A történet hőse Kalmár Tamás, a beképzelt stand-up komikus, kikopóban a nagybetűs kereskedelmi tévés világból, mert az ajtón kopogtat a nyomulós új generáció Nagy Tóbiás személyében. A pénztelenül és párkapcsolati válságban élő Kalmár Tamás minden rosszért az új kollégát okolja, akivel ráadásul közös menedzserük van, bizonyos Vigéc. A sztárokat valódi komikusok alakítják: Hadházi Lászó és Kiss Ádám. A menedzser szerepében pedig Eszenyi Enikő mutatja meg, hogy ripacskodni színvonalasan is lehet.
– Természetesen nem kis kockázatot vállaltunk azzal, hogy már a forgatókönyv szintjén kiirtottuk az alpári poénkodást – mondja Hutlassa Tamás producer. Hozzátéve: rizikósnak gondolták a humoristákkal való forgatást is, de filmszínészként is jól teljesítettek végül. Különösen Hadházi – igaz, az ő karaktere sokkal hálásabb is.
Ugyanakkor Hutlassa azt is elismeri, hogy a sok kockázat mellett éppen onnan jött a film ötlete, hogy a két stand-up komikus roppant népszerű, kettőjüknek több mint 600 ezer Facebook-rajongójuk van. A sztorit és a filmtervet a Café PR nevű reklámcég kreatívjai dobták össze, a rendezői feladatot pedig Paczolay Béla kapta meg, aki már a Kalandorok című művével bizonyította, hogy a magyar road movie lehet vállalható.
Megdönteni Hajnal Tímea rekordját
A Dumapárbajt célirányos közönségfilmnek szánták, a nézőszámelvárások meg igen magasak: szeretnék „megdönteni" Hajnal Tímea rekordját is. A költségvetés 420 millió forint volt, a Magyar Nemzeti Filmalaptól mintegy 275 millió forint támogatást kapott a produkció.
Sőt, Hutlassáék átestek a forgatókönyv-fejlesztési folyamaton is, de a filmes nem vállalkozna arra, hogy megtippelje, mennyiben lett volna más a film, ha nem esnek át a „tortúrán".
De ha már stand-up, akkor fogalmazhatunk úgy is: ha a nézők szeretik majd a filmet, az nyilván a filmesek sikere lesz, ha meg bukás, akkor meg triviálisan a filmalap hibája.
Noha számos film készült már eddig a show-bizről, melyben bepillanthatunk a kulisszák mögé, de a dumapárbajosok most azt akarták bemutatni, mi van, ha egy sztár körül hirtelen elfogy a levegő és szembesülnie kell azzal, hogy már nem olyan népszerű, mint egykor volt.
Nem mellékesen: Hutlassa eddig egyetlen mozis produkciót jegyzett producerként, az pedig a 2003-ban készült Kontroll volt, mely hosszú évek után visszavarázsolta a magyar filmet a cannes-i fesztiválra, illetve számos országba moziforgalmazásba került – egyszóval csaknem példátlan sikertörténetről van szó.
Arra a kérdésre, hogy miért kellett tizenkét évet várni a következő mozis megmérettetésre, Hutlassa több okot felsorol. Az egyik, hogy alkotótársa, Antal Nimród az Egyesült Államokba költözött és azóta sem vett részt magyar filmben, illetve hogy a Magyar Mozgókép Közalapítvány zűrös éveiben nem akart adósságokat felhalmozni – utalva arra, hogy számos producer komoly anyagi válságba került, miután alapítványi ígérvénnyel hitelekből finanszíroztak filmeket.