galéria megtekintése

Nem kapta meg a jogokat az Opera, levették a West Side Storyt a színpadról

11 komment


Csepelyi Adrienn

Elmarad az Operaházban a West Side Story három szeptemberi előadása. Mit takarnak a közleményben említett technikai okok? Lekerülhet a darab a műsorról?

Az operaházban az utóbbi évadban 22 West Side Story-előadást játszottak csaknem 40 ezer néző előtt. Most azonban törölték a három szeptemberi dátumot. Az intézmény honlapja nem árul el további részleteket. Lapunk igyekezett felgöngyölíteni, mi áll a háttérben. Információink szerint a musical amerikai jogkezelője gördített akadályt a folytatás elé, több dolgot is kifogásolt a magyar színrevitelben. Forrásaink szerint az egyik fő gond: a jogtulajdonosnak nem nyerte el a tetszését a dupla szereposztás, vagyis hogy a főszereplőket énekesek (Miklósa Erika és Boncsér Gergely) és táncosok (Boros Ildikó és Ba­jári Levente) együtt alakítják.

A West Side Story amerikai jogkezelője megerősítette: nem hosszabbították meg a magyar szerződést
A West Side Story amerikai jogkezelője megerősítette: nem hosszabbították meg a magyar szerződést
Forrás: Magyar Állami Operaház

A forgatókönyv szerint Maria és Tony tinédzserek. Ezt – amint az korábbi próbariportunkból kiderült – felvetette Novák Péter rendező, sőt maga Miklósa Erika is, aki „majdnem lebeszélte Ókovács Szilvesztert arról, hogy ő énekelje ­Mariát. Úgy érezte, 45 évesen túl öreg lesz a 31 éves Boncsér Gergely mellett”. A főigazgató ragaszkodott a szereposztáshoz, ezért találták ki a szerepkettőzést. ­Ókovács a ­szinhaz.hu-­nak úgy nyilatkozott: „Egyszerre valósulhat meg a szerzői szándék – operai hangok keltik életre a főszerepeket – és a cselekmény szocioló­giai háttere is – miszerint a »sztori« tinédzserekkel történik – maradéktalanul érvényre jut.”

 

Megjegyzésként: az idei Salzburgi Ünnepi Játékok szenzáció­jaként az ötvenéves Cecilia Bartoli alakította ­Mariát úgy, hogy az alteregója volt a színpadon.

Miklósa Erika korábban már énekelte koncertszerű előadáson Maria szerepét Dolhai Attila mellett a jogtulajdonos külön engedélyével, mivel ragaszkodnak ahhoz, hogy a West Side Story ne legyen rendszeresen hallható szcenírozás nélkül.

Egy produkció jóváhagyásához a színre vivő intézménynek pénzügyi tervet is be kell adnia a remélt bevétellel. A hírek szerint a jogtulajdonosok nem lelkesedtek az OperaKaland kultúrmissziós program diákjegyeiért, a 25 ezer középiskolás nemzetközi viszonylatban elképzelhetetlenül alacsony áron jutott be.

Megkérdeztük a West Side Story amerikai jogkezelőjét, a Music ­Theatre Internationalt (MTI) is. Az MTI lapunknak megerősítette, hogy a West Side Story szerződését nem hosszabbították meg a 2016–2017-es évadra, ám további értesüléseinket nem kívánta kommentálni. Vagyis ha nem hárulnak el a kifogásolt problémák, és nem születik megállapodás, az előadás lekerül az operaház műsoráról.

„Nem állunk egyedül a jogtulajdonosokkal való kemény tárgyalás terén: elég csak az évekkel ezelőtt hirtelen, rövid úton eltűnt Ghost című musicalre gondolni – közölte megkeresésünkre a Magyar Állami Operaház. – Az MTI Shows sajnos nem méltányolta esetünkben a zenei kiállítás világszínvonalát, miközben az Opera számára mindig elsősorban a partitúra jelenti a védendő és előadandó értéket. Az elmúlt 34 évben 24 magyar társulat játszhatta el a West Side Storyt gond nélkül Veszprémtől Békéscsabáig. Ránk különös figyelem irányult, és bár nem tudjuk, minek köszönhető (esetleg a musical hazai potentátjai közül segített-e valaki befenyíteni a tiltott területre lépett Operát?), tárgyalunk tovább. Az MTI Showszal meglévő gyümölcsöző együttműködést mutatja a Billy Elliot sikere: azt a jogot is tőlük kapta meg az Opera. Nem kell félni, sosem leszünk musicalszínház, nekünk – miként ­Bernsteinnek – az operai énekhang, s most, a Billy­vel a klasszikus balett ügye volt fontos.”

Az intézmény küzd a folytatásért, ám ha a decemberi előadásokra sem lesz engedély, más darabokat játszik majd. Hetvenfélét állítanak színpadra idén, lesz miből válogatni.

Ez vár a Porgy és Bessre is?

Nagy kérdés, miként valósul meg az idei Porgy és Bess, mivel 1981 óta jogörökösi tiltás miatt csak afroamerikai énekesek énekelhetik. A közreműködők közt feltüntetik a Handspring Puppet Companyt is, a jelek szerint tehát bábjátékkal igyekeznek megoldani, hogy 1970 után másodszor is színre vihesse az Opera. „Jogosítása folyamatban van – közölte lapunkkal az Opera. – Úgy véljük, 1981 óta »túlfélik« ezt a darabot, soha senki sem merte előadni, mióta ezt a kirekesztőnek hangzó elvet bevezették az akkori örökösök. Az éneklés nem bőrszín, és még csak nem is kor kérdése: ez fűzi össze a két esetet.”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.