galéria megtekintése

Lázadó fiatalok, avagy a sas és a légy

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 22. számában
jelent meg.


Zappe László
Népszabadság

Természet és társadalom, biológia és politika olykor szörnyű összeműködésre képes. Kamasztestben dolgozni kezdenek a hormonok. A fiatal ember lázad minden ellen. Főképp az ellen, ami körülveszi, amit tapasztal.

Catalina Mustata a politikai falfirkák előtt
Catalina Mustata a politikai falfirkák előtt
Fotó: Tibor Bachraty

Marius von Mayenburg Mártírok című drámájának diák főszereplője liberális demokráciában, többé-kevésbé jóléti társadalomban él. Az ellen lázad. Utálja a mindenoldalú tolerancia langyos vizét, a tespedést, a célok, az eszmék és eszmények hiányát. A Bibliából, amelyben ugye minden és mindennek az ellenkezője is benne van, a harcias gyűlölet mondatait szemelgeti ki magának, vallási mániája odáig fejlődik, hogy csodatévőnek, az úr angyalának képzeli magát, végül militáns rasszista, fasiszta szörnyeteg válik belőle.

Gianina Carbonariu Nyomtatott nagybetű című dokumentumdarabjának – amelyet a román dramAcum vendégjátékában láthattunk a Trafóban – valóságos kamasz hőse Romániában élt a hetvenes–nyolcvanas években. A nyomorúság, a sorban állás, a szabadsághiány, a hazug propaganda, szóval a diktatúra ellen lázad, 1981-ben a lengyel Szolidaritás követésére biztat – falfirkákkal. Fegyvere egy szál kölcsönkért kréta. S miután fiatalon leukémiában meghal, igazi szabadsághőst is látunk benne, holott a darabból is kiderül, hogy a hatóságin túl meglehetős szülői-tanári és egyéb társadalmi ráhatás következtében megváltozott, szánta-bánta bűneit, jó útra tért, még jó tanuló is vált belőle, csak talán a Securitate beszervezési próbálkozásait nem állta a szervezete. Bár a mártírlegendához az is hozzátartozik, hogy betegségét is a hírhedt biztonsági szolgálat okozta besugárzással.

 

Mindkét darabban igen fontos a környezet viselkedése. A toleráns demokráciában toleránsan legyinteni próbálnak a pubertás devianciára. Legtöbbször igazuk is volna, csak hát ez különleges eset. Akad egyetlen tanárnő, aki megpróbálja megérteni és megmenteni a fiút. Végül ő lesz az áldozat: a küzdelemre rámegy lelki békéje, párkapcsolata, végül a karrierje. A lánglelkű próféta pedig, akit szeretne kigyógyítani őrjöngéséből, miután meggyilkoltatnia nem sikerül, ravasz fondorlattal távolíttatja el az iskolából.

A romániai történetben lényegében az ellenkezője történik. A társadalom, a hatalom óriási erőkkel reagál a tiltakozó falfirkákra. A sas legyek után kapdos. A biztonsági szolgálat hatalmas apparátust mozgósít megfigyelők csapatától lehallgatókészülék beszereléséig, szülők, osztálytársak, barátok, tanárok kihallgatásáig, a végén társadalmi esemény, iskolai gyűlés, szokásos szocialista autodafé zárja le a történetet, ahol mindenki mindenkit igyekszik bemártani, miközben önkritikát gyakorol.

Mayenburg darabját Budapesten a Kamrában is játsszák, Dömötör András realisztikus rendezésében felkavaró, dühítő, kellemetlen előadás. Nyíregyházán Forgács Péter groteszk iróniával állította a Krúdy Kamara színpadára: mivel úszásórán jelentkezik először a bekattant diák mániája, egy medencében és partján folyik a pedagógiai küzdelem, amelyből Vicei Zsolt átgondolt alakítása tűnik ki az igazgató szerepében, és Szabó Márta ad izgalmasan összetett portrét a szakmája mártírjává váló tanárról. A rendezés abszurd képi humora sokat kiold a mű szigorából, kínos kérdéseit elviselhetőbbé teszi.

Gianina Carbunariu rendezőként virtuózan játszik a dokumentum műfaj minimalizmusával. Néhány mikrofon, vetítőgép, egy hatalmas felfújható matrac és öt kitűnő színész segítségével mozgalmas és izgalmas színházat varázsol a nyers anyagból.

Marius von Mayenburg: Mártírok, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Gianina Carbunariu: Nyomtatott nagybetű, Trafó

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.