galéria megtekintése

Megint Miskolcon történnek a jó dolgok

3 komment

Bujdosó Bori

Kristen Stewart szerelmes lesz, pedig tilos, Hajdu Szabolcs hajba kap a feleségével, az Elemi ösztön rendezője imádni valóan beteg thrillerrel jön, és itt a világ legszebb szeretkezése is. Ezt a tíz filmet kár lenne kihagyni a szeptember 9-én kezdődő Cinefesten.

Idén szeptember 9. és 18. közt rendezik meg az ország legmenőbb filmfesztiválját, a Cinefestet, ami minimum három olyat tud, amit más itthoni fesztivál nem: nagyon széles válogatást mutat be olyan egészen friss fesztiválfilmekből, amiket még csak azok láthattak, akik megjárták idén a Sundance-t, Cannes-t vagy Karlovy Varyt.

A vetítések ingyenesek és bárki számára látogathatók, és nem utolsósorban Miskolcon van, ahova Budapestről két óra alatt kényelmesen le lehet jutni, és ahol sokkal jobb bulik vannak ebben a tíz napban, mint a fővárosban.

Elég sok filmet láttunk már a programból, ezek közül kiválogattuk azokat, amelyeket szerintünk hiba kihagyni, és melléjük tettük azokat, amikre mi a legkíváncsibbak vagyunk.

 

Azonosak (Equals)

Drake Doremus huszonhét évesen megcsinálta minden idők egyik legmeghatóbb szerelmesfilmjét, a 2011-es Like Crazyt (tévében Őrülten hiányzol címmel ment nálunk), úgyhogy azóta természetesen minden lépését követjük. Ugyanolyan jót még nem rendezett, de az Azonosakban megint a szerelem lehetetlenségét elemzi, csak most nem egy hiperrealista dráma, hanem egy sci-fi keretei közt: a Kristen Stewart és Nicholas Hoult főszereplésével készült film egy olyan jövőbeli társadalomban játszódik, ahonnan kiiktatták az érzéseket, azonban a két főhősben egy járvány következtében mégis feltámadnak az érzelmek, és egymásba szeretnek, ami persze semmi jóra nem vezet. Vetítések: 10., szombat 21:00; 11., vasárnap 17:00.

Egyes nők (Certain Women)

Kelly Reichardt lassú és lefojtott filmjeit itthon eddig főleg fesztiválokon lehetett látni, de tavasszal rendeztek egy retrospektív vetítéssorozatot is Budapesten, ahol meg lehetett nézni mind az öt egész estés filmjét. Az Egyes nők a hatodik, és ebben is Michelle Williams alakítja az egyik főszerepet, akárcsak a Wendy és Lucyben és a Járatlan útban. Williams mellett Kristen Stewart és Laura Dern is egyenrangú főszereplő: a film egy amerikai kisvárosban élő három nő összefonódó történetét meséli el. Szerencsére olyan előzetes készült hozzá, amiből a film erős, hideg hangulata nagyon átjön, a sztori részleteit viszont nem lövik le. Vetítések: 11., vasárnap 16:00; 12., hétfő 21:00.

Toni Erdmann

A cannes-i filmfesztiválon a kritikusok egyértelmű kedvence volt idén ez a német film, a zsűrit viszont teljesen hidegen hagyta, semmilyen díjat nem ítéltek meg neki. Az Oscar-versenybe is a Toni Erdmannt küldik a németek, de nem ezért érdemes megnézni, hanem mert egy lefegyverző apa-lánya történet, ami könnyed játékossággal és bizarrba hajló humorral dolgoz fel olyan komoly témákat, mint a szerepeknek való megfelelés, a határsértések az emberi kapcsolatokban és az önazonosság. Bohókás, két és háromnegyed órás hossza ellenére könnyen nézhető, és garantáltan mindenki azonosulni tud legalább a problémafelvetések egy részével. Szeptember 29-től a budapesti mozikban is meg lehet majd nézni. Vetítések: 11., vasárnap 18:00; 12., hétfő 23:00.

 

Neon bika (Boi neon)

Ha azt írjuk, hogy a film jelentős része egy poros brazil rodeószerűségben játszódik, ahol a főhős dolga, hogy a bikákat gondozza, akkor lehet, hogy sok embernek elvesszük a kedvét ettől a megbabonázó alkotástól. Úgyhogy inkább azt emeljük ki, hogy van benne egy olyan szexjelenet, aminek egészen biztos helye van minden idők legéletszerűbb és legszebb szexjeleneteinek toplistáján. Illetve, hogy ha még sosem láttál dögös lónak öltözött nőt táncolni, akkor ezt most pótolhatod. Vetítések: 12., hétfő 18:00; 13., kedd 23:00.

Aquarius

Az utóbbi egy-két évben másról sincs szó Hollywoodban, mint a nők egyenjogúságáról fizetés és lehetőségek tekintetében, az egyre fontosabbá váló női közönségről és az erős női figurák hiányáról. Ezt a kiváló brazil filmet ugyan férfi rendezte, de pont egy olyan karizmatikus, összetett, izgalmas nőt mutat be, amilyet sokan hiányolnak az amerikai mainstream filmekből. Ráadásul ez a nő se nem szuperhős, se nem huszonéves, hanem egy nyugdíjba vonult újságíró, aki azért küzd, hogy az otthonában maradhasson, amit meg akar kaparintani egy mamutcég. A lélegzetelállító Sonia Braga alakításában elevenedik meg ez a csodálatos figura, aki még akkor is érdekfeszítő, amikor csak zenét hallgat vagy borozgat ebben a komótos, de sosem unalmas filmben. Vetítések: 14., szerda 21:00; 15., csütörtök 21:00.

Ernelláék Farkaséknál

Hajdu Szabolcs előző filmje, a Délibáb után kiiratkozott az állami filmtámogatási rendszerből, és a saját lakásában, saját családjával, barátaival és tanítványaival csinált egy minimálköltségvetésű kamaradrámát, ami elnyerte a Karlovy Vary-i filmfesztiválon a Kristály Glóbuszt, és Hajdu legnagyobb meglepetésére ő kapta meg érte a legjobb férfi főszereplő díját is. Két, rokoni szálakkal összekötött házaspár esik a civilizáltság maszkját megőrizve egymás torkának a filmben, és ezt félelmetesen életszerűen és minden keserűség ellenére nagyon viccesen teszik. A budapesti mozikban szeptember 29-től játsszák majd. Vetítések: 15., csütörtök 21:00; 16., péntek 17:00.

Közeli találkozások Zsigmond Vilmossal (Close Encounters with Vilmos Zsigmond)

A magyar címnek természetesen úgy kéne hangzania, hogy Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal, de ezen tegyük túl magunkat: a lényeg az, hogy az idén elhunyt Oscar-díjas operatőrünkről készült egy olyan film, ami nemcsak összefoglalja a munkássága legfontosabb állomásait, hanem olyan filmes legendák is sztorizgatnak benne, mint John Boorman, Haskell Wexler vagy Peter Fonda. És cserébe még azt is el lehet fogadni, hogy Zsigmond Vilmos mint magánember a takarásban marad. Vetítések: 13., kedd 21:00; 14., szerda 17:00.

Elle

A kritikusok egy része Cannes előtt szkeptikusan várta, hogy a 80 felé közeledő Paul Verhoeven (Elemi ösztön, Robotzsaru) mit tud még villantani thriller-témában, de nem okozott csalódást: az Elle-t szinte mindenki izgalmasnak és dicséretreméltóan betegnek találta, aki látta. Isabelle Huppert játssza a főhősnőt, egy kőkemény üzletasszonyt, aki fölött egyszer sikerül egy férfinak uralkodnia: amikor valaki betör a lakásába és megerőszakolja. A nő viszont nem éppen áldozattípus, és úgy dönt, felkutatja az elkövetőt és bosszút áll. Vetítések: 17., szombat 21:00.

Memo

Az ismert dráma- és forgatókönyvíró, Tasnádi István (Aranyélet, Made in Hungária, Hazámhazám) első rendezése egy pszichiáterről (Lengyel Tamás) szól, aki szeretne segíteni egyre több mindent elfelejtő édesapján, és ezzel párhuzamosan egy hipermnéziás, azaz túl sok mindenre emlékező betegen is. A film a szerző saját darabján alapul, és október 15-én a tévében is bemutatják majd. Vetítések: 16., péntek 21:00.

 

A semmiből (From Nowhere)

Matthew Newtonnak ez a harmadik nagyjátékfilmje, de az előző kettő nem jutott el hozzánk. Azért figyeltünk fel rá mégis, mert az előzetes nyers és életszerű filmet ígér, amelynek a témája eléggé húsba vágó számunkra is, attól függetlenül, hogy a film New Yorkban játszódik. Három érettségire készülő, bronxi tinédzserről szól, akik mind illegálisan tartózkodnak az Egyesült Államokban, és különböző módokon próbálják megoldani, hogy az országban maradhassanak. Érzékeny alakításokat és árnyalt történetmesélést remélünk. Vetítések: 13., kedd 21:00; 14., szerda 17:00.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.