galéria megtekintése

Kit érdekel a mozi, ha magánlakásba is mehetünk filmet nézni?

2 komment


Csákvári Géza

Új modellt valósít meg Hajdu Szabolcs és csapata: Ernelláék Farkaséknál című alkotásukat több ezren látták, mielőtt a mozikba került. Lakásokban is vetítettek.

Nem Hajdu Szabolcs Ernel­láék Farkaséknál című filmje az első, amelynek alkotói speciális terjesztési módokat kerestek, miután a klasszikus forgalmazó cégek nem láttak fantáziát az alkotásukban. Reisz Gábor mindössze hétmillió forintból készült, Van valami furcsa és megmagyaráz­hatatlan című – hihetetlenül gyorsan kultikus pozíciót és több mint ötvenezer nézőt szerző – első filmjének szerintük kockázatos terjesztését nemigen akarták vállalni a ­nagyobb pia­ci szereplők. A mű végül a Cirkófilmnél kötött ki, a cég munkatársai különleges ak­ciókkal dobták fel a film promócióját: kisebb-nagyobb társaságoknak mozibuszt lehetett bérelni – a helyek pillanatok alatt beteltek.

Az alkotók otthona személyes, intim tér, amelyben rendező és közönsége egymás szemébe nézhet
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Mivel a Karlovy Vary-i feszti­válon elnyert két díj előtt Hajdu Szabolcs új filmjéért sem tolongtak a disztri­bútorok, Hajdúék is gon­dolkoztak alternatív terjesztési modellekben. Épp a „Van" számított referenciának az Ernelláék közös­ségi ­terjesztésével kapcsolatban. Ha már struktúrán kívül, önerőből, szűk hárommillió forintból készült, a terjesztése is nyugodtan lehet unortodox. Elképzelhető, hogy épp ezért lesz több nézője, mint a legtöbb magyar ­filmnek.

 

Az Ernelláék Farkaséknált a rendező saját lakásában forgatták, ekkor vetődött fel az ötlet, hogy mindenképpen tartsanak vetítést az eredeti „helyszínen". Később a rendező leült ötletelni Teszler Tamással, az Örökmozgó Filmmúzeum korábbi műsorszerkesztőjével, aki a Magyar Filmklub Szövetséggel is összekötötte az alkotókat annak érdekében, hogy az egyszeri különleges vetítés akár sorozatossá váljon. Hajdu Szabolcs elképzelése alapve­tően az volt, hogy megfordítsa a jelenlegi forgalmazási struktúrát, és az intim, kisebb csoportoktól jussanak el a mozik személytelenebb világáig.

Jelenet a filmből

Az idea ellen a forgalmazást bevállaló Big Bang Médiának sem volt kifogása, és a mozin kívüli vetítéseket is ők kezelik. Illetve – ahogy Teszler ­Tamás fogalmaz – voltak annyira nyitottak, hogy a filmre szánt ­marketingköltséget ne óriásplakátokra költsék, hanem inkább finanszírozzák az elővetítéseket, amelyek bár bevételt is termeltek, de talán még ennél is fontosabb, hogy reklámértékben sokkal többet érnek, mint a hagyományos módszerek.

A hivatalos mozis premier előtti tíz napban kétféle vetítést tartottak: filmklubok hirdettek meg vetítéseket – erre háromszoros-négyszeres volt a túljelentkezés a kapacitáshoz képest –, illetve baráti társaságok jelentkezhettek úgynevezett lakásvetítésre.

Két lábon járó marketing
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Utóbbi eseté­ben alapfeltétel volt a minimum húsz fő befogadása és az, hogy jó minőségű projektorral rendelkezzen a házigazda. Teszler Tamástól megtudtuk: egy nap alatt betelt a lehetőség a lakásvetítésekre – mintegy húsz helyszínnel. Később még több mint negyven jelentkezőt kellett elutasítani. Becslései szerint körülbelül ötszázan látták lakásokban az Ernelláékat. Tegyük hozzá: akik ott voltak, szerencsések, mert egy-egy alkotó minden alkalommal meglepte a bemutatók nézőit.

A vetítéseken tapasztaltak szerint Hajdu Szabolcs műve igazi közönségfilm, azaz sokkal jobban működik, ha az ember társaságban nézi. Mármint olyan társaságban, amelyben ismerősök vetődnek össze. Persze mindez nem zárja ki, hogy a mozikban is diadalmaskodjon.

Hajdu Szabolcs: A legnagyobb bókot egy miskolci takarítónőtől kaptam

Az Ernelláék Farkaséknál rendezője, Hajdu Szabolcs és felesége, Török-Illyés Orsolya a saját lakásukban tartották a film sajtóvetítését. Volt pálinkázás, vallomások Cassavetesről, fejjel lefelé fordított filmplakátról és egy dalszövegről, és az is kiderült, pontosan mit mondott a takarítónő Hajdu Szabolcsnak. Képes beszámolónk itt olvasható.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.