galéria megtekintése

Kiröhögték és kifütyülték Cannes-ban a zsűri döntéseit

A nyolcvanéves brit Ken Loach meglepetésszerű Arany Pálmáját jól fogadták a tudósítók a 69. cannes-i filmfesztivál utolsó napján, de a zsűri Nagydíjáért a színpadra lépő kanadai Xavier Dolan köszönőbeszédét egyszerűen kinevették.

A brit realizmus nagymestere, Ken Loach I, Daniel Blake (Én, Daniel Blake) című alkotása nyerte el vasárnap este a fődíjat, az Arany Pálmát a 69. Cannes-i Filmfesztiválon. A százperces film szívbe markoló dráma egy ötvenkilenc éves férfiról, akit szívrohama után az orvosai még nem engednének vissza dolgozni, de az egészségbiztosítási szakemberek másképp gondolkodnak erről, így végül a kisember a rendszer áldozatává válik. Sokan nem hitték volna, hogy a júniusban nyolcvanéves rendezőben benne van még egy meghatározó mű – itt a kézzelfogható válasz.

Olivier Assayas (balról a második és Cristian Mungiu (jobbról a második a két zsűritag, Arnaud Desplechin és Nemes Jeles László társaságában
Olivier Assayas (balról a második) és Cristian Mungiu (jobbról a második) a két zsűritag, Arnaud Desplechin és Nemes Jeles László társaságában
Eric Gaillard / Reuters

Az Arany Pálma után a második legjelentősebb elismerést, a zsűri Nagydíját a 27 éves kanadai Xavier Dolan kapta az Épp a világ vége című művéért. Ez tulajdonképpen családi színdarab: a 12 éve nem látott, éppen hazatérő fiú bejelentené, hogy haldoklik, de nem jut szóhoz. A tudósítók kifütyülték a döntést, majd Dolan szokatlanul hosszan tartó köszönőbeszédét hangos kacajjal nyugtázták.

 

A legjobb női alakítás díját a Brillante Mendoza rendezte, dokumentarista stílusú, Fülöp-szigeteki korrupt társadalmat – de főleg a maffiózónak is briliáns rendőrséget – bemutató Ma'Rose című filmjéből Jacylin Jose kapta. A színésznő kábítószer-kereskedő családanyát játszik, akinek egy éjszaka áll rendelkezésére, hogy kiváltsa férjét a börtönből.

A legjobb férfi alakításért Shahab Hosseinit díjazták a Le Client (Az ügyfél) című Asghar Farhadi-filmben nyújtott teljesítményéért. Housseini egy Emad nevű férfit alakít, akit egy idősebb ember bántalmaz (talán meg is erőszakolja), és úgy dönt, a törvény helyett ő szolgáltat igazságot. A mű egy thrillerbe fojtott moralizálás a rendezőtől megszokott magas színvonalon.

A legjobb rendezésért járó díjat megosztotta a zsűri a román Cristian Mungiu és a francia Olivier Assayas között. Mungiu elismerése vitát felüli, talán még többet is érdemelt volna a The Graduation (Az érettségi) című drámájáért, melyben egyszerűen elmeséli, hogy semmi jó sem történt Kelet-Európában a rendszerváltás óta.

A zsűriből Nemes Jeles Lászlónak jutott Assayas díjának átadása, nem járt jól, mert a helyszínről tudósító újságírók és kritikusok óriási füttyszóval fogadták a döntést. A Personal Shopper című filmet már a vetítésekor is kifújolták a fesztiválon. Ez az, amelyben Kristen Stewart halott ikertestvére szellemével akar kommunikálni, miközben egy gyilkosságba is belekeveredik.

A legjobb forgatókönyvnek járó elismerést a már említett Le Client (Az ügyfél) című iráni dráma író-rendezőjének, Asghar Farhadinak ítélte oda a zsűri.

A zsűri díját Andrea Arnold kapta az American Honey című musical-drámáért. Ez a produkció igencsak megosztotta a kritikusokat, a brit rendezőnő munkáját sokan Harmony Korine Spring Breaks című kultművéhez hasonlították.

Giemenez Juanjo spanyol rendező Timecode című etűdje nyerte a legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát, mely Luna és Diego, két parkolóőr életét mutatja be. A Joao Paulo Miranda Maria rendezte The Girl Who Danced with the Devil (A lány, aki az ördöggel táncolt) című brazil produkció elismerő oklevelet kapott.

A legjobb elsőfilmes rendezőnek járó Arany Kamera elismerést a Houda Benyamina francia-marokkói rendezőnő vehette át a külvárosi fiatalokról szóló Divines-ért. A mű a Rendezők kéthete című programban versenyzett.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.