galéria megtekintése

Lebeg, aztán ölel

Nehezen vette magának a bátorságot Szicsek János, hogy a nevét adja a pálinkáinak

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 19. számában
jelent meg.


Borbély Zsuzsa
Népszabadság

Megtörtént, hogy egy kereskedő meggyanúsította Szicsek Jánost: a tiszaföldvári pálinkafőzdés málnapálinkája aromával készült, nem gyümölcsből. Annyira tökéletes volt az illata. – Akkor mit gondol, miért nem főzünk a málnaszezon lejárta után? – kérdezett vissza Szicsek üzletkötője sztoikus nyugalommal.

A Magyar Pálinka Háza alapítója a magas minőségű párlatokban hisz, még akkor is, ha tudja: a piacot jelenleg a szintetikus változatok uralják. Persze az ő kínálatában is megtalálhatók a gyorsan előállítható, finomszeszből, aromából és vízből készült italok, de azt mondja, ezeket igyekszik visszaszorítani. A málnapálinka illata intenzív, azt hihetnénk, egy tál gyümölcs van előttünk, és nem egy talpas, hasas kis pohár. A friss gyümölcs illata szinte lebeg a pohár fölött, hogy aztán körülölelje azt, aki belekortyol.

"a fogyasztói igények változása – politikai nézetektől függetlenül – egybeesett egy egészséges nemzettudat kialakulásával. Az emberek büszkék a hazájukra, a pálinka pedig az italt megillető helyre került"


Különlegesek a vadgyümölcsökből készült párlatai is, a háromszéki áfonya vagy som arra is utal, hogy ezek a szeszes italok erdélyi alapanyagból készülnek. A főzdés vállalkozó azt mondja, ő távlatosan gondolkodik, nem próbálja a padlóig leszorítani a gyümölcs árát. Mert akkor a gazda inkább kivágja a fát, neki meg nem lesz miből pálinkát főznie.

 

Az 1955-ben Tiszaföldváron született Szicsek János eleinte ódzkodva írta rá a saját nevét még a címke hátuljára is. – Aki pálinkával vagy borral foglalkozik, az nem ad nevet a terméknek, hanem esélyt kap rá, hogy az általa készített termék szerezzen nevet neki – vallja.

Ma már külföldön is népszerű: a Tiszazugban megbúvó üzem bonyolítja a hazai pálinkaexport ötven százalékát. A vevők azonban kiszámíthatatlanok. Az oroszországi bemutatkozáskor a magyarországi tapasztalatok alapján a nők elé tett mézes pálinka és a férfiaknak kínált törköly gyorsan helyet cserélt mindenki legnagyobb megelégedésére. Míg a cseresznyepálinka itthon kiment a divatból, a kanadai piacot épp ezzel sikerült meghódítani.

Fotó: Szicsek Pálinkafőzde

A modern tiszaföldvári üzem mellett ott áll a régi is, emlékeztetve arra, honnan indultak el. Szicsek Jánosnak már az édesapja is szeszfőzdés volt, 1945-ben azonban tönkrement. Ezután egy saját kezűleg bütykölt berendezése volt csupán, olyan kicsi, hogy az államosításkor le sem foglalták, hanem csákánnyal szétverték.

A szakmunkásképzőben tehenészetet tanult, mert ott adták a legmagasabb ösztöndíjat, így segíteni tudta a családját. Egyetlen munkahelye volt, a helyi Lenin Termelőszövetkezet, igaz, itt négy év alatt öt különböző munkakörben dolgozott.

Szó szerint egyik napról a másikra lett bérelszámoló vagy épp népművelő, de 1982-től már ő vezette a téesz szeszfőzdéjét. A privatizáláskor megvette az üzemet, 1990-től már saját termékeit palackozta. Ekkor derült ki, hogy vállalkozóként milyen hasznosnak bizonyul a sokféle munkakörben szerzett tapasztalat.

Visszaadni Tiszaföldvárnak, amit az adott

Fotó: Szicsek Pálinkafőzde

Azt meséli: igyekszik minél többet visszaadni szülőföldjének abból, amit kapott. Nem tudta tétlenül nézni a településen tapasztalható pusztulást. Apránként megvásárolta a szomszédos, használaton kívüli telkeket, és kitakarította őket.

Így létrejött egy héthektáros birtok csapadékvízből táplált halastóval, baromfiudvarral és gyümölcsfákkal. A helyiek éppúgy bejárhatnak ide horgászni vagy bográcsozni, mint az alkalmazottai. Budapesten, a Rákóczi úton jó tíz évvel ezelőtt nyitotta meg a Magyar Pálinka Házát, ami nem márkabolt, a konkurencia termékeit is kínálják. Ma már hetven termelő több mint ezer terméke sorakozik a polcokon. A döntés a vevőé.

Nagyot változott a pálinka megítélése. Húsz éve még a falusi kocsmák reggeli itala volt. Disznóvágás, vidéki rokonlátogatás kötelező kelléke. Ma már a szalonkultúrába tart. Szicsek szerint a fogyasztói igények változása – politikai nézetektől függetlenül – egybeesett egy egészséges nemzettudat kialakulásával. Az emberek büszkék a hazájukra, a pálinka pedig az italt megillető helyre került.

A közvélekedéssel ellentétben ő azt állítja, hogy szerencsés generáció az övé, a hatvan körüliek. A rendszerváltáskor már volt munkatapasztalatuk és kapcsolatrendszerük, így ők alakíthatták ki a pálinkafőzdés szakma kereteit.

A Magyar Pálinka Háza a lánya szívügye volt, aki lelkesedésében, elkötelezettségében a legjobban hasonlított az édesapjára. A huszonnyolc éves Emíliát egy betegség következtében veszítette el, a cég fejlesztésével kapcsolatos ötletei azonban tovább élnek. Nagyobbik fia a cégvezetésben lép apja nyomdokaiba, a kisebbik az export szervezésében próbálgatja a szárnyait. Persze Szicsek János tudja, hogy egy sikeres apa milyen teher lehet. Igyekszik hagyni a fiainak, hogy kialakíthassák a saját útjukat.

Ő pedig úgy érzi: saját sikereivel édesapja megpróbáltatásaiért vesz elégtételt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.