Az Ernelláék Farkaséknál rendezője, Hajdu Szabolcs és felesége, Török-Illyés Orsolya a saját lakásukban tartották a film sajtóvetítését. Volt pálinkázás, vallomások Cassavetesről, fejjel lefelé fordított filmplakátról és egy dalszövegről, és az is kiderült, pontosan mit mondott a takarítónő Hajdu Szabolcsnak. A film csütörtöktől a mozikban.
hirdetés
Hajdu Szabolcs úgy érezte, "túl brutális" lenne egyből a mozikba küldeni új filmjét, az Ernellák Farkaséknált, amit egészen intim körülmények közt készített saját lakásában a feleségével, a gyerekeivel, néhány színészbarátjával és stábként a színművészetis tanítványaival, ezért Budapesten először az otthonában mutatta be a filmet az újságíróknak. Később még több lakásvetítést tartottak, hol Hajduéknál, hol másoknál, és ahova csak tudott, a rendező elment személyesen beszélgetni.
Aki már látta az érzékeny, vicces és fájdalmas filmet, pontosan érti, miért passzoltak ezek a különleges premier előtti lakásvetítések hozzá: az Ernelláék Farkaséknál során a néző is végig össze van zárva a filmbeli családtagokkal, akikből alattomosan-humorosan előszivárog sok év elfojtott-elhallgatott fájdalma és neheztelése. A kamera a filmben "benyomul a karakterek aurájába", az alkotók pedig a saját személyes terükbe engedték be a nézőket.
Hajdu Szabolcs és felesége, Török-Illyés Orsolya az újságíróknak tartott vetítés előtt, saját lakásukban. Nagyobb tömeg volt a nappalijukban, mint a kisköltségvetésű film forgatása alatt, de kiderült, hogy náluk majdnem minden este ekkora társaság gyűlik össze, úgyhogy ez számukra teljesen természetes helyzet.
Fotó: Reviczky Zsolt
Popcorn forgatókönyvtölcsérben.
Fotó: Reviczky Zsolt
hirdetés
A lakásban szinte semmit sem rendeztek át a forgatáshoz, a filmbeli család abban a térben él, ahol Hajduék a valóságban. Kivétel ez a fénykép Hajduról, amit a forgatáshoz akasztottak ki, figurájának, Farkasnak a nárcisztikusságát hangsúlyozandó. Aztán kint maradt.
Fotó: Reviczky Zsolt
Szilágyi Ágota színésznő Hajduék macskájával a vetítés után. Az alkotók elmesélték, hogy nem a sztoriból indultak ki, hanem a figurákból: először lefényképezték egymást, aztán nevet adtak egymásnak, majd kitalálták, melyik figurának mi a foglalkozása és a háttértörténete. Végül a karakterekből következtek a helyzetek, amelyekből összeállt a színdarab, amit Hajdu aztán filmmé dolgozott át.
Fotó: Reviczky Zsolt
Hajdu Szabolcs azért lett a filmben Farkas, mert több barátja úgy gondolta, egy farkasra emlékeztet. Azt is elárulta, hogy a legnagyobb bókot egy miskolci takarítónőtől kapta, aki kijelentette, hogy ez a legjobb film, amit a Csak szex és más semmi óta látott.
Fotó: Reviczky Zsolt
hirdetés
Hajdu előző, Délibáb című filmjének plakátja a forgatás miatt került fejjel lefelé fordítva a sarokba, aztán úgy maradt. De ennek nincs köze ahhoz, hogy a film nem volt túl sikeres.
Fotó: Reviczky Zsolt
A rendező szándékosan elölhagyta a dohányzóasztalon a Cassavetes on Cassavetes című kötetet: elmondta, hogy úgy érzi, az Ernelláék Farkaséknállal végre sikerült közelkerülnie ahhoz a fajta filmkészítéshez, amit a családtagjaival és barátaival dolgozó Cassavetes is művelt, és amit Hajdu ideálisnak tart – ahol élet és film közt nincs egyértelmű határvonal.
Fotó: Reviczky Zsolt
Középen az Ernellát alakító Tankó Erika. Pálinkázás közben az alkotók elmesélték, hogy a film figurái részben saját magukon, részben ismerőseiken alapulnak, de minden figura több ember keveréke. Az életközépi válságban levő Farkast például részben Hajdu Szabolcsból, részben az Albertet alakító Szabó Domokosból gyúrták össze.
Fotó: Reviczky Zsolt
A szinte minden filmjében a feleségével dolgozó Hajdu Szabolcsról és Török-Illyés Orsolyáról 1998 óta majdnem minden évben készült egy közös fotó, ezek időrendben sorakoznak a falon.
Fotó: Reviczky Zsolt
A hallban a vitrinben két Kristály Glóbusz (a fotón csak az egyik látható): az egyik a legjobb film díja, a másik a legjobb férfi alakításé, melyet saját legnagyobb meglepetésére Hajdu Szabolcs nyert Farkas megformálásáért Karlovy Varyban.
Fotó: Reviczky Zsolt
A falakon többek közt Fellini, Petőfi és werkfotók Hajdu saját filmjeiből.
Fotó: Reviczky Zsolt
Megbújik egy fénykép Hajduék kisfiáról, Zsigáról is, aki a filmben apja frusztrációjának fő forrása. "Nem az, hogy nem szeretem, de idegesít."
Fotó: Reviczky Zsolt
Hajduék egy temesvári boltban vették a világító keresztet és más zseniális darabokat. A műanyagból készült, dekoratív krumplifüzérről sajnos nem készült fotó.
Fotó: Reviczky Zsolt
A 44 éves rendező és a lánya, Lujza által a 40. születésnapjára készített képmása (jobb szélen fent).
Bár az Ernelláék Farkaséknál tele van személyes elemekkel, Hajdu azt mondja, a valóságban a családja szélsőségesebb életet él, mint a filmbeli család, amelynek a problémáit próbálták az általános érvényű témák felé eltolni. A filmet záró Daniel Johnston-szám szövege is nagyon személyes a rendező számára. Többek közt ez hangzik el a dalban: "Ha mind filmszereplők volnánk, talán nem unatkoznánk ennyire."