Halász Árpád huszonöt éve foglalkozik állatok, főképp kutyák kiképzésével, tizenöt éve filmes állatokat is betanít. Volt már Angelina Jolie, Jean Reno és Robert Redford munkatársa, a Fehér Isten című magyar filmben egyszerre kétszáz kutyát irányított, és dolgozott a Mancs ihlette moziban.
Lakótelepen nőtt fel, és amikor tizenhárom éves korában szülei azt kérdezték tőle, mit szeretne jobban, motort vagy kutyát, Halász Árpád a kétkerekű helyett a négylábút választotta. 1991 óta kutyaiskolát vezet, 1999 óta foglalkozik filmes állatok betanításával. Azt mondja, noha arra törekszik, hogy a filmekben szereplő állatok ne csak kedves biodíszletek legyenek, azért belőlük nem kell Laurence Olivier-t faragnia.
A Mancsot megformáló színészkutyának nem feladata az életmentés Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Leggyakrabban a rendező egy kutyától csupán a szokásos rutinfeladatokat várja el: jelre ugasson, hozzon vigyen a szájában különféle tárgyakat, és kisebb gesztusokkal kifejezzen bizonyos érzelmeket. Ám Halász Árpád hozzáteszi, az érzelmek kifejezése számukra nem színészi teljesítmény, csupán egy feladat, amiért dicséret és jutalomfalat jár. Mi nézők persze ettől függetlenül színészi teljesítményként fogadjuk az állatok filmbéli produkcióját. Jó példa erre a Fehér Isten című mozi, amelyben a tréner azt a bravúrt vitte véghez, hogy egyszerre kétszáz kutyával forgatott jelenetet is betanított – miközben a filmtörténetben eddig talán ötven volt a legtöbb. Az ő munkája is sokat hozzátett ahhoz, hogy a Fehér Isten bezsebelt egy-két elismerést, egyebek mellett az egyik cannes-i fődíjat.