A dzsessz olyan, mint egy féltékeny exbarátnő a zongorista Robert Glasper számára, aki imád kísérletezni: hiphop-, R & B- és neosoul-elemeket vegyít a dzsesszel. Müpabeli koncertje után beszélgettünk a megújított műfajról.
hirdetés
A zongorista összehozta a dzsesszt az R & B-vel Móricz-Sabján Simon
A dzsessz egy féltékeny exbarátnő – mondta. Mit jelent ez?
- A zenei szakmát jelenti. Négy dzsesszalbumot csináltam, aztán mozdultam el az R & B felé. A dzsesszzenészek ekkor azt mondták: „Jaj, ne, mit csinálsz? Ne hagyj el minket! Ez megcsalás!"
Korábban azt nyilatkozta, a dzsessznek szüksége van egy pofonra. A Black Radio és a Black Radio 2. albumok annak számítottak?
- Igen. Nagyon sokan újra és újra ugyanolyan zenét csinálnak. Körbe-körbe járt a szakma évekig. Megpróbáltam ezt az egészet felrázni, ébresztőt fújni. Könyörgök, már 2016 van!
A dzsessz és a hiphop keveréke divatosabbá teszi ezt a stílust. Beszélhetünk új dzsesszgenerációról?
- Természetesen, sőt kell is beszélnünk az új generációról. Új közönséget és zenészeket vonz ez a fajta zene. Életben kell tartanunk a műfajt, tehát változtatnunk kell rajta. 1950-ben a dzsesszzenészek az ötvenes évekre reflektáltak. A 1960-ban a hatvanas évekre. Nekünk is ezt kell tennünk, korszerű zenét kell játszanunk.
hirdetés
A Black Radio című album fordulópont volt a karrierjében. Nem megszokott, hogy egy dzsesszzenész R & B kategóriában kap díjat. Mi motiválta, hogy kísérletezzen?
- Éveken keresztül dolgoztam együtt R & B- és hiphopzenészekkel. Tudtam, hogy az ő közönségük nem sok mindent tud a dzsesszről, arról hogy létezik modern, cool jazz is. Benne voltam R & B- és hiphopbandákban és egyszerre egy dzsesszzenekarban is. Azt gondoltam, mi lenne, ha összehoznám ezeket?
A zenész a Müpában a Robert Glasper Experimenttel lépett fel MÜPA
Miért fordult ismét az akusztikus hangzáshoz a The Robert Glasper Trió Covered című albumán, amelyen feldolgozásokat találunk?
- Az elmúlt öt évben nem igazán játszottam a trióval, és már nagyon hiányzott a zongora. Miután megnyertük a második Grammyt, úgy gondoltam, szünetet tartok. Olyasmit akartam, amit a dzsesszrajongók és a Black Radióval behozott új közönség is ismer.
hirdetés
Hogyan választotta ki a feldolgozandó dalokat?
- Csináltam egy listát azokról a számokról, amelyeket szerettem. Volt, amelyik jól hangzott zongorán, volt, amelyik nem.
Írt egy dalt Kobe Bryantnek, NBA-s karrierjének 20. évfordulójára. Ezek szerint sportrajongó?
- Kosárlabdázó akartam lenni. Ezért kezdtem el viszonylag későn zongorázni. Felvettek egy művészeti középiskolába, de nem akartam oda járni. El is mentem egy másikba, ahol tudtam kosárlabdázni, de sosem voltam benne a legjobb csapatban. Végül visszamentem a művészetibe.
Mi a legnagyobb kihívás most az életében?
- Van feleségem és gyerekeim is. Ha valaki nem teszi oda magát a munkában százszázalékosan, akkor nem igazán lehet előrejutni. A legnehezebb, hogy egyensúlyt találjak a családommal és a karrieremmel töltött idő között. Mindenkinek ez a legnehezebb. Ehhez nem kell zenésznek lenni.
MÜPA
Ki volt a legnagyobb hatással a karrierjére?
- Az édesanyám. Miatta szeretek olyan sok zenei stílust. Zenész ő is, zongorista. Azt tanultam tőle, hogy a zenében nincsenek határok.
Milyen szerepet játszik a gospel az életében?
- A gospel miatt zongorázom. Templomban kezdtem játszani 12 éves koromban. A templomi éneklés az egyetlen módja annak, hogy nagyon fiatalon rengeteg ember előtt fellépjen az ember minden héten. Felkészít a show-bizniszre és arra, hogyan kell szórakoztatni, szívvel-lélekkel játszani.
Névjegy
Robert Glasper Experiment nevű formációjával 2012-ben megkapta a legjobb R & B albumnak járó Grammy-díjat. A 38 éves amerikai zenész a második Grammyt egy Stevie Wonder-feldolgozásért kapta, majd úgy döntött, ismét az akusztikus hangzás felé fordul, és olyan művészek dalait dolgozza fel, mint John Legend, Kendrick Lamar.