galéria megtekintése

Kerékgyártó Gullivere szembenéz a kelet-európai kényszerbeteggel

1 komment


Kácsor Zsolt

A Gulliver-jelentés következő szerzője Kerékgyártó István, aki egymaga többet élt és tapasztalt, mint a tizenkét kortárs magyar író együttvéve. Ha létezne irodalmi közgazdaságtan, vele kapcsolatban azt írná a tankönyv: különlegesen magas hozzáadott értéket termel.

Nem tudok még egy kortárs magyar írót mondani, akinek olyan sok élete volna, mint neki. De olyat sem, aki a magyar társadalom szinte minden rétegét ennyire alaposan, kívülről-belülről, alulról-felülről ismeri, mint ő. Kerékgyártó István az eddigi hatvanhárom éve alatt elvégezte a jogi egyetemet, szerzett filozófus diplomát, volt egyetemi oktató, dolgozott pénzügyi tanácsadóként, birtokolt milliárdos vagyonnal gazdálkodó nagyvállalatokat, megfordult megyei és országos hivatalokban, sőt a kilencvenes években még az akkori médiahatóság főigazgatói székébe is eljutott – aztán hátat fordított az egész addigi életének, és otthagyott mindent a mindenségért: az irodalomért.

Kerékgyártó István
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

– Nem akartam jogász lenni, úgyhogy még abban az évben elkezdtem az ELTE-n a filozófia szakot, amikor elvégeztem a jogot – meséli a kezdetekről. – Irodalommal nem foglalkoztam, ha publikáltam is, nem prózát, hanem tudományos szöveget adtam ki a kezemből. A pécsi filozófia tanszéken oktatóként eltöltött tíz év nagyon kellemes időszak volt az életemben, publikáltam, Wittgenstein-konferenciákra jártam, ösztöndíjakra pályáztam, s habár nagyon szerettem, de beleuntam. De a rendszerváltáskor szólt egy gyerekkori barátom és egykori katonacimborám, hogy itt az idő, vegyem elő a jogi diplomámat, mert megalapítjuk Magyarország egyik első pénzügyi tanácsadó cégét, hát belevágtam, s részt vettem számos hazai nagyvállalat privatizációjának lebonyolításában.

 

E ponton fölmerülhet az olvasóban a kérdés, hogy egy egyetemi filozófiatanárnak, aki a jogi diplomáját addig legföljebb dekoráció­nak tartotta a falon, mi köze volt a privatizációs joghoz? Ugyanezt kérdezte Kerékgyártó István attól a bizonyos katonacimborától, mire azt a választ kapta: nyugodjon meg, mert annak a jognak a nagy része, amit Magyarországon addig oktattak, hamarosan érvénytelen lesz. Itt meg kell tanulni egy új világ új nyelvét, mert az új tulajdonviszonyokra új törvények születnek majd.

Bán Bálint és Bán János a Rükvercben
Dömölky Dániel

Ebből az következett, hogy a Kerékgyártó Istvánban szunnyadó írót a tudtán kívül az az óriási szerencse érte, hogy különböző privatizációs cégek tanácsadójaként közvetlen testközelből látta a rendszerváltást. Az üzlettársaival cégeket adott, cégeket vett és cégeket alapított, s habár nagyon szerette, de beleunt. Mindent elért, amit akart, mindenkit megismert, akit akart, mindenhová eljutott, ahová akart, negyvenhat éves volt, írni akart, a családjáról kért hát egy évet, amikor írhat, és megírta első könyvét, a Vagyonregényt. Ott volt, amikor legendás vagyonok születtek, a saját tapasztalatait írta meg, fiktív irodalmi hősei a rendszerváltás valódi hősei és antihősei, köztünk élnek.

A Vagyonregényt követte a Makk ász az Olajfák hegyén (2003), a Trüffel Milán, avagy egy kalandor élete (2009), a Rükverc (2012), végül a Hurok (2014). Egyik legkedvesebb könyve számomra a Rükverc, amely ritka írói és emberi empá­tiá­val közelít az elesettekhez, a nyomorgókhoz, a jelenkori Magyarország áldozataivá lett szegény emberekhez. E kötetből – amely egy Vidra Zsolt nevű, lecsúszott pincér hajléktalanná válását meséli el halálától a születéséig – Máté Gábor rendezésében kiváló és érzékeny színházi előadás született, amely olyannyira sikeres, hogy a budapesti Katonában telt házzal megy évek óta.
A Rükvercből árad az a különleges többlet, amit Kerékgyártó István – az eredeti szépírói tehetségén kívül – annak a sok életnek köszönhet, amit megélt. Ezt a többletet – hadd írjam stílusosan a gazdaság nyelvén – magas hozzáadott értéknek nevezem, s ha létezne irodalmi közgazdaságtan, akkor azt írnám: a Kerékgyártó által a magyar irodalomhoz hozzáadott magas érték nagysága egyenes arányosságot mutat az értéket előállító írói erőforrás színvonalával, felkészültségével és képességeivel.

Ami pedig a lapunk által elindított Gulliver-sorozat következő folytatását illeti: jövő kedden szerzőnk annak a titoknak ered a nyomába, hogy Magyarországon vajon miért örvend népszerűségnek egy olyan abszurditás, mint a középiskolai szalagavató? Senki sem kedveli, de mindenki csinálja. Valami olyasmi, mint szeretett-gyűlölt Kelet-Európánkban az egész életünk: utáljuk, s mégis csináljuk, csináljuk, csináljuk – akár a kényszerbetegek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.