galéria megtekintése

Jó lenne megnézni, hogyan készül egy pofon

A Népszabadság szerzője szerint támogatni kellene az emberi klónozást. Papp Sándor Zsigmond legalábbis ezen morfondírozott szombat reggel, mert 27 színház 300 programjának javára csak így juthatott volna el az immár harmadjára megrendezett Színházak Éjszakáján. S talán még akkor is lett volna hiányérzete.

Az Átrium Film-Színházban a színházi relikviák árveréséről a kutyákat sem tiltották ki
Az Átrium Film-Színházban a színházi relikviák árveréséről a kutyákat sem tiltották ki
Reviczky Zsolt / Népszabadság
Mert jó lenne megnézni, hogyan készül egy pofon a színpadon a Pesti Magyar Színházban, fejben főzni a Centrál Színház színészeivel, és ízlés szerint rendelni verset, hozzá szavalót és stílust a Radnótiban. És ez tényleg csak csepp a tengerben. Ráadásul ez az a rendezvény, amely különösképpen igényli a tervezést, hiszen a legtöbb programra csak előzetes regisztrációval lehetett bejutni biztosan. Már ha percre pontosan odaértünk. A spontaneitáshoz ragaszkodóknak leginkább azt javasolták, hogy legalább egy órával a kezdés előtt cövekeljenek le a bejárat elé, ám a kígyózó sorok nem túl sok reménnyel kecsegtettek. Este fél tizenegykor majdhogynem villámcsődületként gyűlt össze az a négyszáz ember, aki az Örkény István Színházat jött ünnepelni, hiszen napra pontosan tíz éve szintén válogatott egypercesek felolvasásával nyílt meg a teátrum.

De előtte még ellátogattunk a hazai humor „Hitler-bunkerébe", ahogy Litkai Gergely nevezte a Dumaszínházat a délutáni idegenvezetésen. A pár éve indult teátrumot a nézők építették nekünk, mondta némi büszkeséggel a hangjában, hiszen semmilyen más finanszírozási forrással nem rendelkeznek. S azt is feljegyezhettük, hogy a stand-up kiváló gyógymód influenza ellen, hiszen a fellépő, ha beteg, nem ájulhat el a nyílt színen, hiszen ő az egyetlen szereplő. Csak az adrenalinban bízhat, amely ilyenkor mindent legyőz. Csak látszólag könnyű mesterség az egyszemélyes kabaré: a dumaszínházasok tíz év alatt 3600 újoncot hallgattak meg a tehetségkutatóikon, de csak maroknyian csatlakozhattak az elit csapathoz.

Az X-faktortól eltérően itt nem elég ugyanis egyetlen jól sikerült fellépés, négy-öt év és rengeteg kudarc kell ahhoz, hogy valaki állandó szereplővé váljék. S nem csak emiatt rosszabb a sorsa a humoristának a popsztárnál: az öltözőbe is jóval kevesebb lány jön be.

 

A Radnóti Apollón-képzőjében a fizikai színház kihívásaival ismerkedtünk Euripidész drámája kapcsán. Megnézhettük ugyanazt a jelenetet úgy, ahogy azt egy „rendes" színházban látnánk, amelyben inkább a szöveg dominál, majd intenzív mozgással kiegészítve, amely még inkább láthatóvá tette a szereplők közti viszonyokat és a jelenetben lüktető drámát. Hattól a Tháliában zajló kötetlen stúdióbeszélgetést néztük ki, de elég volt pár percet késnünk – nem kalkulálva bele az Andrássyn hömpölygő tömeget –, hogy már a fél nyolcas előadásra odaálló emberkígyóval szembesüljünk. A népsűrűséget az Operettszínház elé felállított színpad generálta, amelyen az énekkar lépett fel örökzöld dallamokkal, az autómentes nap alkalmával.

Nagy volt az érdeklődés
Nagy volt az érdeklődés
Máthé Zoltán / MTI

Az idén a MU Színház is csatlakozott a rendezvényhez, így este a Tengerparton című, felnőtteknek szóló drámaórába csöppentünk bele, amely igazából színházi játék a nézők intenzív részvételével. Két és fél óra, két színész és egy alaphelyzet: ennyi kellett ahhoz, hogy az emberség és a közöny fogalmak mai jelentésén töprengjünk el. Vagyis, hogy mit tennénk, ha a várva várt nyaralásunkon tragédia történne, és a két vízbe fulladt roma kislány még csak le sem takart holttestét mellénk fektetnék ki.

Takács Gábor színész, drámavezető szerint az efféle színház olyan témákat segít átgondolni, amelyek sosem merülnének fel egy baráti beszélgetés során, mégis az életünk részét képezik. Meghatározzák és szabályozzák. Hiszen néha csak nüanszokon múlik, hogy a bennünk rejlő közönyre vagy emberségre hallgatunk-e egy nem mindennapi helyzetben. A negyven részvevő együtt építette fel a képzeletbeli tengerpartot, elevenítették meg a főbb szereplőket, majd beszélték meg a „jelenetek" lehetséges tanulságait.

A magyar abszurd mesterével nem lehet melléfogni bizonyította be újra az Örkény Színház teljes társulata, az egypercesekből adva órányi ízelítőt Nézzünk bizakodva a jövőbe! címmel.. Hiszen éjfélkor már a tízéves születésnap alkalmából koccinthattak a zsúfolásig megtelt nézőtér előtt. Ám addig is Mácsai Pál néhány számmal érzékeltette, hogy nem volt hiábavaló az évtizeddel korábbi színházalapítás. Az Örkény ez idő alatt 65 bemutatót tartott, 2500 előadásra 845 ezer jegyet adott el, és 72 díjat gyűjtött be. Így a csípősen ironikus hangvétel ellenére is bizakodva néztek a jövőbe, amikor is a „magyarni" ige talán már azt is fogja jelenteni, hogy „barátaival színházba jár, és önfeledten szórakozik".

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.