galéria megtekintése

Lenyűgöző perspektívák

1 komment


Bárkay Tamás

Különös perspektívából csodálhatjuk meg emitt Közép-Európa hajdan leghosszabb vízi átkelőjét, Budapest legszélesebb dunai átereszét, az Árpád hidat. Első konklúziónk az volt, hogy kiváló kollégánk, Boros Jenő géppel szállt a remek műtárgy fölébe, később azonban arra jutottunk, hogy a Szőlő utcai halálcsillag egyik felső emeletéről fényképezhetett.

Különös perspektívából csodálhatjuk meg emitt Közép-Európa hajdan leghosszabb vízi átkelőjét, Budapest legszélesebb dunai átereszét, az Árpád hidat. Első konklúziónk az volt, hogy kiváló kollégánk, Boros Jenő géppel szállt a remek műtárgy fölébe, később azonban arra jutottunk, hogy ezzel szemben inkább a friss nyugati szelek elzárása céljából épített Szőlő utcai halálcsillag, az ún. Faluház egyik felső emeletéről fényképezhetett.

Az esetet úgy képzeltük el, hogy a befogadóállomás gazdája lehajtotta az asztalt a konyhában, hogy tágasabb legyen a tér, majd munkatársunk szabadkozása ellenére felrakott egy pompás kávékeveréket, amelyet jórészt a Kis­celli utcai közért darálóiban fellelhető háromféle típusból állított elő önkezével egy kis kartonlap segítségével, a kor elterjedt szokása szerint.

1984. július 17. mozgalmas nap volt, a francia kommunisták kiléptek a kormánykoalícióból, az ország Vén Emil Munkácsy-díjas festőművészt gyászolta, e sorok írójának közvetlen közelében pedig felrobbant egy babkonzerv, ej, micsoda életművel lenne most szegényebb a világ.

 

Nagy a mozgás alant, a hídon is: az 1-es villamos vágányának első szakaszát építik éppen, szemmel láthatóan meglehetős káoszt teremtve a közlekedésben, úgy tűnik, hogy az a fehér 105-ös Skoda pél­dául ott ­középen végképp elvesztette a fonalat.

A monstruózus munka 1982-ben kezdődött a Bécsi út és a Lehel utca között. Mint Schulek Tibor remek tanulmányából tudjuk, az Óbudán kialakuló panelváros kiszolgálására kezdetben több megoldási javaslatot is melegen tartott a városvezetés.

Épül az 1-es villamos pályája
Épül az 1-es villamos pályája
Boros Jenő / Népszabadság/archív

Az egyik elképzelés az volt, hogy a meglévő villamosvonalakat hosszabítják meg, a másik a HÉV nyomvonalának módosítása volt, a harmadik pedig egy trolibuszüzem kialakítása. A dilemma 1968-ban dőlt el: Budapest közlekedésfejlesztési terve merőben új gondolatként a gyorsvillamos-koncepciót javasolta. A Bécsi út és a Soroksári út közé tervezett 14 kilométer hosszú viszonylatra 24 megállót álmodtak.

Az Óbuda és Angyalföld közti etapon képünk elkészülte után négy hónappal, 1984 novemberében indult meg a villamosforgalom, biztosan nem gondolnák, de pont ugyanazokkal a Tatra T5C5-ösökkel, amelyek most, bő harminc év után is kitartó szolgái a köznek, hiába is próbálják meg őket néha letolni a sínről.

A vonal 1987 nyarára a Kacsóh Pongrác útig, 1990 nyarára a Thököly útig, 1993 őszére a ­Kerepesi útig (ma Puskás Ferenc Sta­dion M), 1995-re a Salgótarjáni utcáig nyúlt (ma Hidegkuti Nándor Sta­dion), majd 2000-től a Lágymányosi (ma Rákóczi) hídig (ma Közvágóhíd H megálló) közlekedett. Ekkor indult a 2015-ig üzemelő betétjárata, az 1A. A korábbi végállomásokat átépítették megállóvá a Kerepesi úti és népligeti kivételével. A vonalat 2013 és 2015 között felújították és megtoldották, ma egészen a Fehérvári/Etele útig érnek a sínek.

Egyetlen halvány jel sem utal ­arra, hogy az Árpád híd tervezésekor különösebben magas esztétikai elvárásokat támasztottak volna a megrendelők, ha mondjuk ma épülne, nyilván sokkal csinosabb lenne, biztosan lennének rajta magyaros viseletű angyalkák, a hídfőknél meg olyan szép organikus barokk tornyocskák szent koronával.

De így is szeretem, hogy kicsit ronda, mert ha rajta vagyok, nem látom, plusz nagyon szép panoráma nyílik róla a budai hegyekre, a kétszer három, néha négy sávján még csúcsidőben is ritkán szorul be az ember, a szélső lábai alatt pedig különösen pazar márnákat lehet fogni, habár tilos.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.