galéria megtekintése

Így bukhatjuk a nagyi hagyatékát

4 komment


Hompola Krisztina

Szinte minden család életében előfordulhat egyszer, hogy egy megürült lakásban vagy pincében ismeretlen műtárgyakkal találkozik.

A hagyaték kezelése, értékesítése azonban azok számára, akik a művészettörténetről keveset, a műkereskedelemről pedig szinte semmit sem tudnak, nehéz döntések meghozatalát jelenti. Honnan lehet tudni, hogy értékes műtárgyakról van-e szó, melyik kereskedő megbízható, érdemes-e várni?

Bizalom

 
Tűzkő Péter azt ajánlja, nem kell egyből ajtót nyitni. Először e-mailben érdeklődjünk
Tűzkő Péter azt ajánlja, nem kell egyből ajtót nyitni. Először e-mailben érdeklődjünk

Tűzkő Péter, a műtárgypiacon közel 100 éve kereskedő BÁV műkereskedelmi üzletágvezetője szerint a legfontosabb megismerni a hagyaték darabjainak történetét, hogy kiderüljön, valódi műtárgyak birtokosai lettek-e az örökösök. Ennek kiderítésére érdemes szakembert keresni akkor is, ha valaki épp nem akarja eladni tulajdonát. Az adott alkotás fényképét előzetes szakmai vélemény kérése céljából e-mailben el lehet küldeni a kiválasztott szakértőnek, így elkerülhető egy vadidegen beengedése.

A Magyar Régiségkereskedők Országos Szövetsége tagjai közé felvett cégek korrektek és megbízhatók, ahogy a szakmúzeumok adatszolgáltatási osztályai is: az antik képekről a Szépművészeti Múzeum, a XX. századiakról a Magyar Nemzeti Galéria, a műtárgyakról pedig az Iparművészeti Múzeum illetékesei tudnak információval szolgálni.

Sipos Dániel szerint a festészetben a kis mesterek tájképeinek leáldozott
Sipos Dániel szerint a festészetben a kis mesterek tájképeinek leáldozott

Sipos Dániel, a 2011-ben megnyílt Biksady Galéria tulajdonosa praktikus szempontból, a közös érdek aspektusából közelíti meg a kérdést. Szerinte is a legjobb először aukciósházakat felkeresni egy-egy nagyobb hagyaték akár milliós értéket képviselő festményeinek, bútorainak, szőnyegeinek eladási szándékával. Az árverezők a közvetítői jutalékból élnek, azaz eladó és árverező közös érdeke, hogy minél magasabb áron keljen el a hagyaték egy-egy darabja. A galériák többségében, így náluk is a szóbeli értékbecslés ingyenes. Fontosnak tartja azt is, hogy egy nagyobb hagyatékot nem érdemes szétszedni, mert a kiválogatott egy-két értékes alkotás után megmaradt művek már nem keltik fel az érdeklődést.

A galériában évente többször találkoznak komoly, 50-100 darabos kollekcióval, ilyenkor önálló aukciót rendeznek.

Határon innen és túl

Tűzkő Péter szerint fontos azt is kideríteni, hogy a műtárgy államilag védett-e. Ez azt jelenti, hogy bár külföldön kiállítható, de Magyarországon kívül nem értékesíthető. A védett alkotások nyilvántartása a Forster központ internetes oldalán található. Az aukciókon gyakran találkozni védett művekkel, ezért jobb előre tájékozódni.

Sarok szék: Sok lakásban található
Sarok szék: Sok lakásban található

Sipos Dániel tapasztalata szerint a magyar képeket Magyarországon lehet jó áron eladni, míg a régi, ötven évnél régebbi bútorokra és szőnyegekre külföldön is vevők. Azonban bonyolítja az eladásukat a kiviteli engedély gyakori hiánya. A külföldi aukciósházak a hazaiakénál nagyobb jutalékszázalékkal dolgoznak, és a legtöbbször a katalógusképért, a csomagolásért, raktározásért és a biztosításért is külön díjat számolnak fel. Itthon minden árverezőnél nagyjából azonos árak vannak.

Art deco doboz
Art deco doboz

Divatok

Tűzkő Péter szerint mint minden másban, a műtárgyak között is változnak a divatok. 1945 után az állam monopolhelyzete miatt a múzeu­mi életben kialakult kánonok határozták meg a stílusok és korszakok hierarchiáját. A '90-es években az addigra megtépázott műkereskedelemben felbukkantak a piaci szempontok. A képzőművészetben divatba jött a római iskola, a nagybányai iskola és a Nyolcak. A bútorművészetben a barokk és a biedermeier volt népszerű, aztán az art deco. Mostanában sokan keresik a 90-es évek kortárs műveit, a 70-es, 80-as évek tárgykultúrája pedig új gyűjtőgenerációkat vonz. Nem csökken az érdeklődés az art deco ékszerek iránt, de a fia­talabbak szeretik a kortárs, nem nemesfém bizsukat is. Népszerű a retró kerámia – köztük Kovács Margit munkái. A festészetben a nagynevű kortársak – Fajó János, Keserű Ilona, Nádler István, Bak Imre vagy a londoni Sotheby'snél magyar rekordárat elérő Szűcs Attila – képeit keresik.

Szűcs Attila Érintését mintegy 6,5 millió forintért vitték el.
Szűcs Attila Érintését mintegy 6,5 millió forintért vitték el.

Sipos Dániel tanácsa alapján nem érdemes a divat változásaira várni, mert túl hosszú ideig tart, míg egy stílusirányzat elnyeri, majd elveszíti népszerűségét. A bútoroknál kezd lecsengeni az art deco, az 50-es, 60-as évek retrónak nevezett stílusa válik egyre felkapottabbá, és nem is könnyű egyedi darabokat találni, de a 200-400 ezer forint értékű és a nagy névhez köthető milliós képek újra kelendők.

Türelem kollekciót és profitot terem

A kezdő műgyűjtők számára nehézség, hogy a műtárgyállomány véges, nagy kvalitású alkotások jellemzően 30-40 év forgással bukkanhatnak fel. Befektetői attitűddel a kortárs művek gyűjtését megnehezíti, hogy kockázatos megjósolni egy-egy alkotás időtállóságát és értékét, míg egy lezárt életmű ese­tében 3-5 év alatt bőven a banki kamat fölötti megtérüléssel számolhat az, aki a műgyűjtésből remél profitot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.