stúdió, a Ghibili. A munkamódszere azonban egészen más. Nem dolgozik forgatókönyvvel, nem ír meg egy előre kidolgozott történetet. Nincs ideje – vagy türelme? – rá. Csak leül, és rajzol. A film meg alakulgat közben.
A stúdió vele együtt dolgozik (lélegzik), és sokáig fogalmuk sincs arról, hová is fognak kilyukadni.
|
Talán egyszer még leül rajzolni |
Ő a rendező, de a film szerinte önmagát formálja. Folyamatosan változtat művein, csak a határidő lejárta előtt nem sokkal fejezi be őket. Az egyedüli dolog, ami el van tervezve, az a játékidő. Egy-egy kis hosszabbítás egy év további munkát is eredményezhetne.
Miyazaki tudja, hogy nagyon kockázatos ez a módszer, de sajnálja, ő csakis így tud alkotni. Ami, nem is mellékesen, roppant koncentrációt igényel. Ezt így tényleg nem lehet örökké csinálni. Viszont ugyanúgy megvan az esély rá, hogy talán még egyszer megint leül: csak rajzolni.